سبد خوراک و محصولات پالایشگاه نفت سنگین قشم متنوع می‌شود

سبد خوراک و محصولات پالایشگاه نفت سنگین قشم متنوع می‌شود

عصر نفت _ مدیرعامل پالایشگاه نفت سنگین قشم از برنامه های این پالایشگاه برای متنوع سازی خوراک و محصولات خبر داد.

حامد دشمن‌فنا، مدیرعامل پارس بهین پالایش نفت قشم در گفت و گو با خبرنگار عصر نفت افزود: از موارد دیگری که  در این طرح توسعه ای به آن توجه کردیم استفاده از نفت سبک به جای نفت سنگین نفت است. در این زمینه مذاکراتی با وزارت نفت و تاییدیه تخصیص خوراک آن انجام شده است و با تنوع خوراک محصولات تولیدی نیز متنوع خواهد شد؛ چرا که بهین پارس شرکت پالایش نفت قشم همواره هدف  تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر را دنبال می‌کند.

دشمن‌فنا با اشاره به سرمایه گذاری بانکرینگ در جزیره قشم گفت: طرح بانکرینگ سلخ که پیش از این در جزیره قشم ایجاد شده بود، به دلیل تولید ناچیز نفت کوره کم سولفور فعالیت چندانی ندارد و قطب بانکرینگ منطقه کشور امارات است.

وی ادامه داد: از این رو پارس بهین پالایش نفت قشم قصد دارد در آینده نفت کوره کم گوگرد تولید کند و علاوه بر آن گازوئیل دریایی نیز یکی دیگر از محصولات این پالایشگاه خواهد بود که اکنون این پروژه در مرحله طراحی پایه و خرید تجهیزات و دریافت مدارک از لایسنسور است.

دشمن فنا افزود: برای اجرایی کردن پروژه های حال حاضر برآوردی که که شده حدود یک میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است که درحال پیگیری آن هستیم.

مدیرعامل پارس بهین پالایش نفت قشم با بیان اینکه فاز دوم این پروژه خود به دو فاز تقسیم شده است، گقت: پارس بهین پالایش نفت قشم اکنون فاز دوم را به دو فاز تقسیم کرده است. فاز اول آن افزایش ظرفیت تقطیر به ۱۰۰ هزار بشکه است که با توجه به زیرساخت های موجود پیش‌بینی می‌شود تقریبا تا یکسال و نیم آتی به بهره برداری برسد.  در خصوص مابقی واحد های جانبی آن که همزمان درحال پیگیری و اجرایی شدن آن است، امیدواریم تا سه سال آینده این واحد ها نیز راه اندازی شود.

وی افزود: ظرفیتی که برای تولید سوخت کشتی کم سولفور هدفگذاری کرده ایم  میزان ۲ میلیون تن در سال است که براساس آمار های حال حاضر این مقدار نیمی از نیاز کشور خواهد بود.

دشمن فنا از تاسیس یکی پالایشگاه میعانات گازی نیز در مجاورت پالایشگاه قشم خبر داد و گفت: با توجه به اینکه پارس بهین پالایش نفت قشم زیرمجموعه هلدینگ‌ گسترش انرژی پاسارگاد است، این‌مجموعه در کنار پالایشگاه خود اقدام به تاسیس یک‌ پالایشگاه میعانات گازی با عنوان پالایشگاه جاوید انرژی کرده است که محصول عمده آن بنزین است و پیش بینی می شود که این پروژه نیز تقریبا تا دو سال و نیم آتی اجرایی می‌شود.