سی‌وپنجمین نشست وزارتی اوپک‌پلاس در وین آغاز به‌کار کرد

سی‌وپنجمین نشست وزارتی اوپک‌پلاس در وین آغاز به‌کار کرد

عصرنفت _ سی‌وپنجمین نشست وزیران نفت و انرژی ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک (اوپک‌پلاس) در محل دبیرخانه اوپک در وین آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصرنفت به نقل از وزارت نفت، وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو اوپک‌پلاس امروز (یکشنبه، ۱۴ خردادماه) در حالی گردهم آمدند که قیمت‌های جهانی نفت خام با وجود مجموع کاهش عرضه روزانه ۳ میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه‌ای تولیدکنندگان این ائتلاف، در سطوح اندکی بالای ۷۵ دلار برای هر بشکه معامله می‌شود.

بررسی تحلیلگران پیش از آغاز این نشست حکایت از آن دارد که احتمال می‌رود ائتلاف اوپک‌پلاس برای جلوگیری از افت بیشتر قیمت نفت که در پی فشار مسائل بانکی و اقتصادی در کشورهای غربی رخ داده است، عرضه خود را باز هم کاهش دهد.

وزیران نفت و انرژی اوپک‌پلاس در قالب توافقنامه همکاری (Declaration of Cooperation) در سی‌وچهارمین نشست وزارتی خود (۱۳ آذرماه ۱۴۰۱) که به‌صورت ویدیوکنفرانس برگزار شده بود با توجه به شرایط بازار نفت تصمیم گرفته بودند بر توافق پنجم اکتبر (۱۳ مهر ۱۴۰۱) مبنی بر کاهش تولید روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی پایبند بمانند.

پس از این تصمیم ۱۳ فروردین‌ماه ۱۴۰۲ بعضی از اعضای اوپک‌پلاس به‌طور ناگهانی و یک روز پیش از برگزاری چهل‌وهشتمین نشست کارگروه وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس (JMMC) تصمیم گرفتند به‌طور داوطلبانه عرضه نفت خام خود را از  یکم ماه مه ۲۰۲۳ (۱۱ اردیبهشت‌ماه) تا پایان سال در مجموع روزانه یک میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه دیگر کاهش دهند، سپس کارگروه نظارتی اوپک‌پلاس هم در نشست ویدیوکنفرانسی روز ۱۴ فروردین‌ماه امسال ضمن تأکید بر پایبندی به برنامه کاهش عرضه روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای، بر کاهش عرضه داوطلبانه این دسته از تولیدکنندگان مهر تأیید زد، بر این اساس مجموع کاهش عرضه اعضای این ائتلاف به ۳ میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه در روز رسید.

تصمیم ناگهانی برای کاهش عرضه داوطلبانه بعضی از اعضای اوپک‌پلاس در ماه آوریل که از یکم ماه مه (۱۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲) کلید خورد حدود ۹ دلار برای هر بشکه به افزایش قیمت‌ها کمک کرد و قیمت این کالای راهبردی را به بالای ۸۷ دلار برای هر بشکه رساند اما پس از آن به دنبال فشار نگرانی‌ها از رشد اقتصادی و تقاضای جهانی قیمت‌ها به‌سرعت عقب‌نشینی کردند.

قیمت نفت خام شاخص برنت در معاملات روز جمعه (۱۲ خردادماه) تنها اندکی بالای ۷۵ دلار برای هر بشکه داد و ستد شد.

منابع اوپک‌پلاس در تازه‌ترین اظهارات خود اعلام کرده‌اند که کاهش عرضه احتمالی اعضای اوپک‌پلاس می تواند به یک میلیون بشکه در روز برسد که این رقم افزون بر مجموع کاهش عرضه روزانه ۳ میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه کنونی خواهد بود.

در صورت تصویب کاهش عرضه روزانه یک میلیون بشکه‌ای، مجموع کاهش عرضه اعضای اوپک‌پلاس به ۴ میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه در روز معادل ۴.۵ درصد تقاضای جهانی نفت برای نفت خام می‌رسد.

کشورهای عضو ائتلاف اوپک‌پلاس حدود ۴۰ درصد نفت خام جهان را تولید می‌کنند و این موضوع بدان معناست که تصمیم‌های آنها می‌تواند تأثیر زیادی بر روند قیمت و بازارهای جهانی نفت خام داشته باشد.

جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون در کنار کشورهای لیبی و ونزوئلا به‌دلیل تحریم از توافق کاهش عرضه نفت اوپک‌پلاس مستثنی است.

به گزارش شانا، جواد اوجی، وزیر نفت که قرار بود برای حضور در این دو نشست به وین سفر کند، به‌دلیل کسالت و مشغله کاری سفر برایش امکانپذیر نشد از این رو هیئت ایرانی به سرپرستی نماینده ایران در هئیت عامل اوپک در نشست ۱۸۶ اوپک و سی‌وپنجمین نشست وزارتی اوپک‌پلاس شرکت می‌کند.

صدوهشتادوششمین نشست عادی وزیران نفت و انرژی اوپک دیروز (شنبه،۱۳ خردادماه) در محل دبیرخانه دائمی این سازمان در وین بدون انتشار بیانیه‌ای به کار خود پایان داد،  برگزاری نشستی چندجانبه بین وزیران نفت و انرژی اعضای آفریقایی اوپک و عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر انرژی عربستان و در عین حال نشستی دوجانبه بین هیثم الغیص، دبیرکل اوپک و وزیر انرژی سعودی‌ها پایان بخش برنامه‌ها در دبیرخانه اوپک بود.