سهم 36 درصدی بنزین و گازوئیل یورو از تولید پالایشگاه‌ها/ جزئیات 4 طرح برای ارتقای کیفی سوخت

 سهم 36 درصدی بنزین و گازوئیل یورو از تولید پالایشگاه‌ها/ جزئیات 4 طرح برای ارتقای کیفی سوخت

عصرنفت:  ‌در حال حاضر 36 درصد بنزین و گازوئیل کشور با استاندارد یورو 4 و یورو 5 تولید می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصرنفت به نقل از فارس، تولید بنزین و گازوئیل استاندارد همواره یکی از چالش‌هایی است که کشور در دوره‌های مختلف در فضای رسانه‌ای مطرح شده است اما بد نیست به مناسبت روز جهانی استاندارد نگاهی به اقدامات انجام شده برای ارتقای کیفی بنزین و گازوئیل ایران از دهه 80 تا‌کنون پرداخته شود.

به منظور ارتقاء کیفی سوخت مصرفی کشور از اواخر دهه 80 طرح‌های کیفی‌سازی بنزین، نفت‌گاز (گازوئیل) و نفت کوره در پالایشگاه‌های کشور تعریف و بیش از 15 میلیارد دلار صرف اجرای این پروژه‌ها شد.

همچنین طی سال‌های آینده برخی از طرح‌های ارتقاء کیفی محصولات در پالایشگاه‌های موجود به بهره‌برداری خواهد رسید و پالایشگاه‌های جدید نیز به چرخه تولید اضافه خواهند شد که بودجه پیش‌بینی شده برای اتمام این طرح‌ها بیش از 20 میلیارد دلار برآورد شده است.

* سهم 36 درصدی بنزین و گازوئیل یورو از تولید پالایشگاه‌ها

طبق گزارش‌ شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با عنوان «ارتقا استانداردهای سوخت»، نتیجه اجرای طرح‌های کیفی‌سازی پالایشگاه‌ها در سال‌های گذشته را می‌توان در ارتقاء استاندارد سوخت مصرفی کشور مشاهده کرد به طوری که میزان آلاینده گوگرد در بنزین کشور از PPM 1000 (حداکثر) به کمتر از PPM 50 کاهش یافته و عدد اکتان بخش عمده‌ای از بنزین تولیدی کشور از 87 به 91 افزایش داده شده و آلاینده‌های بنزن و آروماتیک نیز به استاندارد یورو 4 ارتقاء یافته است.

در ادامه توضیح داده شده است: در مورد نفت‌گاز (گازوئیل) نیز نزدیک به 50 درصد از گازوئیل مصرفی کشور با استاندارد یورو 4 تولید می‌شود و میزان گوگرد آن از PPM 10000 (حداکثر) به کمتر از PPM 50 رسیده است، با تکمیل و اجرای کامل طرح‌های بهینه‌سازی و ارتقاء کیفی فرآورده‌ها، در آینده سوخت بنزین و نفت‌گاز کشور به طور کامل با استاندارد یورو 4 تولید خواهد شد.

طبق آمار، در حال حاضر میزان تولید بنزین کشور، 98 میلیون لیتر در روز است که از این مقدار، 35 میلیون لیتر دارای استاندارد یورو 4 و 5 هستند. همچنین تولید گازوئیل نیز روزانه 110 میلیون لیتر بوده که 40 میلیون لیتر آن با استانداردهای یورو 4 و 5 مطابقت دارد.

تصویر 1، میزان تولید بنزین و گازوئیل یورو در سال‌های گذشته را نشان می‌دهد.

 

تصویر 1

درباره نفت کوره نیز هم‌اکنون واحد گوگردزدایی نفت کوره (RCD) در پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند به بهره‌برداری رسیده و سوخت کم‌گوگرد موردنیاز کشتیرانی تامین می‌شود. علاوه بر این با راه‌اندازی واحد گوگردزدایی شرکت پالایش نفت اصفهان (RHU) در سال‌های آینده نفت کوره ارسالی به نیروگاه‌ها نیز با استاندارد جدید عرضه خواهد شد.

میزان گوگرد نفت کوره در استاندارد فعلی 3.5 درصد است که با اجرای پروژه‌های کیفی‌سازی، نفت کوره تولیدی به کمتر از 0.5 درصد کاهش خواهد یافت.

* جزئیات طرح‌های در حال راه‌اندازی ارتقای کیفیت سوخت

در حال حاضر چهار طرح ارتقای کیفی سوخت در پالایشگاه‌ها در حال راه‌اندازی است که به افزایش کیفیت سوخت تولیدی کمک می‌کند که عبارتند از:

1-شرکت پالایش نفت اصفهان: این طرح شامل احداث واحدهای تصفیه گازوئیل و یوتیلیتی و آفسایت جهت ارتقاء کیفیت محصولات پالایشگاه در سطح استانداردهای جهانی با رعایت ضوابط زیست‌محیطی با هدف کاهش ترکیبات گوگردی از نفت‌گاز تولیدی تا میزان PPM 10 مطابق با استاندارد یورو 5 با ظرفیت 100 هزار بشکه در روز است. راه‌اندازی واحدها تا پایان مهر‌ 1401 شامل واحدهای سولفور زدائی، آب ترش، آمین، گوگردسازی و هیدروژن انجام می‌شود.

2-شرکت پالایش نفت آبادان: طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه (فاز 2) شرکت پالایش نفت آبادان با هدف تثبیت ظرفیت پالایشی در 360 هزار بشکه در روز (با جایگزینی واحد تقطیر جدید 210 هزار بشکه‌ای به جای تقطیرهای قدیمی) و تولید محصولات مطابق با استاندارد یورو 5، کاهش آلاینده‎های زیست محیطی، افزایش درصد تولید نفت‌گاز/بنزین با بهبود تکنولوژی تولید، کاهش تولید نفت کوره از حدود 45 درصد به حدود 26 درصد، در سال 1396 شروع شد و بخشی از آن تا پایان سال 1401 به بهره‌برداری می‌رسد.

با تکمیل این طرح، بیش از 10 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو 5، 7 میلیون لیتر نفت سفید، یک میلیون لیتر سوخت هواپیما و 11 میلیون لیتر گازوئیل مطابق استاندارد یورو 5 و 460 تن گوگرد در روز تولید خواهد شد.

۳- شرکت پالایش نفت تبریز: طرح توسعه و افزایش ظرفیت نفت گاز یورو 5 (واحد گوگردزدایی نفت‌گاز) که با تکمیل و راه‌اندازی واحدهای بالادستی و پایین‌دستی واحدهای تصفیه هیدروژن PSA (با 98 درصد پیشرفت)، گوگردسازی TGT (با 92 درصد پیشرفت) و SRP (94.5 درصد پیشرفت)، ظرفیت تولید نفت گاز یورو 5 از 15000 بشکه به 30000 بشکه در روز خواهد رسید.

۴-پالایشگاه ستاره خلیج فارس: در سرویس قرار گرفتن واحد گوگردزدایی نفت‌گاز (GHT) پالایشگاه تا پایان سال 1401 با هدف ارتقاء استاندارد نفت گاز به یورو 5 محقق خواهد شد.

در گزارش بعدی به بررسی طرح‌های در حال ساخت برای ارتقای کیفیت سوخت خواهیم پرداخت.