سود غیرعملیاتی پتروشیمی غدیر به دارایی با کیفیت مبدل شد

سود غیرعملیاتی پتروشیمی غدیر به دارایی با کیفیت مبدل شد

عصرنفت _ شرکت پتروشیمی غدیر سهام یکی از شرکت‌های بزرگ تولید یوتیلیتی در عسلویه (دماوند انرژی) را خریداری کرد که در آینده‌ای نه چندان دور سود غیرعملیاتی چشمگیری را نصیب شرکت پتروشیمی غدیر می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصرنفت به نقل از شانا، بررسی صورت‌های مالی پتروشیمی غدیر نشان می‌دهد که این شرکت با راهبرد تمرکز بر تولید، توانسته میزان سود خود را حفظ و حتی ارتقا دهد. این در حالی است که اگر نقایص موجود در مسیر تولید در سال‌های گذشته، در سال ۱۴۰۱ نیز دست بر گریبان این شرکت می‌شد، ممکن بود سال ۱۴۰۱ با تلخ‌کامی برای این شرکت پایان پذیرد.

افت قابل ملاحظه قیمت پی‌وی‌سی از ۲۱۰۰ دلار به رقمی حدود ۷۰۰ دلار آن هم برای نخستین بار طی ۲۰ سال گذشته، شوک بزرگی را به تولیدکنندگان این محصول وارد کرد اما با اتخاذ راهبرد تولید بی‌وقفه، این خطر مدیریت شد و غدیر در سکوی اول پتروشیمی‌های تولید کشور از لحاظ مقدار تولید قرار گرفت.

شرکت پتروشیمی غدیر به جای راهکار آسان و متداول حفظ نقدینگی در بانک‌ها، سهام یکی از شرکت‌های بزرگ تولید یوتیلیتی در عسلویه (دماوند انرژی) را خریداری کرد که در آینده‌ای نه چندان دور سود غیرعملیاتی چشمگیری را نصیب شرکت پتروشیمی غدیر می‌کند و با توجه به سرعت توسعه «دماوند انرژی» دارایی‌های غدیر را به طرز چشمگیری افزایش خواهد داد که این خبر خوبی برای سهامداران این شرکت می‌تواند باشد.

سود سال مالی گذشته این شرکت ۱۶۰۰ میلیارد تومان بوده که با اعلام سود خالص ۱۴۰۰ میلیاردی برای سال ۱۴۰۱ با در نظر گرفتن سود سالانه حدود ۱۸۰ میلیارد تومانی ناشی از سرمایه‌گذاری در پتروشیمی دماوند این عدد معادل سود سال گذشته با وجود ریزش ۷۰ درصدی نرخ‌های جهانی بوده است.

با نگاهی به وضع دارایی‌ها و موجودی مواد این شرکت مشخص می‌شود که بر خلاف سال‌های گذشته و مشکلات تأمین مواد اولیه و مواد شیمیایی در برخی از مواد راهبردی، موجودی این شرکت به دو برابر نیاز یک سال رسیده است که با توجه به خرید آن اقلام در قیمت‌های ارزی پایین‌تر در سال گذشته می‌توان بهای تمام شده مطلوب‌تری در سال آینده انتظار داشت.

گفتنی است، سود ناشی از تولید مازاد نسبت به سال گذشته پتروشیمی غدیر بیش از ۵۸۰ میلیارد تومان و سود تولید بالاتر از ظرفیت اسمی معادل ۳۷۰ میلیارد تومان بوده است و این شرکت در سال مالی ۱۴۰۱ با شکستن تمامی رکوردهای تاریخی ۱۵ ساله و با افزایش ظرفیت به میزان ۱۲۵ درصد نسبت به سال مالی ۱۴۰۰ و ۱۱۱ درصد ظرفیت اسمی سال پر آشوب پی‌وی‌سی‌سازها را با موفقیت به پایان رساند.

 

 

کد خبر