دانش‌بنیان کردن اقتصاد گاز در چارچوب خنثی‌سازی تحریم‌ها

دانش‌بنیان کردن اقتصاد گاز در چارچوب خنثی‌سازی تحریم‌ها

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تمرکز مدیریت صنعت گاز بر تعمیق اولویت‌های ساختاری شرکت ملی گاز ایران، برنامه‌ریزی هدفمندی برای برداشت حداکثری از منابع گاز همپای صادرات انجام شد تا ضمن ایجاد بهره‌وری و رونق اقتصادی، تحقق چشم‌انداز برنامه‌های جامع توسعه در کشور را تضمین کند. بر همین اساس افزایش ظرفیت تولید گاز، تنوع‌بخشی و افزایش فروش گاز و محصولات گاز و دانش‌بنیان کردن اقتصاد گاز در چارچوب خنثی‌سازی تحریم‌ها و توسعه کسب‌وکار با رویکرد عدالت‌محوری از جمله مهم‌ترین اهداف تعریف‌شده برای فعالیت شرکت ملی گاز ایران در دولت مردمی تعیین شد.

 

از همین رو یکی از اقدام‌های ارزنده در کارنامه دولت در یک سال گذشته صادرات گاز طبیعی به کشورهای همسایه و توسعه دیپلماسی انرژی در یک سال اخیر است که افزون بر امضای قرارداد سه‌جانبه سوآپ گاز با کشورهای ترکمنستان و جمهوری آذربایجان؛ برکات فراوانی به‌ویژه برای تأمین گاز در مناطق شمالی کشور دارد. این در حالی است که پارسال در اوضاع کسری گاز تعهدهای قراردادهای صادرات گاز به ترکیه، عراق، ارمنستان و آذربایجان به‌طور کامل انجام شد و درآمد حاصل از صادرات گاز از رقم یک میلیارد دلار در سال ۹۹ به ۴ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ رسید که البته نزدیک یک میلیارد دلار آن مربوط به معوقات پیگیری‌نشده سال‌های گذشته بود که سرانجام آنها دریافت شد، اما در همان شرایط از نظر حجمی نیز یک میلیارد مترمکعب بیشتر از مدت مشابه پارسال گاز فروخته و تعهدهای ایران طبق قراردادهای امضاشده محقق شد.

 

ارتقا جایگاه ایران در زمینه تجارت گاز با ثبت رکورد بالاترین مقدار فروش میعانات گازی در سه سال اخیر، افزایش ۶۴ درصدی درآمدهای صادرات گاز، افزایش ۱۱ درصدی حجم صادرات گاز به ترکیه، ادامه مذاکرات برای افزایش صادرات گاز، وصول حدود ۱.۶ میلیارد دلار بابت طلب گاز ایران از عراق، افزایش ۱۳۸ درصدی سوآپ گاز، استمرار تهاتر گاز با برق کشور ارمنستان و انجام مذاکرات با کشورهای مختلف با اولویت کشورهای همسایه برای افزایش سهم ایران در بازار بین‌المللی گاز از جمله دیگر اقدام‌های انجام‌شده است.

 

بررسی دستاوردها و کارنامه صنعت گاز در مدت آغاز به‌کار دولت سیزدهم نشان از پیشتازی این صنعت در توسعه ایران دارد. افزایش تولید هدفمند گاز طبیعی همواره از اولویت‌های شرکت ملی گاز ایران بوده و امروز ظرفیت اسمی فرآورش گاز طبیعی در پالایشگاه‌ها و تأسیسات نم‌زدایی شرکت ملی گاز ایران اکنون به یک میلیون و ۳۰ هزار مترمکعب در روز رسیده است.

 

دستاوردهای صنعت گاز از ابتدای مردادماه سال ۱۴۰۰ تا پایان تیرماه سال ۱۴۰۱ در همه حوزه‌ها قابل توجه و درخشان بوده است که همسو با این روند، در ابتدای شهریورماه نیز آیین بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی ۶ هزار و ۹۶ پروژه گازرسانی با اعتبار ۱۵۶ هزار میلیارد ریال برگزار شد.

 

در حوزه انتقال گاز نیز توفیق‌های مهمی حاصل شده است و مجموع خطوط انتقال گاز بهره‌برداری‌شده تاکنون ۳۸ هزار و ۲۵۰ کیلومتر و مجموع خطوط انتقال گاز تکمیل‌شده در این بازه زمانی ۵۰۳ کیلومتر بوده است. از سویی تاکنون ۸۸ ایستگاه تقویت فشار گاز بهره‌برداری شده که دو ایستگاه در این یک سال عملیاتی شده است.

 

شرکت‌های گاز استانی و شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران نیز پروژه‌های گازرسانی به شهرها و روستاهای کشور را پیگیری می‌کنند تا گاز طبیعی به دوردست‌ترین مناطق کشور و روستاها نیز برسد. بر همین اساس تاکنون به یک هزار و ۲۲۱ شهر کشور گازرسانی شده است و ۶ شهر در این یک سال به شبکه گاز کشور متصل شدند و درصد بهره‌مندی خانوار گاز شهری به ۹۸.۵ درصد رسید.

 

تعداد کل روستاهای گازرسانی‌شده هم ۳۵ هزار و ۸۸۲ روستا است و مشعل گاز یک هزار و ۴۸۰ روستا به همت شرکت ملی گاز ایران در این یک سال روشن شده که بهره‌مندی خانوارهای روستایی از گاز طبیعی را به ۸۶.۸ درصد رسانده است. گازرسانی به نیروگاه‌ها نیز همواره از اهداف مهم صنعت گاز کشور است. گاز طبیعی تاکنون به ۹۲ نیروگاه رسیده و تعداد کل نیروگاه‌های گازرسانی‌شده در سال نخست دولت سیزدهم ۶ نیروگاه است. تعداد مصرف‌کنندگان عمده صنعتی گازرسانی‌شده هم تاکنون به ۳۰۶۰۰ واحد رسیده که از این تعداد، ۱۱۳۰ واحد در دولت سیزدهم گازرسانی شدند.

 

از سویی نباید از توسعه طرح‌های ذخیره‌سازی گاز طبیعی در این دولت غافل شد، به همین دلیل صنعت گاز ایران به‌ویژه در یک سال اخیر توجه خود را به توسعه ذخیره‌سازی گاز معطوف کرده است و اکنون هفت طرح توسعه ذخیره‌سازی گاز طبیعی در کشور در حال اجراست.

 

آنچه مسلم است، امروز نقش شرکت ملی گاز ایران در زندگی مردم، صنعت و توسعه کشور بسیار اساسی و حساس است و در همین راستا مدیران و کارکنان صنعت گاز با تلاش و ازخودگذشتگی همواره در همین راستا گام برداشته‌اند و سربلنده بوده‌اند.

 

عباس اعظمی

 

سرپرست روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران