روسیه: توافق اوپک پلاس بازار انرژی را از سقوط نجات داد

روسیه: توافق اوپک پلاس بازار انرژی را از سقوط نجات داد

«الکساندر نواک» معاون نخست وزیر روسیه گفت: انعقاد توافق اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت در سال ۲۰۲۰ صنعت انرژی جهانی را از بحران نجات داد و منجر به افت قیمت نفت به مقادیر منفی نشد.

 روز دوشنبه نواک در گفت و گو با رسانه های روسی افزود: سال ۲۰۲۰ این خطر وجود داشت که اگر اقدامات مشترک برای کاهش تولید انجام نشود، قیمت نفت  به منطقه منفی سقوط می کرد و تولید با آشفتگی مواجه و در همه جا کاهش می یافت.

معاون نخست وزیر روسیه که مدیریت بخش انرژی روسیه را هم به عهده دارد خاطرنشان کرد که صنعت انرژی با توافق اوپک پلاس از سقوط حتمی نجات پیدا کرد.

نواک گفت: «جلوگیری از این امر ضروری بود، مهم این بود که توافق کنیم همه کسانی که صادرکننده های اصلی و کشورهای تولید کننده هستند، سیاست هماهنگ خاصی را برای کاهش استفاده کنند.»

در آن توافق  کشورهای اوپک پلاس تصمیم گرفتند تولید را تقریباً  ۱۰ میلیون بشکه در روز کاهش دهند. فدراسیون روسیه و عربستان سعودی بیشترین سهمیه محدودیت را داشتند.

در نتیجه، تولید نفت در روسیه تقریباً به سطح سال ۲۰۱۰ کاهش یافت و  سطح به ۵۱۲.۳ میلیون تن رسید.

وزرای اوپک پلاس قرار است برای تعیین سهمیه تولید فوریه ۲۰۲۱ امروز دوشنبه دیدار کنند. در این  نشست کشورهای عضو اوپک پلاس همچنین به بررسی وضعیت بازار پس از تصمیم برای افزایش تدریجی تولید به میزان ۵۰۰ هزار بشکه می پردازند.

 بر اساس توافق  وزیران اوپک پلاس در نشست دسامبر (آذر) این گروه تولید نفت در ژانویه (دی) را ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش می دهند و پس از آن وزیران هر ماه برای بررسی شرایط بازار و تغییر احتمالی مفاد پیمان محدودیت عرضه دیدار خواهند کرد. پیش بینی می شود اوپک پلاس هر ماه ۵۰۰ هزار بشکه در روز به تولیدش اضافه کند تا مجموع این افزایش در آوریل سال ۲۰۲۱ (فروردین ۱۴۰۰) به دو میلیون بشکه در روز برسد. با این حال طرح مذکور باید مورد تایید کمیته نظارتی وزیران اوپک پلاس قرار گیرد.

در مورد اوپک پلاس

اوپک پلاس به قصد همراهی تولیدکنندگانی مثل روسیه، مکزیک، جمهوری آذربایجان، بحرین، سودان، سودان جنوبی، مالزی و عمان با سازمان کشورهای صادرکننده نفت( اوپک) در تنظیم بازار شکل گرفته است. این ائتلاف صرفا برای کاهش تولید نیست بلکه دقیق‌ترین عبارت در این مورد شاید تعیین سیاستی مشترک در تنظیم بازار است.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) دسامبر ۲۰۱۶ میلادی، پس از تجربه دو سال سقوط قیمت در بازارهای جهانی، با جمعی از تولیدکنندگان غیر عضو اوپک برای کاهش تولید به توافق رسید. این کشورهای غیر عضو در کنار اوپک توانستند در پی بازنگری بر میزان تولید و عرضه نفت در سال ۲۰۱۷ بازار را تنظیم کنند.

مشورت سیاست‌گذاری مشترک میان ۱۰ کشور تولیدکننده نفت از جمله روسیه در کنار ۱۳ عضو اوپک، به اوپک پلاس شهرت یافت؛ نهادی که در عمل و تا پیش از ششم آوریل سال گذشته میلادی (فروردین ۹۹)، ائتلافی به رهبری مسکو و ریاض بوده تا با حجم تولید و عرضه خود، بازار را تنظیم کنند.