قلب توربین گازی سکوی سروش تعمیر شد

قلب توربین گازی سکوی سروش تعمیر شد
پایگاه خبری تحلیلی عصر نفت: قلب توربین گازی سکوی سروش پس از انجام تعمیرات اساسی، وارد سرویس شد.Core Engine یک دستگاه توربین گازی SGT-۵٠٠ سکوی سروش که به دلیل نقص فنی از سرویس خارج شده بود، با تشکیل یک تیم مجرب چهار نفر پس از هشت ماه کار مستمر دوباره وارد سرویس شد.علی سرکوهکی سرپرست این تیم تعمیراتی در بیان جزئیات پروسه تعمیر توربین گازی گفت: از سال ١٣٩٢، Core Engine توربین گازی STG-۵٠٠ سکوی سروش که ساخت شرکت زیمنس سوئد بود، از سرویس خارج و با یک دستگاه توربین نو که در انبار موجود بود، تعویض شد.Core Engine بخشی از توربین است که گازهای با دمای بالا برای تولید برق، فراهم می کند.وی با یادآوری این که البته تعویض انجین توربین با توجه به حجم ١٠ تنی آن و فضای بسیار محدود جابجایی در طبقه سوم سکو، نیازمند ابتکار و ریسک بالایی بود که خوشبختانه با موفقیت انجام شد، افزود: پس از تعویض انجین در حدود سه سال با پیگیری و دعوت از شرکتهای داخلی که در این زمینه کار می ‌کردند خواسته شد که کار تعمیرات توربین را انجام دهند؛ اما پس از بازدید از توربین و ارزیابی شرایط، پاسخی از سوی آنها دریافت نشد.به گفته سرکوهکی، البته برخی از این شرکتها عنوان می‌کردند برای حل این مشکل از خارج متخصص دعوت می کنند؛ اما هزینه اعلامی آنها بسیار بالا و معادل خرید یک دستگاه توربین بود؛ همچنین با توجه به شرایط تحریم، امکان حضور شرکتهای خارجی میسر نبود.وی ادامه داد: پس از ناامیدی از شرکت‌های یاد شده، پیشنهاد تعمیر دستگاه به رییس منطقه و مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران ارائه شد که پس از موافقت با این پیشنهاد، به سرعت توسط واحد تعمیرات سکو یک تیم چهار نفره به صورت ویژه تشکیل شد و با همکاری سایر عوامل تعمیرات سکو، عملیات تعمیر انجین، تیرماه ٩۴ آغاز شد و پس از هشت ماه تلاش بی‌وقفه در شرایط سخت داخل سایت با موفقیت به پایان رسید.سرکوهکی با بیان این که تعمیرات توربین با هزینه بسیار ناچیز، با امکانات موجود در سکو و با اتکا به پشتبانی منطقه عملیاتی شد، تصریح کرد: هزینه موارد مشابه برای توربین‌هایی با مقیاس کوچک‌تر بالغ بر پنج میلیون یورو است و این در حالی است که این عملیات با هزینه ‌ای بسیار پایین‌تر و با همان دقت و کیفیت انجام شد. منبع: شانا