نقش مهم بخش خصوصی در سوآپ نفت و فرآورده‌های نفتی

نقش مهم بخش خصوصی در سوآپ نفت و فرآورده‌های نفتی

معاون وزیر نفت با اشاره به سوآپ نفت خام و فرآورده‌های نفتی گفت: در این زمینه مذاکرات مقدماتی با کشورهای ترکمنستان، آذربایجان، روسیه، قزاقستان انجام شده و شرکتهای بخش خصوصی می توانند در سوآپ فرآورده های نفتی نقش مهمی ایفا کنند.

امیرحسین زمانی نیا با اشاره به اینکه چین در دوران سخت تحریم همراه ایران بوده و این همراهی در دوران پساتحریم ادامه می یابد، در جمع خبرنگاران گفت: سیاست وزارت نفت و دولت همکاری با شرکتهای چینی است.

وی با بیان این که برجام فرصتهای بسیار زیادی در اختیار شرکتهای خصوصی قرار داده است، درباره این فرصتها خاطرنشان کرد: با اجرای برجام امکان حضور شرکتهای معتبر و تراز اول بین المللی در صنعت نفت و گاز کشور فراهم شده است.

وی، بوجود آوردن زمینه همکاری شرکتهای بین المللی با شرکتهای پیمانکاری را از دیگر فرصتها عنوان و خاطر نشان کرد: توانمندی و تخصص بخش خصوصی و سازندگان داخلی در همکاری با شرکتهای معتبر المللی تقویت می شود.

به گفته زمانی نیا، در مدل جدید قراردادهای نفتی بر مشارکت شرکتهای داخلی در کنار شرکتهای خارجی تاکید شده است.

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت در ادامه به تشریح سیاستها و اهداف وزارت نفت در برنامه ششم توسعه پرداخت و با بیان این که افزایش ظرفیت تولید نفت خام و میعانات گازی مهمترین هدف در برنامه ششم توسعه وزارت نفت است، افزود: تنوع بخشی به بازار صادراتی، افزایش سهم گاز صادراتی، سوآپ نفت خام و فرآورده های نفتی، کاهش ۵٠ درصدی سوزاندن گازهای همراه، کاهش تولید نفت کوره در پالایشگاههای کشور، افزایش ضریب بازیافت از میدانهای نفتی و افزایش ظرفیت پالایشگاهی از دیگر اهداف وزارت نفت در برنامه ششم توسعه است.

زمانی نیا سپس به افزایش ١٠ درصدی سهم گاز صادراتی در این برنامه اشاره کرد و گفت: در این زمینه دیروز  مذاکراتی با محمد بن حمد الرحمی، وزیر نفت و گاز عمان برگزار شد و چند گام برای اجرای این پروژه برداشته شد که امیدواریم هر چه زودتر صادرات گاز ایران به عمان عملیاتی شود.

وی درباره سوآپ نفت خام و فرآورده های نفتی گفت: در این زمینه مذاکرات مقدماتی با کشورهای ترکمنستان، آذربایجان، روسیه، قزاقستان انجام شده و شرکتهای بخش خصوصی می توانند در سوآپ فرآورده های نفتی نقش مهمی ایفا کنند.

معاون وزیر نفت همچنین در این همایش به موضوع اقتصاد مقاومتی پرداخت و با بیان این که مهمترین هدف اقتصاد مقاومتی، مدیریت ریسک است، یادآور شد: صنعت نفت و گاز ایران، در طول تاریخ همیشه تحریم بوده و نخستین صنعتی که پس از انقلاب تحریم شده، صنعت نفت بوده است اما این صنعت در همه این سالها نه تنها عقب گردی نداشته است بلکه شاهد رشد نیز بوده است.

وی با بیان این که اگرچه در طول این سالها سرمایه گذاری جدی در این صنعت صورت نگرفته است اما این صنعت از هم نپاشیده است، افزود: صنعت نفت هم اکنون در وضعی قرار دارد که کشورهای خارجی و از جمله وزیر نفت عمان از دیدن این همه پیشرفت، تعجب می کند و این پیشرفتها در سایه تحریم به وجود آمده است.

زمانی نیا مهمترین برنامه های وزارت نفت در راستای اقتصاد مقاومتی را ایمن سازی تقاضا و بازارهای فروش نفت خام و فرآورده های نفتی، حمایت مشارکت بخش خصوصی و دولتی در پالایشگاهها در خارج از کشور و حمایت از این بخشها در زنجیره پالایش و توزیع فرآورده در بازار هدف و همچنین حمایت از بخش خصوصی برای احداث پالایشگاههای جدید در داخل کشور با هدف عرضه بیشتر فرآورده های نفتی به بازارهای جهانی عنوان کرد.

وی راههای مختلف مشارکت بخش خصوصی در طرحهای خارج از کشور را خرید پالایشگاههای موجود و یا مشارکت در ساخت، تملیک و بهره برداری طرحهای پالایشگاهی مشترک در خارج از کشور بر پایه نفت خام عنوان کرد و افزود: همچنین مشارکت متقابل، معاوضه سهام پالایشگاهها، تملک سهام پالایشگاههای خارجی به شرط خرید خوراک از ایران و دیگر فرآورده های نفتی بخشی از این راههای همکاری است.

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت سپس به انتظارات بخش دولتی از بخش خصوصی در حوزه انرژی اشاره کرد و گفت: از بخش خصوصی انتظار است تا به درستی بازارهای انرژی را شناخته و ریسک پذیری را افزایش دهند.

زمانی نیا آشنایی و تسلط به روشهای مختلف تامین مالی و مکانیزمهای جدید بررسی مشارکت در پروژه ها به ویژه طرحهای خارج از کشور را از دیگر انتظارهای بخش دولتی از بخش خصوصی عنوان کرد و افزود: در این زمینه باید توانمندی شرکتهای خارجی ارتقا و توسعه یابد.

وی چند توصیه به نمایندگان بخشهای خصوصی حاضر در نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی کرد و گفت: شرکتهای خصوصی تلاش کنند با شرکتهای توانمند بین المللی بویژه شرکتهایی که برای همکاری با ایران در پساتحریم اعلام آمادگی کردند، همکاری کنند و زمینه های ارتباط بیشتر به هم را بررسی کنند.

معاون وزیر نفت، الزام شرکتهای خصوصی داخلی به رعایت استانداردهای بین المللی صنعت نفت در حوزه پیمانکاری و ساخت و تولید تجهیزات را به عنوان توصیه دوم عنوان و اظهار کرد: شرکتهای داخلی تلاش کنند مقررات و ملاحظات ایمنی، بهداشتی، زیست محیطی و اچ.اس.یی را در اجرای طرحها رعایت کنند.

به گفته معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت، توانمندی پیمانکاران و سازندگان داخلی تقویت شود.