ابر معضلی به نام خام فروشی در صنعت نفت ایران

ابر معضلی به نام خام فروشی در صنعت نفت ایران

همایش بزرگداشت روز ملی شدن صنعت نفت، به همت سازمان علمی دانشجویی مهندسی برق کشور، اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی مهندسی برق برگزار شد.

همایش بزرگداشت روز ملی شدن صنعت نفت، به همت سازمان علمی دانشجویی مهندسی برق کشور، اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی مهندسی برق، در سالن اجتماعات دکتر تورانی دانشگاه الزهرا، با حضور نمایندگان تشکل‌های علمی دانشجویی و سخنرانانی از معاونت اقتصادی ریاست جمهوری، انجمن انرژی ایران‌ و مدیران شرکت نفت، پتروشیمی مسجد سلیمان، ستاد فناوری نانو، تولیدکنندگان تجهیزات و گروه تاریخ دانشگاه شهید بهشتی و همچنین حضور مجازی دانشجویان سراسر کشور برگزار شد.

*خام فروشی نفت بزرگترین معضل صنعت نفت ایران است

حجت الله هاشم بیگی دبیر کمیسیون اقتصادی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام در ابتدا اظهار داشت: هدف از اقتصاد مقاومتی، بحث اقتصاد ریاضتی نبوده است؛ بلکه هدف مقاوم و ایمن کردن اقتصاد کشور در برابر شوک‌ها و ضربه‌های دشمنان است، تا بتوانیم به‌خوبی به‌پیش رویم و ادامه دهیم.

وی گفت: در سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه اتفاق خوبی افتاد که آن دستور مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد صندوق توسعه ملی و واریز ۲۰ درصد از درآمدهای حاصل از صادرات نفت گاز و فرآورده‌های آن‌ها به این صندوق بود. در برنامه ششم توسعه نیز همین اتفاق ادامه یافت اما متاسفانه دولت‌ها به نحوی خود را بدهکار این صندوق کردند و آنچه که باید هرساله ۲ درصد به این ۲۰ درصد اضافه و واریز میشد، به خوبی انجام نگرفت.

هاشم بیگی افزود: در هر صورت نگاه به نفت و گاز در سیاست‌های کلی کشور همواره یک نگاه سرمایه زاینده بوده است نه به عنوان منبعی برای هزینه‌های جاری کشور و از طرفی بارها در بندهای مختلف اشاره شده است که باید اتکا به نفت برای هزینه‌های جاری را از بین ببریم که متاسفانه مجموعه مدیریتی اقتصاد کشور نتوانست این امر را تحقق ببخشد.

دبیر کمیسیون اقتصادی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: یکی دیگر از نکات مهم در سیاست‌های برنامه توسعه ششم دانش‌بنیان کردن صنایع بالادستی و پایین دستی نفت و گاز پتروشیمی بود که این بحث بایستی مورد توجه شما عزیزان در اتحادیه‌های علمی دانشجویی قرار بگیرد. این موضوع باید در دستور کار شما قرار بگیرد تا در آینده اتفاقات خوبی رقم بخورد شکی در ان نیست که امروزه نفت و گاز و پتروشیمی مهم ترین مزیت اقتصادی ایران هستند که متاسفانه یکی از بزرگترین مشکلات این صنعت که ما هنوز نتوانسته‌ایم جلوی آن را بگیریم مسئله خام‌فروشی است، این هم علل مختلفی دارد به باید به آنها توجه شود.

وی گفت: تکمیل زنجیره ارزش نیز در برنامه ششم توسعه بوده است که متاسفانه به خوبی اجرایی نشده است. در نهایت باید ماهیانه جلساتی با اتحادیه‌های علمی دانشجویی کشور برگزار شود تا بتوان یک خروجی درست و هدفمند از ارتباط صنعت و دانشگاه گرفت.

*اتفاق نظر واحدی درباره تغییرالگوهای انرژی در دنیا نیست

علیرضا فریدونیان نائب رئیس انجمن علمی شبکه‌های هوشمند انرژی ایران و هیئت علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در ادامه گفت: همه فکر می‌کنند که پارادایم انرژی در دنیا در حال تغییر است اما اتفاق نظر واحدی بین مسیرهای مختلف این تغییر پارادایم وجود ندارد مخصوصا با توجه به اتفاقات دو سال اخیر.

وی گفت: در ابتدا مروری بر این اتفاقات داریم و اول اینکه پدیده گرمایش زمین و تغییرات اقلیم که در چهل سال پیش بسیار دور از نظر بود و مورد شوخی و تمسخر قرار می گرفت امروزه به واقعیت تبدیل شده و در حال اتفاق افتادن است. اقلیم کره زمین در حال تغییر است و صنعت انرژی به طور عام از دو دیدگاه نقش در این اتفاق دارد.

