افت ۲۰ درصدی قیمت نفت در بازار جهانی در ۲۰۲۰

افت ۲۰ درصدی قیمت نفت در بازار جهانی در ۲۰۲۰

در حالی که نفت آخرین روز معاملاتی سال ۲۰۲۰ را مثبت بست اما به طور کلی طی سال جاری ۲۰ درصد سقوط قیمت را تجربه کرد.

به گزارش عصرنفت به نقل از رویترز، در آخرین معاملات سال ۲۰۲۰ قیمت نفت با ۱۷ سنت افزایش ۵۱٫۸ دلار قیمت‌گذاری شد اما علیرغم این رشد قیمت این حامل مهم انرژی نسبت به ابتدای سال ۲۰۲۰، بالغ بر ۲۰ درصد کاهش را تجربه کرده است.

در واقع شیوع ویروس کرونا و متعاقباً اعمال قرنطینه‌های سراسری در بسیاری از اقتصادهای بزرگ جهان به کاهش انجام فعالیت‌های اقتصادی منجر شده و نهایتاً قیمت نفت در بازار جهانی را پایین کشید.

علیرغم پایین بودن قیمت نفت نسبت به ابتدای سال اما نسبت به ماه آوریل شاهد رشد حدود دو برابری قیمت نفت در بازار جهانی بوده‌ایم.

اخبار مربوط به ساخت ویروس کرونا هم در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۰ باعث شد تا شاهد رشد قیمت نفت در بازار جهانی باشیم و نهایتاً قیمت طلای سیاه به بالاترین میزان در ۱۰ ماه گذشته برسد.

نفت برنت نسبت به ابتدای سال جاری کاهش ۲۱٫۵ درصدی قیمت را داشته و قیمت نفت آمریکا هم ۲۰٫۵ درصد پایین آمده است. در آوریل سال جاری سقوط تقاضای نفت در بازار جهانی در کنار بالا گرفتن اختلاف بین روسیه و عربستان و تصمیم دو کشور برای عرضه حداکثری نفت به بازار جهانی باعث شد تا قیمت نفت سقوط سنگینی را تجربه کند.

قیمت نفت آمریکا در این برهه حتی به منفی ۴۰٫۳۲ دلار رسید و قیمت نفت برنت هم به ۱۵٫۹۸ دلار در هر بشکه کاهش یافت که از سال ۱۹۹۹ تا کنون بی‌سابقه بوده است.