عربستان و روسیه در آستانه اختلاف دوباره بر سر سیاست نفتی

عربستان و روسیه در آستانه اختلاف دوباره بر سر سیاست نفتی

عربستان سعودی و روسیه که سران گروه اوپک پلاس هستند، در آستانه دیدار هفته آینده این گروه ظاهرا بر سر مدیریت عرضه نفت دوباره اختلاف پیدا کرده اند.

عربستان سعودی ترجیح می دهد در دیدارهای سوم و چهارم مارس اوپک پلاس، تصمیم گرفته شود که سطح تولید نفت این گروه در آوریل ثابت بماند.

اما روسیه که متحد کلیدی عربستان سعودی در پیمان محدودیت عرضه اوپک پلاس به شمار می رود، خواهان تسهیل بیشتر محدودیت عرضه است به خصوص که الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه اوایل ماه جاری اظهار کرد: بازارهای جهانی نفت تقریبا به تعادل رسیده اند و قیمت فعلی نفت منعکس کننده وضعیت بازار است.

بنابراین این دو کشور بار دیگر در حالی در دیدار اوپک پلاس حاضر می شوند که نقطه نظرات متفاوتی درباره مدیریت عرضه نفت دارند.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی هفته گذشته به تولیدکنندگان نفت هشدار داده بود همچنان ابهامات زیادی در بازار نفت وجود دارد و باید فوق العاده محتاط بمانند.

عربستان سعودی با کاهش تولید یکجانبه یک میلیون بشکه در روز در فوریه و مارس، به تلاشهای اوپک پلاس برای محدود کردن عرضه نفت در سه ماهه نخست که تقاضا نسبتا ضعیفتر بود، کمک کرد.

بیل فارن پرایس، مدیر شرکت تحقیقاتی اِنوروس و ناظر باسابقه اوپک به بلومبرگ گفت: عربستان سعودی از زمان و روند معکوس کردن کاهش تولید یک میلیون بشکه در روز به عنوان اهرمی برای رسیدن به توافق در مذاکرات هفته آینده استفاده خواهد کرد.

کاهش تولید فوق العاده عربستان سعودی یکی از عواملی بوده که از افزایش قیمتهای نفت در هفته های اخیر پشتیبانی کرده است. با افزایش نفت به بالای ۶۰ دلار در هر بشکه، تحلیلگران پیش بینی می کنند که اعضای بیشتر اوپک پلاس به خصوص روسیه خواهان افزایش بیشتر تولید از آوریل خواهند بود.

نفت خام تحت تاثیر اعلام کاهش تولید یکجانبه عربستان سعودی، از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون بیش از ۲۰ درصد رشد قیمت داشته است. گلدمن ساکس برآورد خود از قیمت نفت را بالا برد و اکنون انتظار دارد قیمت هر بشکه نفت برنت در سه ماهه دوم به ۷۰ دلار و در سه ماهه سوم به ۷۵ دلار صعود کند که ۱۰ دلار بالاتر از پیش بینی قبلی این بانک سرمایه گذاری است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، تحلیلگران و بازار دعوای مارس گذشته که طی آن عربستان سعودی و روسیه بر سر واکنش به افت تقاضا در شروع پاندمی اختلاف پیدا کردند و توافق اوپک پلاس به مدت یک ماه منحل شد را فراموش نکرده اند.