فریدونیان گفت: نقش اول صنعت انرژی، سوزاندن سوخت‌های فسیلی است که موجب اضافه شدن کربن دی اکسید به جو زمین شده است و در نهایت به گرمایش زمین منجر شده است. نقش دوم سیستم‌های انرژی است که به دلیل تلفات بالا و بازدهی پایین گرمای زیادی که تولید کرده‌اند، موجب گرمایش شده‌اند. این یکی از وجوه آن تغییر پارادایم است که یک چالش است.

نائب رئیس انجمن علمی شبکه‌های هوشمند انرژی ایران افزود: اما در کنار چالش فرصت‌های شکل گرفت. یکی تولید انرژی الکتریکی به شکل تجدیدپذیر و با آلودگی بسیار کمتر که این فرصت امیدوارکننده بوده است و دوم آگاهی بشر است که در اجلاس‌های مختلف، اکثر کشورها قول دادند که تولید کربن دی اکسید را بسیار کاهش بدهند.

وی افزود: سوم نیز فرصت ارتباط آسان است که به وسیله سیستم‌های مخابراتی این امر تسهیل شده است و ارتباط این فرصت با انرژی آن است که میتوان بحث کنترل و پایش سیستم‌ها که لازمه نطارت و مصرف بهینه است انجام بگیرد که نتیجه آن اینترنت اشیاء و اینترنت انرژی است.

فریدونیان گفت: این سه فرصت باعث شد تا در رویکرد توسعه سیستم‌های انرژی که صرفا تولید بیشتر بود، نگاه جدی به مدیریت سمت تقاضا که در کلیات، بهبود بهره‌وری را نتیجه می‌داد. دلیل پذیرش این طرح به شرح زیر است: یکی وجود گاز است و دیگری روش‌های تولید تجدیدپذیر و دیگری تمایل به تولید تجدیدپذیر است. امروزه هدف آن است که بیشتر انرژی الکتریکی مورد نیاز منازل، توسط خودشان تولید شود.

نائب رئیس انجمن علمی شبکه‌های هوشمند انرژی ایران افزود: در نهایت نتیجه این بحث آن است که به دو نتیجه متناقض رسیدیم. یکی کنار گذاشتن نفت است و دیگری آن است که قبل از بی ارزش شدن و کاهش قیمت آن، بتوانیم با کمک فروش نفت، خزانه کشور را پر کنیم تا حداقل شاید بتوان با پول حاصله از فروش نفت در آینده دنیا تاثیرگذار باشیم. بنابراین ما هیچ نتیجه‌ واحدی نگرفتیم. هنگامی که در سیستم‌های پیچیده دنیا به نتیجه متناقض می‌رسیم معمولا هر دو نتیجه گیری درست است و باید میانه‌ای از آنها درنظر گرفت.

* ظرفیت اتحادیه‌های علمی و دانشجویی برای حرکت در مسیر اقتصاد دانش‌بنیان

همچنین در ادامه نیز دکتر خدادادیان مؤلف و پژوهشگر تاریخ نفت، دکتر باقری دبیر گروه ترویج و فرهنگ‌سازی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، دکتر هاشمی، مدرس تاریخ دانشگاه شهید بهشتی و جناب دکتر صادق صالحی، رئیس تعمیرات و نگهداری هلدینگ برق و انرژی صبا مواردی را خصوص حوزه های فعالیت خود و ارتباط آن با صنعت نفت ذکر کردند.

در پایان نیز سرکار خانم روشنک مرادی رئیس سازمان علمی دانشجویی مهندسی برق کشور و میزبان میهمانان در این همایش ضمن تقدیر و تشکر از حضور میهمانان ارزشمندی که در این همایش حضور یافتند به اهمیت این موضوع اشاره کردند که اتحادیه‌های علمی دانشجویی سراسر کشور ظرفیت مناسبی را جهت پرداخت مسئله محور و علمی (دانش‌بنیان) به مسائل و مشکلات حوزه صنعت نفت کشور خواهند داشت.

وی ادامه اشاره کرد که به معنای واقعی کلمه اتحادیه‌ها و تشکل‌های علمی دانشجویی امکان این را خواهند داشت که از این طریق به "ملی شدن واقعی صنعت نفت کشور" کمک ویژه‌ای کنند، چنانچه سازمان علمی دانشجویی مهندسی برق کشور به عنوان نخستین اتحادیه علمی دانشجویی کشور در سال ۱۳۷۷ تاسیس شد و در حال حاضر به برگزاری جشنواره ملی کارگاه های مهندسی ایران با همکاری بیش از بیست دانشگاه، کنفرانس ملی دانشجویی مهندسی برق ایران، رویدادهای استارتاپی و کارآفرینی و مسابقات مسئله محور و رویدادهایی از این قبیل می‌پردازد و در حال ایجاد و توسعه ظرفیت‌های خود به منظور حضور و مشارکت دانشجویان و نخبگان علمی توانمند در حوزه‌های مختلف است.