واحد نخست نیروگاه سیکل ترکیبی بعثت عملیاتی شد

واحد نخست نیروگاه سیکل ترکیبی بعثت عملیاتی شد

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس از ورود نخستین واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی بعثت پارس جنوبی با ظرفیت ۱۵۷ مگاوات به مدار تولید و انتقال توان به شبکه سراسری برق خبر داد.

به گزارش عصرنفت به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، محمد مشکین‌فام با اشاره به عملیات‌ موفقیت‌آمیز سنکرون نخستین واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی به شبکه انتقال برق گفت: بخش سیکل ترکیبی نیروگاه بعثت با سه بلوک ۱۵۷ مگاواتی، شامل ۶ بویلر بازیافت حرارتی، سه واحد توربین بخار، سه ژنراتور و تأسیسات جانبی است که در مرحله نخست، پس از بهره‌برداری از بخش‌های POB و آب شیرین‌کن در ماه‌های گذشته، بلوک نخست این نیروگاه عملیاتی شده است.

وی با بیان اینکه بخش سیکل ترکیبی نیروگاه بعثت با افزایش ظرفیت تولید برق این نیروگاه، پشتیبانی قابل‌توجهی از تولید پایدار گاز در پالایشگاه‌های پارس جنوبی خواهد داشت، افزود: با تکمیل هر سه واحد سیکل ترکیبی، حدود ۵۰۰ مگاوات به توان تولید برق نیروگاه بعثت افزوده می‌شود و ظرفیت مجموعه سیکل ترکیبی و بخش گازی به ۱۵۰۰ مگاوات خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس افزود: با توجه به اینکه این میزان توان تولید برق بیش از نیاز و مصرف پالایشگاه‌های یک و دو پارس جنوبی خواهد بود، این ظرفیت پشتیبان، به پایداری شبکه توزیع برق در منطقه کمک می‌کند و توان مازاد آن به شبکه سراسری منتقل می‌شود.

مشکین‌فام، ساخت و اجرای نیروگاه سیکل ترکیبی بعثت را حاصل تلاش متخصصان ایرانی شرکت فراب به‌عنوان پیمانکار اصلی و شرکت نفت و گاز پارس به‌عنوان بازوی توسعه‌ای شرکت ملی نفت ایران در پارس جنوبی عنوان کرد و افزود: واحدهای دوم و سوم این نیروگاه طبق برنامه زمانبندی ظرف ۲ تا ۶ ماه آینده عملیاتی می‌شوند.

بومی‌سازی و سهم ۶۰ درصدی ساخت داخل در اجرای نیروگاه سیکل ترکیبی

اکبر دادستانی، مجری طرح نیروگاهی و خطوط انتقال نیرو شرکت نفت و گاز پارس نیز از سهم ۶۰ درصدی ساخت داخل در نیروگاه سیکل ترکیبی بعثت پارس جنوبی خبر داد و گفت: در طول اجرای پروژه، تلاش‌هایی از سوی شرکت فراب به‌عنوان پیمانکار به‌منظور انتقال فناوری و بومی‌سازی ساخت نیروگاه انجام شده است.

وی با یادآوری سازوکار تولید برق در بخش سیکل ترکیبی نیروگاه بعثت اظهار کرد: با توجه به راه‌اندازی واحد بخار، انرژی حرارتی ناشی از گازهای خروجی از توربین‌های گازی نیروگاه‌ متمرکز، بازیافت و در توربین‌های بخار بخش سیکل ترکیبی استفاده می‌شود که طی این فرآیند، در مصرف گاز برای تولید برق صرفه‌جویی قابل‌توجهی به‌دنبال خواهد داشت.

مجری طرح نیروگاهی و خطوط انتقال نیرو شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به اشتغال ۵ هزار نفر در اجرای بخش سیکل ترکیبی نیروگاه بعثت گفت: پس از راه‌اندازی کامل بخش بخار، حدود ۳۰۰ نفر در بخش بهره‌برداری مشغول کار خواهند شد.