کاهش ۱۰ درصدی هدررفت گاز با انجام قانون اصلاح الگوی مصرف در موتورخانه‌ها

کاهش ۱۰ درصدی هدررفت گاز با انجام قانون اصلاح الگوی مصرف در موتورخانه‌ها

عصرنفت: با انجام قانون اصلاح الگوی مصرف در بیش از 41 هزار موتورخانه‌ از سوی شرکت ملی گاز ایران، تاکنون 10 درصد هدررفت انرژی در این بخش کاهش پیدا کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصرنفت به نقل از روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران؛ مسلم رحمانی، سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با بیان این مطلب، در تشریح آخرین اقدامات این شرکت به منظور اصلاح الگوی مصرف، گفت: این شرکت بر مبنای قانون بودجه سنواتی و قانون الگوی مصرف، برنامه‌هایی را تدوین و دولت هم در همین زمینه برنامه‌هایی را به وزارت نفت ابلاغ کرده که بر مبنای آن، با همکاری شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، اقدامات زیادی مثل اصلاح الگوی مصرف در موتورخانه‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در همین راستا بیش از 260 هزار موتورخانه در سیستم مشترکین شناسایی، با 241 هزار مشترک صحبت و وضعیت بیش از 41 هزار موتورخانه اصلاح شده است.

رحمانی با بیان این‌که انجام تعمیرات و اصلاح کارکرد موتورخانه‌ها در یک سال گذشته منجر به صرفه‌جویی 10 درصدی گاز مصرفی به نسبت پیش از تعمیرات شده، گفت: شرکت ملی گاز ایران برای اجرای این طرح تاکنون 141 میلیارد تومان و در مجموع، با انجام کارهایی همانند تعویض سیستم‌های گرمایشی در مدارس و اتصال مفصلی رگلاتورهای گاز منازل طی یک سال گذشته، برای بهینه‌سازی مصرف گاز، بالغ بر 870 میلیارد تومان هزینه کرده است.

رحمانی در ادامه، انجام پروژه هوشمندسازی مصرف (کنتور) گاز را یکی دیگر از اقدامات اساسی برای اصلاح الگوی مصرف گاز عنوان کرد و گفت: موضوع هوشمندسازی مصرف در رده پروژه‌های High Tec است. در همین راستا، یکی از بزرگترین پروژه‌های تعریف شده در شرکت ملی گاز ایران، بحث هوشمندسازی مصرف براساس تبصره 15 لایحه بودجه 1401، با اولویت مدنظر قرار دادن مشترکین با مصرف بالا (عمده) است که این مهم، تا 6 ماه دیگر آغاز خواهد شد؛ در ادامه نیز، مشترکین جزء، ذیل این طرح قرار خواهند گرفت.

سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران افزود: با این حال، 70 درصد مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری در زمستان مربوط به بخاری‌ها است و از این رو، اقدام در جهت تعویض بخاری‌های قدیمی و تولید بخاری با راندمان بالا از سوی نهادهای مسئول، نقش بسزایی در بهینه‌سازی مصرف و کاهش هدررفت گاز خواهد داشت.

رحمانی با بیان این‌که ایران یکی از بزرگترین شبکه‌های گاز را در دنیا دارد، گفت: 27 میلیون مشترک جزء، 26 هزار صنعت بزرگ و عمده و بیش از یک میلیون مشترک صنعتی از شرکت ملی گاز ایران خدمات می‌گیرند و به‌رغم میزان بالای تولید در کشور، مطابق با آمارهای جهانی، مصرف نیز بسیار بالا و به اندازه مصرف گاز در کشور چین با جمعیت بیش از یک میلیارد نفر است.

وی در پایان، اظهار کرد: بنابراین، یکی از مهم‌ترین مواردی که در این 3 ماه سرد سال، باید رعایت شود این است که مشترکین در بخش خانگی و تجاری باید در راستای مصرف بهینه، اقدام عملی داشته باشند که با توجه به ناترازی تولید و مصرف گاز و خط قرمز ما که بخش خانگی است، باید مصارف غیرمتعارف حذف شود تا تمامی مناطق کشور، یکسان از این نعمت خدادادی بهره‌مند شوند.