تنها سوزاندن نفت را یاد گرفته‌ایم

تنها سوزاندن نفت را یاد گرفته‌ایم
پایگاه خبری تحلیلی عصر نفت: معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: اقتصاد نفتی به پایان رسیده است و می‌توان هفت میلیون محصول از نفت و گاز ایجاد کرد، اما تنها سوزاندن آن را یاد گرفته‌ایم. 
منطقه اصفهان، علی وطنی صبح امروز (سه شنبه) در مراسم افتتاحیه رویداد کارآفرینی هم نت روستا اظهار کرد: اگر نیازهای جامعه تشخیص داده نشود و نسخه تجویز شود نه تنها درمان انجام نمی‌گیرد بلکه شاید باعث آسیب زدن به آن نیز شود.
وی با بیان اینکه امروز افتخار بسیاری از افراد بازگشت به روستاها است، افزود: روستاییان فرش ابریشم گران‌قیمت را بدون هیچ کلک و حقه بازی می‌بافند و به دنیا عرضه می‌کنند. صداقت، خرد، ایمان، اعتقاد و پشتکار در فرش ایرانی دیده می‌شود که حاصل تلاش هنر فرش‌بافان روستایی کشور است.
معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: باید علم و فناوری در اختیار فرش‌بافان قرار گیرد.
وطنی به ستاد توسعه فناوری راهبردی در گیاهان دارویی اشاره و اضافه کرد: بیش‌ترین گیاهان دارویی دنیا در کشور ما قرار دارد. نمی‌توانیم بگوییم امسال خشک‌سالی است و بارندگی کم بوده، باید بپذیریم که بحران آب در کشور وجود دارد و به همین دلیل باید در جهت توسعه فناوری‌ها بربیاییم.
معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: ایران مملو از گیاهان دارویی است و حیف است که آن را تحت عنوان گیاه دارویی خام توسعه دهیم و به صورت خام صادر کنیم.
وی ادامه داد: اگر مشکلات روستا درست تشخیص داده شود و تلاش کنیم از علم و فناوری برای محصولاتی که در روستاها تولید می‌شود استفاده کنیم، هزینه تولید محصولات نیز کاهش خواهد یافت. اگر قرار باشد محصولات تولیدی با نگاه صادراتی تولید شود، باید در آن استانداردها رعایت شود. در این راستا باید علم و فناوری در روستاها به کار گرفته شود و همچنین بستری برای دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها فراهم شود تا دانش خود را در روستاها به کار گیرند و عملیاتی کنند.
معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه ۱۴ ستاد توسعه فناوری راهبردی در این معاونت تشکیل شده است، اظهار کرد: در توسعه فناوری گیاهان دارویی بیش از دو هزار و ۲۰۰ طرح تحقیقاتی تهیه شده و از این تعداد ۸۵ طرح تجاری شده‌اند. باید جوانان در سراسر کشور با این ستادها به صورت مستمر ارتباط مؤثر داشته باشند.
وطنی با بیان اینکه یک و نیم میلیارد تومان از واردات کشور چین از سوغات مشهد است، افزود: برطبق افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ GDP کشور باید به یک هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار برسد که از این میزان ۶۰۰ میلیارد دلار باید از طریق اقتصاد دانش بنیان تأمین شود. اگر این میزان را بین استان‌ها تقسیم کنیم، باید هر استانی حدود ۲۰ میلیارد دلار صادرات ارزی داشته باشد.
وی با بیان اینکه اقتصاد نفتی به پایان رسیده است، خاطرنشان کرد: می‌توان هفت میلیون محصول از نفت و گاز ایجاد کرد، اما تنها سوزاندن آن را یاد گرفته‌ایم.
معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: سرمایه‌های واقعی نه در زیرزمین بلکه بر روی زمین قرار دارد و آن عقل و خرد افراد است. با استفاده از سرمایه‌های روی زمین می‌توان محصولات فناورانه از سرمایه‌های زیرزمین به وجود آورد.
منبع: ایسنا