جزئیات‌ ابرپروژه پالایشی کشور در پالایشگاه آبادان

 جزئیات‌ ابرپروژه پالایشی کشور در پالایشگاه آبادان

عصرنفت: مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: در طرح فاز 2 توسعه پالایشگاه آبادان یک واحد جدید پالایشی 210 هزار بشکه‌ای جایگزین شده است و می‌توان مجموعا 25 درصد از نفت (معادل 1.8 میلیون بشکه در روز) را در این واحد پالایش کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصرنفت، جلیل سالاری در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به بهره‌برداری فاز 2 طرح توسعه و تثبیت پالایشگاه آبادان عنوان کرد: این طرح امروز توسط رئیس‌جمهور‌ به بهره‌برداری رسید که یک اتفاق بزرگ در صنعت پالایشی کشور و خاورمیانه بود. در این طرح یک واحد جدید پالایشی 210 هزار بشکه جایگزین شده است و عملا این شرایط ایجاد شده است که 25 درصد از نفت خام کشور (معادل 1.8 میلیون بشکه در روز) در این واحد پالایش شود.

وی اظهار داشت: با بهره‌برداری از این طرح، امکان پالایش 500 هزار بشکه نفت در پالایشگاه آبادان وجود دارد که در مواقع بحرانی و خاص و نیاز کشور به سوخت می‌توان با نوسازی و در سرویس قرار دادن واحد قدیمی از آن بهره‌ گرفت.

سالاری گفت: اگر این طرح به بهره‌برداری نمی‌رسید با توجه به ملاحظات زیست‌محیطی و ایمنی عملا در سال‌های آینده ظرفیت پالایشگاه آبادان به روزانه 150 هزار بشکه کاهش می‌یافت.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش گفت: راندمان واحدهای پالایشگاه‌های آبادان حدود 30 الی 40 درصد بود و بسیار قدیمی بودند و تلفات انرژی زیادی داشتند. اما هم‌اکنون بزرگترین واحدهای تقطیر در کشور با 210 هزار بشکه ایجاد شده است.

وی عنوان کرد: در این طرح همچنین به موضوعات پایین‌دستی نیز توجه شده است، یعنی در این طرح کیفی‌سازی محصولات، افزایش تولید بنزین و گازوئیل و کاهش تولید نفت کوره رقم خواهد خورد.

* ویژگی‌های منحصر به فرد پالایشگاه آبادان

سالاری ادامه داد: پالایشگاه آبادان تنها پالایشگاهی است که هم خوراک گاز پتروشیمی آبادان و هم خوراک مایع (25 هزار بشکه نفتا) پتروشیمی‌ بندرامام را تامین می‌کند. با اجرای این طرح، تامین خوراک پتروشیمی‌ها، خوراک واحدهای قیرسازی و روغن‌سازی در مناطق نزدیک تثبیت می‎شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش گفت: با بهره‌برداری از این طرح، تولید نفت کوره از 45 درصد به 26 درصد کاهش می‌یابد و مابه‌ازای آن محصولات سبک‌تر تولید می‌شود. در این فاز حدود روزانه 4 الی 5 میلیون لیتر نفتا به تولید پالایشگاه اضافه می‌‎شود که سپس تبدیل به بنزین می‌شود. بدین ترتیب تولید بنزین از روزانه 10 به 15 میلیون لیتر خواهد رسید.

وی تاکید کرد: همچنین در این طرح، تولید گازوئیل از حدود 16 میلیون لیتر در روز به 22 میلیون لیتر افزایش می‌یابد. با اجرای فاز 2 تکمیلی طرح نیز کیفی‌سازی این محصولات انجام خواهد شد که به صورت گام به گام وارد سرویس می‌شوند.

سالاری توضیح داد: هم‌اکنون می‌توان در پالایشگاه آبادان هم نفت خام سبک و هم نفت خام سنگین را فرآورش کرد. در این پالایشگاه مدل و الگوی پالایشی در دو بخش تعریف شده است که شامل حداکثر تولید بنزین و حداکثر تولید گازوئیل است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش گفت: یعنی چه بسا زمانی در کشور بخواهیم به سمت خودروهای پایه دیزلی سبک حرکت کنیم بنابراین باید همه الگوهای پالایشی نباید به سمت بنزین باشد. همچنین در بازار نیز تقاضا برای واردات گازوئیل بیشتر است. در نتیجه پالایشگاه آبادان بعد از پالایشگاه اراک، دومین پالایشگاهی است که هم واحد هیدروکراکر دارد و هم کت‌کراکر را داراست و در دو مود تولید بنزین و گازوئیل قرار می‌گیرد.