رعایت استاندارد یورو ۴ و ۵ در تولید فرآورده های نفتی تا پایان دولت سیزدهم

رعایت استاندارد یورو ۴ و ۵ در تولید فرآورده های نفتی تا پایان دولت سیزدهم

عصرنفت/ سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه تا پایان دولت سیزدهم کلیه فرآورده‌های نفتی در کشور با استاندارد یورو ۴ و ۵ تولید خواهد شد، گفت: علاوه بر توجه به افزایش تولید سوخت، باید خودروهای کم مصرف تولید کرده و به سمت استفاده از خودروهای برقی و دیزلی حرکت کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصرنفت به نقل از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، داریوش گل‌علیزاده با اشاره به اینکه افزایش مصرف و کیفیت سوخت یکی از عوامل موثر در آلودگی هوا است، افزود: عامل دیگر در این زمینه علاوه بر سوخت، خودروها هستند.

وی با اشاره به قانون توسعه حمل و نقل عمومی مصوب سال ۸۶ ادامه داد: بر این اساس، سرانه مصرف بنزین در آن سال ۱.۱ لیتر بود قرار بود در سال ۹۰ این سرانه به ۰.۷ لیتر در روز به ازای هر نفر برسد.

تصویب استانداردهای ملی برای تولید فرآورده های نفتی

گل‌علیزاده با تاکید بر اینکه با توجه به جمعیت فعلی اکنون باید حداکثر مصرف بنزین در کشور به ۷۰ میلیون لیتر می رسید، گفت: اما در سال جاری میانگین مصرف بنزین به ۱۱۰ میلیون لیتر در روز رسیده و حتی در برخی از روزهای نوروز رکورد مصرف ۱۴۴ میلیون لیتر در روز نیز شکسته شد.

وی علت این افزایش مصرف را دو دلیل دانست و افزود: اول اینکه حمل و نقل عمومی کارایی لازم را نداشته و استفاده از خودرو های تک سرنشین بیشتر شده است. موضوع دوم نیز مربوط به مصرف بالای سوخت توسط خودروهای داخلی است.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: به طور میانگین خودروها در کشور به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش، نزدیک به ۸ لیتر بنزین مصرف می‌کنند که این مصرف باید کاهش پیدا کند. همچنین تولید و استفاده از خوروهای برقی و دیزلی را باید توسعه دهیم.

وی ادامه داد: باید کلیه سوخت های تولیدی در کشور اعم از بنزین، نفتگاز و مازوت را به استاندارد ملی برسانیم و این استاندارد در مرحله تصویب در شورای عالی استاندارد است و باید اجباری شود.

تولید ۵۳ درصد از نفتگاز کشور با استاندارد یورو ۴ و ۵

گل‌علیزاده با اشاره به اینکه برنامه ای را از وزارت نفت دریافت کردیم که تا پایان دولت کلیه محصولات تولیدی کشور را با استاندارد یورو ۴ و یور۵ تولید کند، گفت: اکنون نفتگاز شرایطش نسبت به سایر سوخت ها بهتر است و ۵۹ میلیون لیتر از این سوخت منطبق با استاندارد یورو ۴ و ۵ تولید می شود.

وی با تاکید بر اینکه در مشکل آلودگی هوا چند موضوع اصلی باید ساماندهی شود، افزود: این موضوعات شامل توجه به کیفیت سوخت، ارتقا استاندارد خودروها، کاهش وابستگی به سوخت های فسیلی و توجه به انرژی های تجدید پذیر، توسعه و نوسازی حمل و نقل عمومی و همچنین از رده خارج کردن خودروهای فرسوده است تا بتوانیم شاهد بهبود کیفیت هوا باشیم.