فشار گاز نیروگاه‌ها افتاد

فشار گاز نیروگاه‌ها افتاد

عصرنفت _ گزارش خردادماه صنعت برق مشخص کرد که ورودی گاز نیروگاه‌ها در ۲ ماه ابتدای سال ۱۴۰۳ نسبت به سال قبل کم شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصرنفت به نقل از فارس، ناترازی گاز چاره نشود، «کمر دولت در ایران می‌شکند». این بخشی از سخنرانی استاد دانشگاه حسین سالاری در دانشگاه امیرکبیر است.

صنعت برق گزارش داد که در ۶۶ روز ابتدای سال ۱۴۰۳، تامین گاز طبیعی برای نیروگاه‌ها ۶.۲ درصد کم شد.کاهش گاز طبیعی در نیروگاه باید با سوخت مایع از جمله مازوت و گازوئیل جبران شود.کارشناس اقتصادی علی رحمانی می‌گوید که مصرف سوخت مایع در نیروگاه بازی دو سر باختِ هدررفت سرمایه و آلودگی شدید هواست.کلانشهرهای ایران بیش از نیمی از روزهای پاییز و زمستان ۱۴۰۲ را با آلودگی هوا پشت سر گذاشتند.کاهش گاز ورودی به نیروگاه با ۶۴۰ میلیون متر مکعب گازوئیل و ۴۱۰ میلیون متر مکعب مازوت جبران شد. ارزش این سوخت مایع فقط در دو ماه ۶۲۰ میلیون دلار است. با این یک پنجم این پول می‌شد، همه تیم‌های لیگ برتر کشور را خریداری کرد.کمبود گاز و مصرف سوخت مایع در نیروگاه‌ها نارضایتی جامعه را در پی داشته است.

کارشناس انرژی رحمان خدابنده معتقد است که نیروگاه‌ها سوخت مایع را به قیمت بسیار ارزان می‌گیرند و همین قیمت کم سوخت مایع از جمله گازوئیل که بسیار هم پر ارزش است، باعث می‌شود تا انگیزه برای مصرف گازوئیل کاهش پیدا نکند.در مقابل، علی رحمانی می‌گوید که نیروگاه اولین قربانی سوخت مایع است، زیرا این سوخت ترکیبات گوگردی دارد که هزینه تعمیرات نیروگاه را تا ۵۰ درصد افزایش می‌دهد و اگر اجبار کمبود گاز نبود نیروگاه به مصرف مازوت و گازوئیل تن نمی‌داد.توسعه میادین گازی در کنار بهینه‌سازی در مصرف گاز به ویژه در بخش خانگی مهمترین راهبرد مراکز پژوهشی برای ناترازی گاز و جبران کمبود گاز نیروگاه‌هاست. راهکارهایی که در برنامه هفتم دیده شده و دولت چهاردهم نیز موظف به اجرای آن در ۴ سال پیش رو است.