توسعه ۱۶ میدان گازی مناطق نفتخیز جنوب نیازمند ۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است

توسعه ۱۶ میدان گازی مناطق نفتخیز جنوب نیازمند ۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است

عصرنفت _مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با اشاره به میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز توسعه ۱۶ میدان گازی تحت گستره عملیاتی این شرکت گفت: حدود ۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای توسعه این میادین لازم است که از این میزان ۴.۵ میلیارد دلار به صورت مستقیم و ۱.۵ میلیارد دلار به صورت ضمنی باید سرمایه‌گذاری شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصرنفت به نقل از ایرنا، علیرضا دانشی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به انجام مذاکراتی با شرکت‌های پتروشیمی به منظور تهیه خوراک از طریق سرمایه‌گذاری در میادین گازی شرکت مناطق نفتخیز جنوب اظهارکرد: با سرمایه‌گذاری در این حوزه حدود ۱۰۰ هزار بشکه میزان میعانات بیشتری و سی‌تو پلاس(C۲+) قابل استفاده برای پتروشیمی‌ها تولید و در اختیار آن‌ها قرار خواهیم داد.

وی سرمایه‌گذاری در ۱۶ میدان گازی مناطق نفتخیز را یک فعالیت اقتصادی مولد در راستای شعار سال دانست و گفت: به نتیجه رسیدن این اتفاق تاثیر مثبت سه جانبه برای پتروشیمی‌ها، مجموعه‌های بالادستی از جمله مناطق نفتخیزجنوب و پیمانکاران داخلی را در پی خواهد داشت.

به گفته مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب ایجاد بازار اشتغال، تولید ثروت، کمک به تولیدات داخلی و افزایش درآمدهای کشور از دیگر نتایج این طرح خواهد بود.

وی یادآور شد: نتیجه مذاکرات و مراودات ما با مجموعه پتروشیمی‌ها را طی سه ماه آینده اعلام خواهیم کرد.

تامین خوراک پایدار پتروشیمی‌ها و بی‌اثر کردن تحریم‌ها

دانشی در بخش دیگر سخنان خود بر تامین امنیت تامین خوراک پایدار برای پتروشیمی‌ها تاکید کرد و گفت: توسعه مخازن گازی مستقل که دارای میعانات گازی هستند به صورت اختصاصی برای پتروشیمی‌ها است. تاکنون خوراک پتروشیمی‌ها تحت تاثیر تحریم‌ها قرار داشت. وقتی در اثر تحریم تولید نفت کاهش یابد میعانات نیز کاهش پیدا می‌کند که کاهش خوارک را برای پتروشیمی را به دنبال دارد.

وی افزود: با عزم و اراده جدی دولت سیزدهم و به همت وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران استقلال پایدار، تولید پایدار و تامین خوراک پایدار برای مجموعه‌های متاثر از فعالیت‌های شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و توسعه میادین گازی به وقوع خواهد پیوست زیرا اگر مخازن مستقل را توسعه دهیم هیچگونه تحریمی نمی‌تواند بر تامین خوراک آن‌ها اثرگذار باشد.

به گزارش ایرنا مناطق نفتخیز جنوب طرح توسعه مدیریت میادین مستقل گازی را در گستره عملیاتی خود در دستور کار قرار داد. با اجرای این طرح که توسعه ۱۶میدان را در برمی‌گیرد تولید میزان قابل توجهی گاز میسر می‌شود که می‌تواند جهت تامین نیاز تزریق، رفع کمبود خوراک صنایع پایین است و همچنین جبران بخشی از ناترازی گاز در کشور، مورد استفاده قرار گیرد.

علاوه بر این با توسعه میادین یادشده، مقدار قابل ملاحظه انواع میعانات گازی حاصل می شود که به عنوان منبع تامین کمبود خوراک مجتمع‌های پتروشیمی مدنظر بوده و قابل تخصیص به این مهم خواهد بود از این رو شرکت‌های پتروشیمی می‌توانند با سرمایه‌گذاری در امر توسعه میادین یادشده به ظرفیت های اسمی تولید خود دست یافته و علاوه بر بازپرداخت سرمایه از محل تهاتر با خوراک دریافتی، از سود ناشی از ارزش افزوده محصولات خود نیز منتفع می گردد.

طرح توسعه مخازن مستقل گازی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با هدف تامین بخشی از گاز مورد نیاز جهت تزریق در میادین نفتی و خوراک مورد نیاز صنایع پتروشیمی دارای دو سطح فعالیت است که در فعالیت های تحت الارضی جهت توسعه و مخازن فوق‌الذکر ۵۶ حلقه چاه توسعه‌ای حفاری و هشت چاه موجود تعمییر می‌شود.

تولید ۱۲۸۰ میلیون فوت مکعب در روز گاز غنی، جمع آوری ۲۶۴ میلیون فوت مکعب در روز گازهای همراه تولیدی سایر میادین، تولید ۱۲۳۷ میلیون فوت مکعب در روز گاز سبک، تولید ۹۴ هزار بشکه مایعات/ نفتا در روز، تولید ۹۱ هزار بشکه اتان پلاس در روز از جمله محصولات این طرح به شمار می‌رود.