تغییرموضع کویت در خصوص میدان گازی آرش

تغییرموضع کویت در خصوص میدان گازی آرش

وزیر خارجه کویت اظهارات خود در خصوص میدان گازی آرش (الدره) را تغییر داد و مدعی شد ایران در این زمینه طرف نیست.

به گزارش ایرنا، بی. بی. سی عربی روز سه شنبه به نقل از «احمد ناصر الاحمد الصباح» در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای فرانسوی‌اش «ژان ایو لودریان» گزارش کرد میدان گازی الدره یک موضع سه جانبه میان این کشور، عربستان و ایران است.

ساعاتی پس از این اظهارات، خبرگزاری دولتی کویت (کونا) به نقل از وزیر خارجه این کشور اعلام کرد: میدان گازی الدره صرفقا کویتی - سعودی است.

او مدعی شده که ایران به دلیل این که میدان گازی الدره صرفا کویتی - سعودی است طرف نیست و انچه در نشست خبری مطرح شد در خصوص مذارات فلات قاره است.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان روز دوشنبه در واکنش به توافق اعلام شده جدید میان عربستان سعودی و کویت درخصوص میدان مشترک گازی آرش / الدره تاکید کرد که حق ایران برای بهره برداری از این میدان مشترک گازی محفوظ است.

وی افزود: میدان گازی آرش/الدره یک میدان مشترک بین کشورهای ایران، کویت و عربستان سعودی است و بخش‌هایی از آن در محدوده آبهای تحدید حدود نشده بین ایران و کویت قرار دارد.

کویت موضع خود در خصوص میدان گازی آرش را تغییر داد



پیش از این عربستان و کویت، دیگر کشورهای سهیم در این میدان گازی توافقی را برای توسعه این میدان گازی امضا کردند که به موجب آن شرکت نفت کویت و شرکت آرامکو اقدامات لازم برای توسعه این میدان گازی و استخراج آن را انجام می‌دهند.

این دو کشور تاکید کرده‌اند که تولید گاز از این میدان گازی یک میلیارد فوت مکعب در روز و ۸۴ هزار بشکه میعانات گازی خواهد بود که درآمد حاصل از آن به صورت مشترک میان دو کشور تقسیم می‌شود.

ذخیره گاز این میدان که در اواخر دهۀ ۱۹۶۰ کشف شد، حدود ۲۲۰ میلیارد متر مکعب برآورد شده است.