آیین‌نامه اجرایی اختصاص سهمیه مواد اولیه قیر به دستگاه‌های اجرایی تصویب شد

آیین‌نامه اجرایی اختصاص سهمیه مواد اولیه قیر به دستگاه‌های اجرایی تصویب شد

عصرنفت: هیئت وزیران در اجرای تکلیف مقرر در بند (ز) تبصره (۱) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور مبنی بر اختصاص سهمیه مواد اولیه قیر (وکیوم باتوم) به دستگاه‌های اجرایی به‌صورت ماهانه از ابتدای سال ۱۴۰۱، آیین‌نامه اجرایی مربوط به این بند از قانون را تصویب کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصرنفت به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر هیئت دولت، به موجب این آیین‌نامه اجرایی که امروز (چهارشنبه، چهارم آبان‌ماه) در نشست هیئت وزیران به تصویب رسید، وزارت نفت (از طریق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران) مکلف است معادل ۱۹۰ هزار میلیارد ریال نفت‌خام از محل منابع در اختیار شرکت ملی نفت ایران را در اختیار پالایشگاه‌ها قرار داده و به میزان آن به‌صورت ماهانه مواد اولیه قیر (وکیوم باتوم) به دستگاه‌های اجرایی موضوع این آیین‌نامه تحویل دهد.

قیمت هر تن مواد اولیه قیر تحویلی به دستگاه‌های اجرایی موضوع این آیین‌نامه ۷۵ میلیون ریال تعیین می‌شود. شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران موظف است مابه‌التفاوت این قیمت با میانگین وزنی ماهانه قیمت‌های معاملاتی مواد اولیه قیر (وکیوم باتوم) در بورس را از طریق تعدیل قیمت نفت ماهانه خوراک پالایشگاه‌ها جبران و اعمال کند. در ماه‌هایی که معامله انجام نشده است، قیمت‌های پایه عرضه در بورس ملاک عمل قیمت‌های معاملاتی خواهد بود.

دستگاه‌های اجرایی موظف به مبادله موافقت‌نامه به‌صورت تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (از محل دیگر منابع) با سازمان بر اساس سهم ریالی به شرح مندرج در جدول مندرج در آیین‌نامه، پس از ابلاغ هستند.

دستگاه‌های اجرایی موظف‌اند هزینه‌های تبدیل مواد اولیه قیر (وکیوم باتوم) به قیر یا خاکپوش (مالچ) را از محل منابع داخلی خود تأمین کنند. در صورت نبود منابع داخلی، تهاتر بخشی از مواد اولیه قیر (وکیوم باتوم) برای پوشش هزینه تبدیل مواد اولیه قیر (وکیوم باتوم) به قیر یا خاکپوش (مالچ) تا سقف ۲۰ درصد وزنی به شرح مندرج در قانون بلامانع است.

دستگاه‌های اجرایی همچنین موظف‌اند سهم استان‌ها را ظرف یک ماه تعیین و به ادارات کل استانی خود اعلام کنند و با توجه به پیشرفت فیزیکی طرح‌ها و اولویت‌های مدنظر، مجاز به مدیریت و زمان‌بندی تخصیص مواد اولیه قیر (وکیوم باتوم) تحویلی به استان‌ها هستند.