توضیح مدیر فرآورده‌های نفتی کرمان درباره صف بنزین در جیرفت

توضیح مدیر فرآورده‌های نفتی کرمان درباره صف بنزین در جیرفت

عصرنفت: مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمان در واکنش به صف خودروها مقابل جایگاه‌های سوخت جیرفت که انتقاد فرماندار این شهرستان را نیز به دنبال داشته توضیحاتی به همراه آمار ارسال سوخت به این ناحیه ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصرنفت به نقل از ایرنا، احمد بلندنظر فرماندار جیرفت پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در گفت وگو با خبرگزاری ایسنا ضمن اشاره به صف های طولانی مقابل جایگاه های سوخت و با انتقاد از شرکت پخش فرآورده های نفتی کرمان از ضعف نظارت و ارسال نشدن سوخت نیز گلایه کرده بود.

 

ارسال ۲۰ درصد بیش از سهمیه به جیرفت

سید محمدباقر نورالدینی اما در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در این زمینه ضمن تایید توقف مقطعی در عرصه سوخت چند جایگاه در ناحیه جیرفت اظهارداشت که بارگیری از روز گذشته اضافه تر از سهمیه این ناحیه انجام شده است.

به گفته وی روز گذشته تا ۲۰ درصد ارسال سوخت بیشتر از سهمیه روزانه به ناحیه جیرفت انجام شده که مستندات و آمارهای مربوط به آن موجود است.

این مسئول که می گوید باوجود اعمال طرح ساماندهی عرضه سوخت در جنوب و شرق کرمان(کُدینگ یا تعیین سقف روزانه برای برداشت بنزین)، همچنان در حوزه جیرفت برداشت، غیرمتعارف است اظهارداشت: با این حال سهمیه سوخت این منطقه کاهش نیافته و طبق درخواست و روال مشخص بارگیری در حال انجام است.

نورالدینی با تشریح وضعیت ارسال سوخت بنزین به ناحیه جیرفت که شامل شهرستان های جیرفت با ۲۴ جایگاه و عنبرآباد با پنج جایگاه می شود، توضیح داد: از آنجا که به مشکل بارگیری سوخت اشاره شده، از ساعت ۱۲ شب تا ساعت ۱۰ امروز ۱۳ محموله بار که آخرین مورد آن ساعت ۹:۵۶ بوده به حوزه جیرفت اعزام شده است؛ بعد از این ساعت هم بارگیری داشته ایم و این روال مستمر ادامه دارد.

 

تایید توقف مقطعی؛ مشکل فراگیر نیست

وی تصریح کرد: روز گذشته نیز وضعیت ارسال محموله های بار مشخص و موجود است.

نورالدینی در عین حال در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایرنا که باوجود ارسال محموله طبق اعلام شما، چرا کمبود بنزین شکل می گیرد، اظهارداشت: ما که توقف سوخت گیری در چند جایگاه محدود در مقایسه با حدود ۳۰ جایگاه آن هم به طور مقطعی که به علت مشکلات فنی رخ می دهد را نفی نمی کنیم؛ اگر طی سه چهارروز گذشته سه تا چهار جایگاه هم با تاخیر در تحویل سوخت مواجه شوند، جبران این تاخیر زمان می برد اما اینطور نبوده و نیست که مشکل فراگیر شکل گرفته باشد.

وی در ادامه از جمله دلایل فنی که سبب ساز تاخیر در ارسال سوخت می شود را شامل مشکل تامین ناوگان، نقص فنی سیستم یا موارد دیگر برشمرد و گفت: برخی مواقع به علت بروز بعضی مشکلات سیستمی یا نقص فنی، طی مقطع زمانی سه تا چهار روزه ممکن است سهمیه چند جایگاه بموقع نرسد و به توقف بخورد؛ در این زمان جبران همین وقفه زمان‌بر خواهد بود.

مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه کرمان در عین حال تاکید کرد: البته اینطور نیست که در طول ماه هرروز یا روزهای زیادی این مشکلات رخ دهد؛ ممکن است در یکماه یک روز این مشکل فنی رخ دهد که تلاش برای جبران آن نیز خواهیم داشت.

