تقویت امنیت انرژی کشور با مدیریت تولید گاز و فرآورده‌های نفتی

تقویت امنیت انرژی کشور با مدیریت تولید گاز و فرآورده‌های نفتی

عصرنفت: دولت سیزدهم با مدیریت تولید نفت و گاز و همچنین فرآورده‌های نفتی در کشور، امنیت انرژی را تقویت کرده تا آنجا که در زمستان گذشته قطع گازی در کشور رخ نداد و در تابستان نیز با سوخت‌رسانی پایدار به نیروگاه‌ها شبکه برق پایدار ماند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصرنفت به نقل از ایرنا، امنیت انرژی در هر کشوری از اولویت‌های اصلی دولت‌ها به شمار می‌رود زیرا تبعات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی فراوانی به دنبال دارد.

از همین رو زمانی که دولت سیزدهم بر روی کار آمد، توجه به تقویت امنیت انرژی را در دستور کار قرار داد. تامین سوخت زمستانی اولین مواجه جدی دولت سیزدهم با این چالش بود. مخازن سوخت مایع نیروگاه‌ها با کمبود روبه‌رو بودند و تامین گاز نیز با توجه به افزایش مصرف بخش خانگی به‌سختی انجام می‌شد.

با این حال ﺗﺎﻣﻴﻦ ﭘﺎﻳﺪﺍﺭ گاز موردنیاز بخش‌های مختلف و جلوگیری از قطع گاز و خاموشی در فصل سرد سال در اولین سال دولت سیزدهم محقق شد.

افزایش تولید گاز خام کشور و تأمین پایدار گاز موردنیاز بخش­‌های خانگی، تجاری و صنایع غیر عمده با وجود افزایش مصرف این بخش‌ها با توجه به راهکارهایی که مورد توجه قرار گرفت انجام شد.

در این میان افزایش تولید میدان گازی پارس جنوبی و رسیدن به رکورد تاریخی ۷۰۵ میلیون مترمکعب گاز با انجام اقداماتی نظیر رفع گلوگاه­‌های موجود در پالایشگاه‌های گازی، راه‌اندازی ایستگاه­‌های جدید تقویت فشار و نیز تکمیل و بهره­‌برداری از برخی چاه­‌های گازی میدان مشترک پارس جنوبی سهم زیادی در عبور از زمستان داشت.

زمستانی که در برخی از روزهای آن دمای هوا در ۲۸ مرکز استان به زیر صفر رسید. با این حال نه‌تنها گاز در هیچ نقطه‌ای از کشور قطع نشد، گازرسانی به صنایع و نیروگاه‌ها نیز در این مدت ادامه داشت.

این در شرایطی بود که آن‌گونه که جواد اوجی در روزهای ابتدایی تکیه‌بر مسند وزارت نفت اعلام کرده بود نا ترازی ۲۰۰ میلیون مترمکعبی گاز کشور وجود داشت اما با اجرای اقدامات موثر وزارت نفت این نا ترازی به‌خوبی مدیریت شد.

 

ﺗﺎﻣﻴﻦ ﭘﺎﻳﺪﺍﺭ سوخت موردنیاز نیروگاه‌ها و صنایع

ذخیره‌سازی حداکثری سوخت مایع در نیروگاه‌ها و استفاده از سوخت مایع در صنایع به‌عنوان جایگزین گاز برای استفاده در فصل سرد سال باعث شد در روزهایی که با کمبود گاز روبه‌رو بودیم، روند تولید برق نیز متوقف نشود و قطعی برق نیز اتفاق نیفتاد.

تأمین سوخت مایع نیروگاهی با اقداماتی نظیر افزایش نرخ کرایه ناوگان زمینی حمل فرآورده‌ها،   بهره­‌گیری از ناوگان ریلی برای انتقال فرآورده‌ها، ممنوعیت صادرات برش سنگین تولیدی پتروشیمی­‌ها (Heavy end) برای جبران کمبود سوخت مایع نیروگاه‌ها انجام شد.

همچنین جایگزینی سوخت مایع با گاز طبیعی در صنایع در فصل سرد سال ۱۴۰۰، نزدیک به ۲۰ درصد بیش از سال ۱۳۹۹ سوخت مایع به صنایع عمده به‌ویژه سیمان تحویل داده شد که خوشبختانه سبب شد فعالیت بخش عمده‌ای از این صنایع پایدار باقی بماند.

اما مساله تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها تنها مربوط به زمستان نبود. گرمای زودهنگام تابستان نیز دوباره مدیریت سوخت گازرسانی به نیروگاه‌ها را در صدر اولویت‌ها آورد.

تأمین کامل سوخت مورد نیاز نیروگاهی کشور و شکستن رکورد تحویل ۳۰۹ میلیون مترمکعب در روز معادل گاز دری تیرماه ۱۴۰۱ به نیروگاه­‌ها و اختصاص بیش از ۱۰۰۰ مگاوات ظرفیت تولید برق وزارت نفت به شبکه سراسری (علاوه بر تأمین برق مورد نیاز تأسیسات نفتی) با هدف پایداری شبکه برق انجام شد.

اقدامی که باعث شد تا نه‌تنها خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده در تابستان نداشته باشیم، حتی از قطعی گاه و بیگاه برق نیز خبری نباشد.