درآمد روزانه ۴ میلیارد تومانی از انتقال گازهای همراه میدان فروزان به پتروشیمی و جزیره خارگ

درآمد روزانه ۴ میلیارد تومانی از انتقال گازهای همراه میدان فروزان به پتروشیمی و جزیره خارگ

رئیس منطقه عملیاتی خارگ گفت: اجرای پروژه ارسال گازهای همراه مجتمع دریایی فروزان به پتروشیمی خارگ و همچنین ارسال گازهای همراه به این جزیره، روزانه حداقل ۴ میلیارد تومان ارزش افزوده ایجاد می کند.

عباس رجب‌خانی، رئیس منطقه عملیاتی خارگ در آیین بهره‌برداری از چهار پروژه شرکت نفت فلات قاره ایران در منطقه عملیاتی خارگ درباره پروژه انتقال بخشی از گازهای همراه فروزان به پتروشیمی خارگ اظهار داشت: هدف‌گذاری اولیه در این پروژه انتقال روزانه ۴۰ میلیون فوت مکعب گاز بود و اکنون برای انتقال روزانه ۸۰ میلیون فوت مکعب گاز ظرفیت‌سازی شده است.

وی با بیان اینکه درآمدزایی حاصل از اجرای این پروژه سالانه ۵۳ میلیون دلار پیش‌بینی شده، ادامه داد: با توجه به اینکه از اجرایی شدن این پروژه حدود یک سال می‌گذرد تاکنون ۴۰ میلیون دلار درآمد ایجاد شده است.

وی افزود: اجرای پروژه ارسال گازهای همراه مجتمع دریایی فروزان به پتروشیمی خارگ و همچنین ارسال گازهای همراه به این جزیره، روزانه حداقل ۴ میلیارد تومان ارزش افزوده ایجاد می کند.

به گفته رئیس منطقه عملیاتی خارک، در این مدت حدود ۱۷ میلیارد فوت مکعب معادل ۵۰۰ میلیون مترمکعب گاز به پتروشیمی خارک منتقل شده است، ضمن اینکه از این گازها در گازرانی میدان فروزان نیز استفاده می‌شود.

رجب‌خانی درباره پروژه DCS کارخانجات ابوذر و فروزان گفت: این پروژه که امروز به بهره‌برداری رسید، نخستین بار در سال ۸۶ کلید خورده بود. آن زمان بعد از یک سال و نیم به صورت نیمه کاره رها شد و بعدها نیز دوباره در دستور کار قرار گرفت و سرانجام از سال ۹۸ به‌طور جدی اجرای آن آغاز شد.

به گزارش تسنیم، وی درباره پروژه کمپ زیتون نیز که امروز به بهره‌برداری رسید، عنوان کرد: با اجرای این پروژه اکنون ۸۶ کانکس با ظرفیت اسکان ۶۸۸ نفر به‌منظور افزایش رفاه کارکنان منطقه خارک تکمیل و تجهیز شده است. برق کمپ نیز از ۱۲ بهمن‌ماه امسال به شبکه سراسری وصل شده است.

رئیس منطقه عملیاتی خارک به پروژه‌های در دست اقدام این منطقه عملیاتی اشاره و تصریح کرد: از مهم‌ترین این پروژه‌ها، پروژه گازرانی چاه‌های بسته فروزان در سکوهای Fz ،Fx ،F8 و F15 است که پیش‌بینی می‌شود با اجرای این پروژه حدود ۵ هزار بشکه به تولید روزانه این میدان افزوده شود.

به گفته رجب‌خانی، تکمیل تعمیر اساسی مخزن شماره ۳ به ظرفیت ۲۵۰ هزار بشکه، تعمیر اساسی مبدل‌های حرارتی کارخانجات ابوذر و فروزان، تکمیل ساختمان دوطبقه بدنسازی مجتمع ورزشی، احداث سیستم CLOSE DRAIN کارخانجات فروزان، ابوذر و دورود ۱، جمع‌آوری پیت اصلی (شماره ۱) کارخانجات و احیای خاک و تبدیل آن، انتقال آب آتش‌نشانی از مجتمع دورود ۳ به تأسیسات بهره‌برداری کارخانجات قدیم خشکی به‌عنوان آب آتش‌نشانی پشتیبانی و تأمین آب شور خوراک دستگاه آب‌شیرین‌کن و تعمیر سقف مجتمع ورزشی از دیگر پروژه‌های در دست اقدام منطقه عملیاتی خارک شرکت نفت فلات قاره ایران است.