نیاز امروز جهان به گاز طبیعی همکاری تولیدکنندگان و صادرکنندگان را اقتضا می‌کند

نیاز امروز جهان به گاز طبیعی همکاری تولیدکنندگان و صادرکنندگان را اقتضا می‌کند

عصرنفت _ رئیس‌جمهوری گفت: با توجه به نیازی که امروز منطقه و جهان به گاز طبیعی دارد، کشورهای تولیدکننده و صادرکننده گاز باید همکاری بسیار نزدیکی داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصرنفت به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، سیدابراهیم رئیسی در جریان سفر به الجزایر که روزهای شنبه و یکشنبه (۱۲ و ۱۳ اسفندماه) انجام شد، گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی الاخباریه، تلویزیون ملی الجزایر انجام و به پرسش‌هایی درباره موضوع فلسطین، روابط ایران و الجزایر، وضع مسئله هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و ارزیابی وی از نتایج و دستاوردهای هفتمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز پاسخ داد.

وی در این گفت‌وگو درباره روابط دوجانبه ایران و الجزایر در حوزه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی اظهار کرد: روابط ایران و الجزایر به‌ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، روابط بسیار خوبی بوده است. آنچه از دولت و ملت الجزایر در ذهن مردم ایران است، ملتی سلحشور، مقاوم و ضداستعماری است که در دفاع از سرزمین و بیرون راندن استعمارگران از خاک خود شهدای زیادی تقدیم کرده است و الجزایر نه‌فقط برای ملت ما، بلکه برای همه ملت‌ها در دنیا به‌عنوان کشوری پیشرو در مقابله با استعمار جلوه کرده و این جلوه‌گری را همچنان حفظ کرده که سندی افتخارآمیز برای ملت الجزایر است.

رئیس‌جمهوری ادامه داد: ما معتقدیم روابط خوب سیاسی دو کشور باید در عمل نیز جلوه داشته باشد و یکی از زمینه‌های بسیار مطلوب آن حوزه اقتصادی و تجاری است، امروز به همت جوانان ایرانی که تهدیدها و تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کرده‌اند، پیشرفت‌های بزرگی در جمهوری اسلامی ایران حاصل شده و کشور ما ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه تجاری و اقتصادی به‌ویژه در صدور خدمات فنی - مهندسی، نفت، گاز و پتروشیمی و دیگر حوزه‌ها به‌دست آورده و آماده انتقال تجربیات خود به الجزایر هستیم. ما هیچ مانعی برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی با الجزایر نمی‌بینیم.

رئیسی تصریح کرد: فکر می‌کنم از جمله پروژه‌هایی که می‌توانیم با کشور الجزایر پیش برویم، هم در حوزه انرژی و هم در حوزه تجارت، به‌ویژه حمل و نقل دریایی است که باید برای آن برنامه‌ریزی کرد، همکاری در حوزه پولی و بانکی هم از مسائلی است که به‌طور حتم می‌تواند برنامه‌ریزی شود.

وی به نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز که در الجزایر برگزار شد نیز اشاره و اظهار کرد: معتقدم مباحثی که در هفتمین نشست سران کشورهای صادرکننده گاز مطرح شد، نکات قابل توجهی بود و به‌طور حتم دبیرخانه باید آنها را جمع‌بندی کند تا بتوانیم یک گام در جهت همکاری بیشتر بین کشورهای صادرکننده گاز برداریم.

رئیس‌جمهوری افزود: بنده در این نشست اعلام کردم جمهوری اسلامی برای صدور خدمات فنی و مهندسی و انتقال تجربیات خود در حوزه انرژی و گاز به دیگر کشورها آمادگی دارد. سخنان عبدالمجید تبون، رئیس‌جمهوری دموکراتیک خلق الجزایر هم گرایش به همین نگاه داشت.

رئیسی اظهار کرد: با توجه به سخنان رئیس‌جمهوری الجزایر در این نشست و نگاهی که بین اعضا وجود داشت، همه باور دارند که با توجه به نیازی که امروز منطقه و جهان به گاز دارد، کشورهای تولیدکننده و صادرکننده گاز باید با هم همکاری بسیار نزدیکی داشته باشند، همچنین تعامل کشورهای مصرف‌کننده با تولیدکنندگان و صادرکنندگان گاز نیز بسیار حائز اهمیت است. امیدوارم این مجمع بتواند با ریاست آقای عبدالمجید تبون گامی بلند در جهت ارتقای همکاری، همگرایی و پیشرفت کشورهای تولیدکننده و صادرکننده گاز در منطقه و جهان بردارد.