برنامه‌ریزی برای رساندن گاز آذربایجان به جنوب‌شرق اروپا‌

برنامه‌ریزی برای رساندن گاز آذربایجان به جنوب‌شرق اروپا‌

عصرنفت: در حالی که صادرات سالانه 55 میلیارد مترمکعب گاز روسیه به اروپا، پس از بالا گرفتن تنش به شدت کاهش یافته، قرار است با ساخت یک خط لوله، یک میلیارد مترمکعب گاز آذربایجان به اروپا برسد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصرنفت به نقل از فارس، یونان و بلغارستان عملیات اجرای یک خط لوله انتقال گاز را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که سال‌هاست به تاخیر افتاده، امروز کلید زدند.

اروپا امیدوار است که این خط لوله بتواند وابستگی کشورهای جنوبی و شرقی اروپا به گاز روسیه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کاهش دهد. این خط لوله 182 کیلومتر طول داشته و می‌تواند بخشی از نیاز بلغارستان به گاز را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تامین کند.

این کشور از اواخر ماه آوریل و زمانی که روسیه به خاطر عدم پرداخت پول گاز دریافتی صادرات به این کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ متوقف کرده بود در تلاش است تا منابع جایگزین گاز با قیمت مناسب پیدا کند.

به طور کلی روسیه صادرات گاز به اروپا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پایین آورده و یکی از دلایل آن تحریم‌هایی است که غرب به خاطر درگیری نظامی مسکو با کی‌یف علیه روسیه اعمال کرده است.

این کاهش صادرات کشورهای عضو اتحادیه اروپا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در بحران تامین انرژی و یافتن منابع جایگزین گاز فرو برده است.

 اورسولا فون‌درلاین، رئیس کمیسیون اروپایی در مراسم آغاز اجرای این خط لوله در صوفیه گفت که این خط لوله تغییردهنده قواعد بازی است و برای بلغارستان و امنیت انرژی اروپا تعیین کننده و به معنای آزادی است. این خط لوله به معنای آزادی از وابستگی به گاز روسیه است.

وی گفت: هم بلغارستان و هم مردم سراسر اروپا در حال حس کردن تبعات درگیری نظامی روسیه با اوکراین هستند.

قرار است این خط لوله سالانه یک میلیارد مترمکعب گاز آذربایجان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به بلغارستان برساند. ظرفیت این خط لوله 3 میلیارد مترمکعب در سال است که قرار است تا 5 میلیارد مترمکعب افزایش یابد و کشورهای صربستان، مقدونیه شمالی، مولداوی و اوکراین از گاز این خط لوله استفاده کنند.

نکته حائز اهمیت این که روسیه از طریق خط لوله نورداستریم و برخی خطوط لوله دیگر سالانه 55 میلیارد مترمکعب گاز به اروپا صادر می‌کرد و قرار بود با افتتاح خط لوله نورداستریم 2 این رقم به 110 میلیارد مترمکعب برسد.