آمریکا و ایران؛ هدف عربستان از طرح فریز نفتی

آمریکا و ایران؛ هدف عربستان از طرح فریز نفتی
پایگاه خبری تحلیلی عصر نفت: سناریوی محتمل بازار جهانی نفت، تعادل بخشی دوباره از طریق منسوخ و قدیمی است بدینصورت که قیمتهای پایین منجر به افزایش تقاضا و عرضه ضعیف تر نفت خواهد شد. این فرآیند در حال اجرا شدن است و پیش بینی می شود که قیمت نفت برنت تا پایان سال ۲۰۱۶ به ۴۵ تا ۵۰ دلار در هر بشکه برسد.
رویکردهای متفاوتی نسبت به شکست نشست فریز نفتی دوحه مطرح شده است. «نیکول فریدمن» در وال استریت ژورنال به کاهش قیمت نفت پس از شکست مذاکرات دوحه در مورد محدود کردن تولید نفت اشاره کرده و نوشته است که نتیجه این نشست باعث تعجب و حیرت سرمایه گذاران شده که چه عواملی در هفته های آتی بر معاملات نفت حاکم خواهد بود.

«تام دی کریستو فر» در سی ان بی سی، نوشت که عربستان سعودی می خواهد درد بیشتری به تولیدکنندگان نفتی وارد کند. «جان کیدف» شریک سرمایه گذاری Again گفت عربستان به دنبال وادار کردن و تحت فشار گذاشتن تولید نفت ایالات متحده و ایران است. تولید مازاد عربستان باعث کاهش تعداد دکلهای حفاری آمریکا از ۱۶۰۰ در سال ۲۰۱۴ به ۳۵۰ دکل شده است. سعودی ها علاوه بر آمریکا، ایران را نیز هدف گرفته اند. «حلمی کافت» رئیس شرکت RBC معتقد است که عربستان سعودی با فریز نفتی موافقت نخواهد کرد مگر اینکه تهران نیز مشارکت کند. با توجه به رقابتهای منطقه ای دو کشور کنار هم آوردن آن دو مشکل است. وزیر نفت نیجریه نیز دیدگاه عربستان را دارد و اینکه در صورت عدم موافقت ایران به طرح فریز نفتی موثر نخواهد بود.

با توجه به اینکه اجماع بالایی در مورد پیش نویس طرح وجود داشت ولی به دلیل تغییر نسخه نهایی آن که گره زدن پیروی ایران از این توافق را الزام آور می کرد، ناکام ماند.

«داگ ترسون» رئیس شرکت انرژی ISI می گوید که ایران و عربستان سعودی باید با یکدیگر برای هموار کردن مسیر نشت آتی اوپک در ماه ژوئن رایزنی کنند اما دستیابی به توافق دشوار به نظر می رسد.

سناریوی محتمل، تعادل بخشی دوباره از طریق منسوخ و قدیمی است بدینصورت که قیمتهای پایین منجر به افزایش تقاضا و عرضه ضعیف تر نفت خواهد شد. این فرآیند در حال اجرا شدن است و پیش بینی می شود که قیمت نفت برنت تا پایان سال ۲۰۱۶ به ۴۵ تا ۵۰ دلار در هر بشکه برسد.

«کامیلا دومونوسک» نیز در ان پی آر، از ناکامی اوپک در دستیابی به کاهش تولید خبر داده  از قول «مریلین گریواکس» می نویسد که علیرغم تولید شیل اویل آمریکا که باعث کاهش بی سابقه قیمت نفت در ۱۲ سال گذشته شده، اما کشورهای عضو اوپک همچنان به تولید خود ادامه می دهند.

«بلومبرگ» نیز از سایه اختلافات سیاسی عربستان و ایران بر نتیجه بخش نبودن مذاکرات خبر داده و گزارش کرده که در دوحه همه چیز در مورد سیاست بود تا نفت.

شایان ذکر است که قیمتهای نفت در روز پس از نشست دوحه کاهش داشت اما امروز افزایش. نفت تکزاس وست اینترمدیت امروز ۴۰٫۱۱ دلار در هر بشکه نفت برنت نیز ۴۳٫۲۲ دلار معامله شد .. نفت اورال و کانادا نیز افزایش داشته است اما نفت اوپک با ۱٫۴۷ سنت کاهش (۳٫۸۶%) به ۳۶٫۵۸ دلار رسید.

منبع: نفت ما