ایران با چهره جدیدی وارد بازار جهانی انرژی می‌شود

ایران با چهره جدیدی وارد بازار جهانی انرژی می‌شود

استاندار هرمزگان گفت: با بهره‌برداری از پایانه نفتی جاسک ضمن تأثیرگذاری در اقتصاد کشور و ایجاد فرصت‌های شغلی، ایران با چهره جدیدی در حوزه انرژی وارد بازارهای جهانی می‌شود و ایفای نقش می‌کند.
به گزارش عصرنفت به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، فریدون همتی در حاشیه بازدید از طرح پایانه نفتی جاسک ضمن قدردانی از تلاش جهادگونه عوامل اجرایی این طرح در شرایط سخت آب و هوایی اظهار کرد: از تصمیم اولیه این طرح بزرگ و راهبردی به تعبیر مقام معظم رهبری، تا مراحل طراحی و عملیات اجرایی خطوط انتقال نفت، مخازن و مجموعه اجزایی که باید در کنار یکدیگر قرار گیرند، با یک ابرپروژه روبه‌رو هستیم تا پایانه نفتی جاسک در سواحل مکران به هدف مشخص خود دست یابد.

وی گفت: در شرایطی که مقرر بود بسیاری از اقلام و تجهیزات مورد نیاز این طرح راهبردی از شرکت‌های خارجی تأمین شود، اما به‌دلیل تحریم مهندسان، تکنیسین‌ها و نیروهای ایرانی با داخلی‌سازی تجهیزات مورد نیاز این پروژه در کوتاه‌ترین زمان ممکن، شاهد بهره‌برداری از نخستین مرحله پایانه نفتی جاسک و صادرات نفت از منطقه کوه‌مبارک در آینده نزدیک خواهیم بود.

به گفته استاندار هرمزگان، ایران با اجرای این پروژه راهبردی، افزون بر خودکفایی در تأمین تجهیزات مورد نیاز، صاحب دانش و فناوری شده است که نمی‌توان قیمتی برای آن در نظر گرفت.

درخواست استاندار هرمزگان از فعالان رسانه

همتی اجرای طرح راهبردی گوره – جاسک و احداث پایانه صادرات نفت در سواحل مکران را از نمونه‌های بارز اقتصاد مقاومتی برشمرد و افزود: کاهش وابستگی به خارجی‌ها از هر حیث در این مناطق اتفاق افتاده است و رسانه‌ها در بازتاب و پوشش اخبار مربوط به دستاوردهای صنعت نفت، باید فعال‌تر عمل کنند.

وی چشم‌انداز اجرای پروژه‌های صنعت نفت از جمله ساخت پایانه نفتی، پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها را منجر به سرمایه‌گذاری ۱۶ میلیارد دلاری در سواحل مکران دانست و گفت: به این ترتیب، با بهره‌برداری از این طرح‌ها در سواحل مکران ضمن تأثیرگذاری در اقتصاد کشور و ایجاد فرصت‌های شغلی، ایران با چهره جدیدی در حوزه انرژی وارد بازارهای جهانی می‌شود و ایفای نقش خواهد کرد.

استاندار هرمزگان در پایان ضمن قدردانی دوباره از همه دست‌اندرکاران این طرح در وزارت نفت و شرکت نفت و گاز پارس، بر پشتیبانی و حمایت همه‌جانبه در رفع موانع پیش روی اجرای این طرح تأکید کرد.

استاندار هرمزگان بعدازظهر پنجشنبه (۲۰ خردادماه) با حضور در منطقه کوه‌مبارک در سواحل مکران، گزارشی از جزئیات و روند پیشرفت طرح پایانه نفتی جاسک از سوی وحید مالکی، مجری این طرح دریافت کرد.

طرح توسعه پایانه نفتی جاسک به عنوان آخرین حلقه از زنجیره طرح ملی و راهبردی انتقال نفت خام از گوره به جاسک در قالب قرارداد EPC به کارفرمایی شرکت نفت و گاز پارس به عنوان نماینده شرکت ملی نفت ایران با حدود ۲۶۰ میلیون یورو سرمایه، شامل سه مجموعه خطوط لوله ۴۸ اینچ خشکی و سیستم‌های اندازه‌گیری، ۶ رشته خط لوله ۳۶ اینچ زیردریایی، سه مجموعه چندراهه دریایی و سه مجموعه گوی شناور به همراه تجهیزات جانبی به کنسرسیومی متشکل از دو شرکت داخلی «مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران» و «گاما» واگذار شده که فاز نخست آن در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد.