آمریکا توان کنترل صادرات نفت ایران را ندارد

آمریکا توان کنترل صادرات نفت ایران را ندارد

عصرنفت _ یک کارشناس حوزه بین‌الملل انرژی گفت: آمریکا ممکن است از فروش نفت ونزوئلا چشم‌پوشی کرده باشد تا نفت بیشتری وارد بازار شود و کمبود نفت روسیه احساس نشود، اما درباره ایران هرگز این‌چنین نبوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصرنفت به‌نقل از ایلنا، رضا میرابیان در ارزیابی ناتوانی آمریکا برای اعمال تحریم بر صادرات نفت ایران بیان کرد: برای تأیید این ناتوانی باید به مناظره تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا، با وزارت خارجه مراجعه کنیم که به صراحت وزیر امور خارجه آمریکا را به بی‌عرضگی متهم می‌کند؛ از آنجا که نتوانسته است جلو صادرات نفت ایران را بگیرد، تا جایی که ایران در نظر دارد به صادرات ۴ میلیون بشکه در روز هم برسد.

وی افزود: تحولاتی که امروز در منطقه ایجاد شده، جایگاه ایران را به حدی ارتقا داده که کشورها خود سراغ نفت ایران می‌آیند، درحالی‌که در گذشته ما خودمان به‌دنبال بازار برای فروش نفت بودیم و این تحول بزرگی است. به‌ویژه اینکه پس از وعده صادق، جایگاه برتر و بازدارندگی مطلق ایران در منطقه به اثبات رسیده و به ازدست‌رفتن بازدارندگی رژیم صهیونیستی منجر شده است.

این کارشناس حوزه بین‌الملل اقتصاد انرژی تصریح کرد: شرایط به‌گونه‌ای شده است که کشورها به‌سمت ایران آمده و خواستار نفت و انرژی ما هستند و این روند در آینده سرعت بیشتری خواهد یافت.

میرابیان درباره تأثیر تخفیف بر فروش بیشتر نفت ایران گفت: ممکن است ما تخفیف اعمال کنیم، اما تخفیف عامل مهم نیست. ضمن اینکه آمریکا هم از فروش نفت ایران چشم‌پوشی نکرده است، آن‌ها همچنان بر نفت ایران تحریم اعمال می‌کنند، اما ترس کشورهای خریدار ریخته است و خود سراغ نفت ایران می‌آیند؛ تخفیف فقط تا حدی می‌تواند مشتری جمع کند.

وی ادامه داد: وقتی شرکت‌ها می‌بینند بهای خرید نفت با تخفیف، تحریم کلی و مصادره اموال در پی دارد، قاعدتاً نباید ریسک کنند و سراغ نفت ایران بیایند. در گذشته هم به همین شکل بود، اما اکنون شرایط سیاسی و امنیتی در دنیا به‌گونه‌ای است که ترسی وجود ندارد و درواقع جایگاه ایران در منطقه به نحوی بالا رفته که آمریکا، همچنین کشورهای دیگر می‌دانند حرف اول و آخر را ایران می‌زند.

این کارشناس حوزه بین‌الملل اقتصاد انرژی گفت: آمریکا ممکن است از فروش نفت ونزوئلا چشم‌پوشی کرده باشد تا نفت بیشتری وارد بازار شود و کمبود نفت روسیه احساس نشود، اما درباره ایران هرگز چنین نبوده است. اکنون نفت در بازار زیاد و قیمت نفت روبه‌کاهش است. در بازار کمبودی وجود ندارد که آمریکا بخواهد برای جبران کاهش عرضه از نفت ایران برای پوشش نیازها استفاده کند.

میرابیان بیان کرد: موضوعی به نام بحران سوخت یا افزایش قیمت در دنیا نداریم که آمریکا بخواهد برای صادرات بیشتر، از نفت ایران چشم‌پوشی کند تا بازار دچار نوسان عرضه و قیمت نشود. درواقع آمریکا بیش از این توان ندارد، زیرا شرکت‌ها ریسک را پذیرفته‌اند و به‌طور مستقیم نفت را از ایران خریداری می‌کنند.