 

اعزام تیم سه نفره به جیرفت

وی گفت: در عین حال از دیروز تیمی از کرمان تشکیل دادیم و شامل سه نفر به حوزه جیرفت اعزام کردیم تا جایگاه ها را رصد میدانی کنند تا شاید در بررسی میدانی نیز علت های دیگری مشخص و احصا شود زیرا مصرف ما در این حوزه باوجود ارسال محموله همچنان غیرمتعارف(قاچاق) است.

 

تفاوت فاحش قیمت و انگیزه قاچاق

نورالدینی که می گوید روز گذشته نیز به علت بروز مشکل در چند جایگاه بیشتر از سهمیه به حوزه جیرفت ارسال محموله بنزین انجام شده در پاسخ به ایرنا درباره چرایی قاچاق باوجود انجام طرح ساماندهی (کُدینگ) گفت: به هرحال تا زمانی که تفاوت قیمت فاحش بنزین با آن سوی مرز وجود دارد انگیزه و میل به قاچاق هم از بین نمی رود که خود همین مساله می تواند سبب افزایش مصرف، کاهش زودتر مخازن جایگاه ها و صف های مقابل جایگاه ها شود.

به گفته وی تا ظهر امروز (چهارشنبه) ارسال محموله بنزین برای همه جایگاه های حوزه جیرفت که مشکل داشتند انجام شده و ممکن است تنها یکی یا دو تانکر هنوز(تا ظهر) به مقصد نرسیده باشند اما بارگیری انجام شده و تانکرها در مسیر هستند.

نورالدینی همچنین درباره موضوع نظارت های میدانی در جایگاه های سوخت نیز گفت: اینطور نیست که کلا نظارت نداشته باشیم و چنین چیزی ممکن نیست؛ اگرچه ما هم بسته به نیاز موجود، با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم اما با ظرفیت ها و بضاعت موجود نظارت و رصد را داریم که خروجی آنها هم با بررسی وضعیت تخلفات برخی جایگاه ها یا کارت های سوخت که گاه به تشکیل پرونده و ارجاع به نهادهای متولی می انجامد قابل مشاهده است.

وی گفت: اینکه به طور کلی گفته شود نظارت نیست، واقعیت ندارد ضمن اینکه ما هم کمبودها را می پذیریم.

 

تعمیر نازل ها در استان

نورالدینی همچنین درباره نقص فنی برخی نازل های جایگاه ها که ممکن است به تشکیل صف در جایگاه ها بینجامد توضیح داد: در کرمان جزو معدود استان هایی هستیم در حد سه یا چهار استان کشور که برای تعمیر نازل ها در همین استان نیرو مستقر شده و از تیرماه امسال این کار در داخل استان انجام می شود.

وی در عین حال گفت: براساس طرح و برنامه ساماندهی جایگاه ها، برداشت روزانه سوخت جنوب استان کرمان تغییر یافته (افزایش سقف محدودیت از ۳۰ لیتر روزانه به ۴۰ لیتر) و هیچ سهمیه ای نیز از این منطقه کم نشده است.

به گزارش ایرنا کرمان بویژه در مناطق جنوبی و شرقی آن به علت نزدیکی به استان های مرزی درگیر پدیده قاچاق سخت است که مسائل مرتبط با این موضوع را پیچیده کرده است.

از تابستان امسال طرح کدینگ یا همان ایجاد محدودیت در برداشت روزانه بنزین در جنوب و شرق استان کرمان اجرایی شد که ابتدا سقف روزانه برداشت ۳۰ لیتر بود و به دنبال اعتراض شهروندان به ۴۰ لیتر افزایش یافت.

اگرچه مسئولان می گویند اجرای این طرح در کاهش قاچاق سوخت موثر بوده اما نیازمند کارهای فرهنگی و غیرفرهنگی دیگری نیز هست تا از قاچاق سرمایه ملی ایرانیان به آن سوی مرزها آن هم با قیمت بسیار ارزان جلوگیری کامل شود.