طرح پتروشیمی صدف خلیج‌فارس یک گام دیگر به بهره‌برداری نزدیک شد

طرح پتروشیمی صدف خلیج‌فارس یک گام دیگر به بهره‌برداری نزدیک شد

عصرنفت _ طرح پتروشیمی صدف خلیج‌فارس با دریافت یوتیلیتی از مبین انرژی خلیج‌فارس و بهره‌برداری از سیستم آب خنک‌کننده به‌زودی وارد فاز پیش‌راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصرنفت به نقل از وزارت نفت، رشید قانعی، مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج‌فارس (پترول)، امروز (شنبه، ۲۰ مرداد) در آیین بهره‌برداری از بخشی از یوتیلیتی و سیستم آب خنک‌کننده پتروشیمی صدف خلیج‌فارس با اشاره به ورود پتروشیمی شهید تندگویان به‌عنوان یکی از سهام‌داران راهبردی پتروشیمی صدف خلیج‌فارس از اواخر پارسال به این شرکت، تأکید کرد: حضور پتروشیمی شهیدتندگویان در این شرکت تنها با هدف شراکت در سرمایه‌گذاری انجام نشده است و از تجربه آن‌ها در پیشبرد اهداف صدف خلیج‌فارس استفاده می‌شود، به‌طوری‌ که سرعت روند پیشرفت طرح‌ با حمایت‌های هلدینگ خلیج‌فارس و پتروشیمی شهیدتندگویان تسریع شده است.

وی با اظهار امیدواری به اینکه طرح پتروشیمی صدف خلیج‌فارس در چند ماه آینده به بهره‌برداری برسد، گفت: تأمین تجهیزات آخرین واحد فرایندی یکی از گلوگاه‌های اجرای طرح بود که با همه پیچیدگی‌ها تأمین و با ۷۵ کانتینر به سایت حمل شد.

مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج‌فارس تصریح کرد: تکمیل هرچه سریع‌تر طرح پتروشیمی صدف خلیج فارس گامی به‌سوی جلوگیری از خام‌فروشی است که سهام‌داران هلدینگ خلیج‌فارس، پترول و پتروشیمی شهیدتندگویان نیز از منافع آن بهره‌مند می‌شوند.

قانعی ادامه داد: تولید الاستومر و مواد اولیه لاستیک سبز در پتروشیمی صدف خلیج‌فارس با استفاده از استایرن پتروشیمی پارس افزون بر ایجاد ارزش افزوده، کیفیت صنعت لاستیک‌سازی را در کشور ارتقا می‌دهد.

آغاز شناسایی بازارهای هدف

علی صفوی، مدیرعامل شرکت پتروشیمی صدف خلیج‌فارس نیز در این نشست با تأکید بر اینکه بهره‌برداری از این دو سرویس برای راه‌اندازی طرح پتروشیمی صدف خلیج‌فارس بسیار حیاتی بود، بیان کرد: اجرای این طرح در سال‌های گذشته با چالش‌های بسیاری روبه‌رو بود که خوشبختانه در مسیر رفع یکی از آن‌ها، ۱۰۰۰ مترمربع دیگر از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی به این شرکت برای احداث انبارهای مجتمع واگذار شد که امروز عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: موضوع بازاریابی و صادرات محصول پتروشیمی صدف خلیج‌فارس از هم‌اکنون و پیش از بهره‌برداری از طرح، آغاز و بازارهای هدف در کشورهای همسایه شناسایی شده‌اند.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی صدف خلیج‌فارس تصریح کرد: پیشرفت این طرح از ۷۹.۸درصد در فروردین ۱۴۰۲ هم‌اکنون به ۹۳.۱درصد رسیده است.

لزوم رعایت همه استانداردهای راه‌اندازی

در ادامه سیدرضا قاسمی‌شهری، مدیرعامل پتروشیمی شهیدتندگویان، در این آیین طرح پتروشیمی صدف خلیج‌فارس را برای کشور بسیار راهبردی برشمرد و گفت: خدا را شاکریم شرایطی فراهم شد و بخشی از سهام این مجموعه ارزشمند با آینده درخشان را برای سهام‌داران پتروشیمی شهیدتندگویان خریداری کردیم تا سود پتروشیمی شهیدتندگویان در پروژه‌های ملی تأثیرگذار باشد.

وی با تأکید بر رعایت همه استانداردهای راه‌اندازی در اجرای طرح پتروشیمی صدف خلیج‌فارس حتی با وجود افزایش مدت تکمیل طرح افزود: الزام‌های اچ‌اس‌ئی باید در همه مراحل راه‌اندازی به‌طور کامل رعایت شود.

مدیرعامل پتروشیمی شهیدتندگویان بر انجام بازاریابی محصول پتروشیمی صدف خلیج‌فارس تأکید کرد و گفت: سه ماه ابتدایی تولید، سه ماه طلایی برای این شرکت است و محصول باید به بهترین نحو به مشتریان معرفی و بهترین قیمت پایه آن مشخص شود.

قاسمی‌شهری بر استفاده حداکثری از توانمندی شرکت‌های داخلی و اهمیت ساخت داخل تأکید و تصریح کرد: همه سیستم‌های مدیریتی، از مالی و تدارکات تا بازرگانی، باید سیستمی انجام شود. به این منظور می‌توان از سیستم‌های مدیریتی اجراشده در پتروشیمی شهیدتندگویان در پتروشیمی صدف خلیج‌فارس نیز استفاده کرد که این اقدام هزینه‌های این طرح را کاهش می‌دهد.