عراق قصد اصلاح قراردادهای نفتی با شرکت‌های خارجی را دارد

عراق قصد اصلاح قراردادهای نفتی با شرکت‌های خارجی را دارد

نخست وزیر جدید عراق قصد دارد سهم بازار نفت این کشور را احیا کند و با شرکتهای بزرگ نفت دنیا در مورد قراردادهای نفتی مذاکرات دوباره ای داشته باشد.

 به گزارش عصرنفت به نقل از اس پی گلوبال پلتس، نخست وزیر جدید عراق که در ساعات اولیه روز پنجشنبه از مجلس این کشور رای اعتماد گرفت، قصد دارد سهم بازار نفت دومین تولیدکننده بزرگ اوپک را احیا کند و با شرکتهای بزرگ نفت دنیا در مورد قراردادهای نفتی مذاکرات دوباره ای داشته باشد.

 مصطفی الکاظمی که پیش از این رئیس سازمان اطلاعات ملی عراق بود لیست اقدامات برنامه دولت را که پارلمان عراق در روز پنج شنبه به آن رای داد، در وب سایت آن منتشر کرد.

طبق این برنامه، عراق باید مذاکراتی جدی برای بازگرداندن سهم صادرات نفت خود که به تازگی کاهش یافته است، برگزار کند.

 تولید نفت عراق در ماه آوریل ضربه سختی خورد و این کشور ۱۱۰ هزار بشکه در روز از تولید خود را به خاطر کاهش پایین تقاضا برای سوخت از دست داد. کمبود منابع برای ذخیره نفت باعث شده پالایشگاههای عراق به شدت فعالیت خود را کاهش دهند. تولید نفت عراق در ماه آوریل ۴٫۵۴ میلیون بشکه در روز بود.

برخلاف سایر تولید کنندگان عضو اوپک مثل عربستان و امارات که در تولید نفت خود در ماه آوریل رکورد زدند، عراق نتوانست علی رغم پایان یافتن قرارداد کاهش تولید اوپک و متحدانش در ماه مارس، شیرهای نفت خود را باز کند.

 عراق  با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی های ناشی از آن که صنعت نفت آن را مختل کرده دست و پنجه نرم می کند. این کشور از شرکت پتروناس مالزی خواسته کارکنان خود را در ماه مارس تخلیه کند و تولید از میدان نفتی الغرافه را که ۹۰ هزار بشکه در روز تولید داشت متوقف کرده است.

 عراق همچنین قصد دارد یک هیئت نمایندگی برای مذاکره در مورد اصلاح قراردادهای خدمات فنی با شرکت‌های نفت بین المللی تشکیل دهد.

 شرکت های بین المللی که در جنوب عراق فعالیت می کنند، از بزرگترین میادین نفتی این کشور تولید دارند.

 این شرکتها برای نفتی که تولید می‌کنند پول می گیرند و طبق قراردادهای خدمات فنی که بسته اند، در قبال هر بشکه نفت که تولید می شود، درآمد سه ماهه ثابتی دارند. اگر عراق تصمیم بگیرد کمتر از قراردادهایی که با این شرکت‌ها بسته نفت تولید کند هنوز هم باید پول نفتی را که تولید نمی شود به آنها بپردازد.

 بسیاری از سیاستگذاران عراق مدتهاست درخواست اصلاح این قراردادها و مفاد آنها را دارند.

 حالا که عراق مجبور است تولید نفت خود را ۱٫۰۶۱ میلیون بشکه در روز در ماه های مه و ژوئن طبق قرارداد کاهش تولید اوپک پلاس پایین بیاورد، انتظار می‌رود مذاکره با شرکت‌های نفت بین‌المللی در مورد کاهش تولید آغاز شود.

 درآمد نفتی عراق در ماه آوریل تا ۱٫۴۲۳ میلیارد دلار کاهش یافت. درآمد نفتی این کشور در ماه مارس ۲٫۹۶۲ میلیارد دلار بود.