بررسی تخصصی آینده پژوهی در انرژی در رویداد ملی صنعت نفت، گاز و پتروشیمی

بررسی تخصصی آینده پژوهی در انرژی در رویداد ملی صنعت نفت، گاز و پتروشیمی

 پنل سوم رویداد ملی صنعت نفت، گاز و پتروشیمی با عنوان آینده پژوهی در انرژی برگزار شد که رئیس این پنل پروفسور حسن میرزاپور بود، درباره ساختار کلی سناریوهای آینده نفت و گاز و آینده پژوهی در تربیت مدیران راهبردی صنعت فرآورده‌های نفتی صحبت شد .

پروفسور حسن میرزاپور اظهار کرد: بحث آینده پژوهی از مباحث به روز و جدید در سازمان‌های رقابتی است. آینده پژوهی در فرد بسیار ساده‌تر است اما در سازمان‌ها و کشورها بسیار وسیع و پیچیده شده  و مباحث  تاریخی ، جغرافیایی و همه موارد باید با داده‌های آماری و ریاضی سنجیده شود و فاکتورهای زیادی دخیل است.


 صنعتی که امروز درباره آن حرف می‌زنیم پایه آن نفت است و استراتژیک‌ترین موضوع است و ۷۰ سال است که بر سر سفره نفت نشسته ایم و این موضوع از طرفی ضعف و از طرفی فرصت و ظرفیتی ملی است .


فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی به شدت تابع شرایط خارجی هستند ولی همه شما در این رویداد  از مشکلاتی گفتید که روبنایی و ثانویه است ولی  ما در آینده پژوهی، 
علت و ریشه اصلی را پیدا می‌کنیم تا بتوانیم برنامه‌ریزی دقیق‌تر و کامل‌تری داشته باشیم.

 


وی تاکید کرد : باید وارد روش‌هایی شویم که کمتر به موانع بر بخوریم و سراغ برنامه‌ریزی‌های استراتژیک برویم. مدیریت فرد محور در هر شرایطی ارتجاعی است و در همه جای دنیا مدیران، تابع برنامه هستند و این خیلی مهم است. لذا برنامه‌ریزی استراتژیک، برنامه مغفول است و تلاش کردیم تفکر استراتژیک را جا بیندازیم .


 در شرایط بحران وقتی با متغیرهای ناخواسته روبرو می‌شویم بهتر است که برنامه  استراتژیک داشته باشیم تا بتوانیم مدیریت صحیحی اِعمال کنیم.

 


همچنین پروفسور سید صدرالدین نجاتی گیلانی که دارای مدیریت کسب و کار DBAاست در این پنل تاکید کرد:  یک تفکر اشتباه در کشور ما وجود دارد و آن این است که بدانیم که نفت و گاز ما بدون نخبگان و افراد متخصص ارزشی ندارد. 
چرا مدیران ما شجاع نیستند؟ چرا مدیران ما راحت طلب هستند؟ اگر ما خصوصی هستیم باید معنای خصوصی را بفهمیم.


 مدیریت، ارثی نیست و باید تجربه کنیم و یاد بگیریم. باید تفکر استراتژیک برای آینده سازی داشته باشیم .

باید قبول کنیم که برای به دست آوردن آینده یکسری موارد امروز را باید رها کنیم.

 استراتژی در مورد آینده است نه گذشته.


 وی همچنین درباره استراتژی‌های کلیدی برای سود پایدار در بازار جهانی صحبت کرد

 

همچنین دکتر عزیز علیزاده،  آینده پژوه و متخصص علوم شناختی در این پنل اظهار کرد : اگر شما بتوانید آینده را به طور دقیق پیش‌بینی کنید در آن صورت نمی‌توانید آن را تغییر دهید بنابراین ما چون می‌توانیم در آینده تاثیرگذار باشیم بنابراین نمی‌توانیم آن را پیشگویی کنیم.

آینده پژوهی از این نقطه آغاز می‌شود یعنی رسیدن به این درک که آینده ،غیر قابل پیشگویی است و همواره توأم با عدم قطعیت است .