دبیرکل اوپک: اقتصاد جهان هنوز به نفت نیاز دارد

دبیرکل اوپک: اقتصاد جهان هنوز به نفت نیاز دارد

محمد بارکیندو گفت علی رغم تغییرات اقلیمی و تلاش برای استفاده از انرژی های پاک، اقتصاد جهان هنوز به نفت نیاز دارد.

دبیرکل اوپک با اشاره به موفقیت تولید کنندگان برای حمایت از بازار گفت، اوپک و هم پیمانانش انتظار دارند تا ذخایر نفت در ماه های آتی بیش از پیش کاهش یابد.

محمد بارکیندو در اجلاس مجازی بین المللی نفت نیجریه گفت ذخایر نفت در کشورهای پیشرفته در ماه آوریل ۶٫۹ میلیون بشکه کاهش یافته است و نسبت به مدت مشابه یک سال گذشته ۱۶۰ میلیون بشکه کمتر شده است. این آمار برای نخستین بار منتشر شده است.

وی افزود: «ما انتظار داریم که شاهد کاهش های بیشتری در ماه های پیش رو باشیم.»

اوپک و هم پیمانانش موسوم به اوپک پلاس در ماه آوریل تصمیم گرفتند تا در بازه ماه های می تا جولای، روزانه۲٫۱ میلیون بشکه نفت را به بازار بازگردانند. این تولیدکنندگان در نشست هفته گذشته خود، تصمیم گرفتند این برنامه را ادامه دهند و این امر سبب افزایش قیمت ها شد.

«بازار همچنان واکنش مثبتی به تصمیماتی که ما می گیریم دارد، از جمله افزایش تولید از ابتدای ماه می.»

وی با اشاره به واکسیناسیون و محرک های مالی گسترده که به بهبود چشم انداز اقتصادی کمک کرده است، گفت نابرابری در دسترسی به واکسن در سراسر جهان، تورم بالا و ادامه شیوع کرونا هنوز تقاضا برای نفت را تهدید می کند.

وی تصریح کرد اوپک پلاس در ماه اوریل 114 درصد به توافق کاهش تولید پایبند بوده اند.

این گروه، سال گذشته با شیوع کرونا روزانه ۹٫۷ میلیون بشکه از تولید خود کم کرد. این رقم از ماه هنوز به ۵٫۸ میلیون بشکه در روز رسیده است.

بارکیندو گفت هرچند اوپک تغییرات اقلیمی را انکار نمی کند اما اقتصاد جهان هنوز به نفت نیاز دارد.

وی توضیح داد: «ما همه کشورهای عضو را به سرمایه گذاری در انرژی های تجدیدپذیر تشویق می کنیم اما در عین حال (از آنها می خواهیم) همچنان به تامین نیازهای هیدروکربنی بپردازند.»