صرفه‌جویی میلیون یورویی با بومی‌سازی دانش‌فنی یک محصول راهبردی در صنعت پتروشیمی

صرفه‌جویی میلیون یورویی با بومی‌سازی دانش‌فنی یک محصول راهبردی در صنعت پتروشیمی

عصرنفت _ متخصصان داخلی به همت شرکت پتروشیمی شیراز موفق به بومی‌سازی دانش‌فنی ساخت توری‌های کاتالیست پلاتین-رودیوم راکتور اکسیداسیون آمونیاک واحد اسید نیتریک شدند که افزون بر تضمین استمرار تولید این محصول و بی‌نیازی کشور از وابستگی به منابع خارجی، صرفه‌جویی ارزی قابل توجه در حدود میلیون‌ یورو در سال را به همراه دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصرنفت به نقل از شرکت پتروشیمی شیراز، این دستاورد بزرگ که با همکاری شرکت دانش‌بنیان نانو پارس اسپادانا و تدبیر و اهتمام شرکت پتروشیمی شیراز به ثمر رسیده است، نقطه عطفی در مسیر خودکفایی و قطع وابستگی به منابع خارجی در صنعت پتروشیمی کشور به شمار می‌آید.

بر اساس همین گزارش پس از ۵ روز از سرویس قرار گرفتن راکتور، تولید روزانه ۱۰۹۵ تن اسید نیتریک با غلظت متوسط ۵۶.۶ درصد وزنی و با بهره‌وری میانگین ۰.۵ +۸۹ درصد ثبت و گزارش شده است.

احمدرضا حیدرنیا، مدیرعامل شرکت پتروشیمی شیراز ضمن ابراز خرسندی از این دستاورد بزرگ، اظهار کرد: بومی‌سازی توری‌های کاتالیست پلاتین-رودیوم، نقطه عطفی در مسیر خودکفایی صنعت پتروشیمی کشور و تحقق ایران قوی به شمار می‌آید. این دستاورد، نشان‌دهنده عزم و اراده متخصصان ایرانی در مسیر خودکفایی و قطع وابستگی به منابع خارجی است.

وی با اشاره به اهمیت این دستاورد در صنعت پتروشیمی کشور، گفت: اسید نیتریک به‌عنوان ماده اولیه در تولید نیترات آمونیوم، یک محصول راهبردی در صنایع مختلف است. بومی‌سازی کاتالیست توری‌های پلاتین-رودیوم، استمرار تولید این محصول را تضمین و کشور را از وابستگی به منابع خارجی بی‌نیاز می‌کند.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شیراز در ادامه به مزایای دیگر این دستاورد اشاره کرد و افزود: صرفه‌جویی ارزی قابل توجه در حدود میلیون‌ها یورو در سال، حمایت از تولید دانش‌بنیان و ایجاد اشتغال از دیگر مزایای بومی‌سازی توری‌های کاتالیست پلاتین-رودیوم است.

حیدرنیا در ادامه تصریح کرد: در نظر داریم با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان مانند نانو پارس اسپادانا، زمینه را برای بومی‌سازی دیگر محصولات راهبردی صنعت پتروشیمی فراهم کنیم. همچنین، با استفاده از توانمندی‌های داخلی، به دنبال قطع وابستگی به منابع خارجی در تأمین تجهیزات و مواد اولیه مورد نیاز خود هستیم.

وی، از تلاش‌های بی‌وقفه متخصصان داخلی در این پروژه قدردانی کرد و گفت: عزم خود را در پتروشیمی شیراز جزم کرده‌ایم تا با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استفاده از توانمندی‌های داخلی، در مسیر خودکفایی صنعت پتروشیمی کشور گام برداریم.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شیراز ابراز امیدواری کرد که با تداوم تلاش‌های متخصصان داخلی، شاهد پیشرفت‌های روزافزون صنعت پتروشیمی کشور باشیم و به یاری خداوند متعال، ایران قوی در این عرصه مهم و راهبردی به منصه ظهور برسد.