نشست ۱۸۶ اوپک آغاز به‌کار کرد

نشست ۱۸۶ اوپک آغاز به‌کار کرد

عصرنفت _ یکصدوهشتادوششمین نشست عادی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) دقایقی پیش در مقر این سازمان در وین آغاز به‌کار کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصرنفت به نقل از وزارت نفت، افتتاحیه یکصدوهشتادوششمین نشست اوپک امروز (شنبه، ۱۳ خردادماه) و از دقایقی پیش آغاز شد، نشست پشت درهای بسته نیز دقایقی پس از نشست افتتاحیه برگزار می‌شود.

چهل‌ونهمین نشست کارگروه مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک (JMMC) روز یکشنبه (۱۴ خردادماه) با حضور اعضای این کارگروه در ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران در محل دبیرخانه اوپک برگزار می‌شود.

نشست ۱۸۶ وزیران نفت و انرژی اوپک در محل دبیرخانه دائمی این سازمان در وین و به ریاست آنتونیو اوبرو اوندو (Antonio Oburo Ondo)، وزیر صنعت، معدن و انرژی گینه استوایی برگزار می‌شود.

افتتاحیه سی‌وپنجمین نشست وزارتی اوپک و غیر اوپک (اوپک‌پلاس) نیز با حضور سران هیئت‌های نمایندگی کشورهای عضو اوپک و غیر اوپک، دبیرکل اوپک و نمایندگان رسانه‌ها روز یکشنبه (۱۴ خردادماه) در ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران در دبیرخانه اوپک برگزار خواهد شد.

جواد اوجی، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران که قرار بود برای حضور در این دو نشست به وین سفر کند، به‌دلیل کسالت و مشغله کاری سفر برایش امکانپذیر نشد از این رو هیئت ایرانی به سرپرستی امیر حسین زمانی‌نیا، نماینده ایران در هئیت عامل اوپک در نشست ۱۸۶ اوپک و سی‌وپنجمین نشست وزارتی اوپک‌پلاس شرکت می‌کند.

بر اساس این گزارش، قیمت‌های نفت‌خام شاخص برنت، شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا و سبد نفتی اوپک در آستانه برگزاری نشست عادی ۱۸۶ اوپک و سی‌وپنجمین نشست وزارتی اوپک‌پلاس به ترتیب ۷۵ دلار و ۸۹ سنت، ۷۱ دلار و ۶۷ سنت و ۷۲ دلار و ۷۹ سنت به ازای هر بشکه ثبت شدند.

وزیران نفت و انرژی اوپک‌پلاس در قالب توافقنامه همکاری (Declaration of Cooperation) در سی‌وچهارمین نشست وزارتی خود (۱۳ آذرماه ۱۴۰۱) که به‌صورت ویدیوکنفرانس برگزار شده بود با توجه به شرایط بازار نفت تصمیم گرفته بودند بر توافق پنجم اکتبر (۱۳ مهر ۱۴۰۱) مبنی بر کاهش تولید روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی پایبند بمانند.

پس از این تصمیم ۱۳ فروردین‌ماه ۱۴۰۲ بعضی از اعضای اوپک‌پلاس به‌طور ناگهانی و یک روز پیش از برگزاری چهل‌وهشتمین نشست کارگروه وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس (JMMC) تصمیم گرفتند به‌طور داوطلبانه عرضه نفت خام خود را از  یکم ماه مه ۲۰۲۳ (۱۱ اردیبهشت‌ماه) تا پایان سال در مجموع روزانه یک میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه دیگر کاهش دهند.

کارگروه نظارتی اوپک‌پلاس در نشست ویدیوکنفرانسی روز ۱۴ فروردین‌ماه امسال ضمن تأکید بر پایبندی به برنامه کاهش عرضه روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای، بر کاهش داوطلبانه روزانه یک میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه‌ای مهر تأیید زد، بر این اساس مجموع کاهش عرضه اعضای این ائتلاف به ۳ میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه در روز رسید.

جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون در کنار کشورهای لیبی و ونزوئلا به‌دلیل تحریم از توافق کاهش عرضه نفت اوپک‌پلاس مستثنی است.