امید عراقی‌ها به افزایش واردات گاز از ایران

امید عراقی‌ها به افزایش واردات گاز از ایران

وزیر برق عراق ابراز امیدواری کرد این کشور بتواند در مذاکرات پیش‌رو با ایران برای افزایش واردات گاز به توافق برسد.

به گزارش عصرنفت به نقل از روداو، ماجد حنتوش وزیر برق عراق، اعلام کرد: هفته آینده هیأتی از این وزارتخانه برای گفت‌وگو با مقامات ایرانی به تهران سفر خواهند کرد.

وی ابراز امیدواری کرد: در این مذاکرات عراق بتواند شرایط را برای افزایش واردات گاز از ایران فراهم کند.

وی گفت: در مذاکرات پیش‌رو امیدواریم که بتوانیم به توافقی برسیم که در قالب آن واردات گاز از ایران را با هدف تأمین نیاز تمام نیروگاه‌ها افزایش دهیم. روز چهارشنبه هم احمد موسی، سخنگوی این وزارتخانه، اعلام کرده بود که عراق در فصل زمستان روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز نیاز دارد و این رقم در فصل تابستان به روزانه ۷۰ میلیون مترمکعب افزایش خواهد یافت.

موسی همچنین گفت: عراق در شرایط کنونی روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب گاز از ایران وارد می‌کند اما می‌خواهد این رقم را به ۵۰ میلیون مترمکعب برساند.

علی علوی، وزیر اقتصاد عراق، در روز ۱۲ آوریل گفته بود که عراق به زودی بدهی  خود بابت واردات گاز و برق از ایران را پرداخت خواهد کرد.

در ماه دسامبر ایران صادرات گاز به عراق را کاهش داد و اعلام کرد که بغداد ۵ میلیارد دلار به خاطر واردات گاز به ایران بدهکار است.

مقامات غربی و عراقی می‌گویند که توانسته‌اند موافقت آمریکا را برای پرداخت بدهی خود به ایران از طریق یک حساب بانکی در سوئیس دریافت کنند. تا پیش از این تحریم‌های آمریکا  جلوی پرداخت بدهی ایران توسط عراق را گرفته بود.