حضور بخش خصوصی هوشمند در طرح‌های جهش سوم پتروشیمی چشمگیر خواهد بود

حضور بخش خصوصی هوشمند در طرح‌های جهش سوم پتروشیمی چشمگیر خواهد بود

محمدی روز سه شنبه ۲۴ دی ماه در آیین بهره‌برداری از فاز دوم پتروشیمی تخت جمشید، یاد سردار شهید قاسم سلیمانی، سردار بزرگ ایران، انقلاب و اسلامی را گرامی داشت و جان باختن هموطنان عزیزمان در حادثه تلخ سقوط هواپیمای اوکراینی را تسلیت گفت و اظهار کرد: از خداوند متعال می‌خواهم که آرامش و خوشی را با فضای اندوه و غم که بر مملکت حاکم شده است با اتفاقات خوب و مثبت هرچه زودتر و بیشتر جایگزین کند.

وی بهره‌برداری از فاز دوم پتروشیمی تخت جمشید را نخستین طرح افتتاح‌شده در دور جدید طرح‌های جهش دوم صنعت پتروشیمی دانست و افزود: قطار توسعه صنعت با شتاب مناسب در حال حرکت است و تا پایان سال ۱۴۰۰ ظرفیت این صنعت از ۶۶ میلیون تن کنونی به ۱۰۰ میلیون تن خواهد رسید و کلمه جهش همان‌طور که رئیس‌جمهوری در روز صنعت پتروشیمی عنوان کردند لایق این حرکت است.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه تا پایان سال ۹۹ به‌طور میانگین هر ماه یک طرح پتروشیمی افتتاح می‌شود، افزود: طراحی طرح‌های جهش سوم در پنج سال گذشته انجام شده است که از سال ۱۴۰۰ تا سال ۱۴۰۴ محقق می‌شود و ظرفیت اسمی صنعت به ۱۳۳ میلیون تن و درآمد ۳۷ میلیارد دلار می‌رسد.

داخلی‌سازی ۱۶ گروه کاتالیستی صنعت پتروشیمی

محمدی با اشاره به اینکه در ریل‌گذاری جهش سوم پتروشیمی به سمت کیفی‌سازی بیشتر صنعت حرکت می‌کنیم، گفت: حضور بخش خصوصی هوشمند در طرح‌های جهش سوم ۴ برابر طرح‌های جهش دوم خواهد بود.

وی با بیان اینکه در جهش سوم پتروشیمی در زمینه استفاده از فناوری‌های نوین هم در جذب از کشورهای صاحب دانش و هم در تولید تلاش شده است، اظهار کرد: به همان شکل که در جهش سوم افزایش ظرفیت را خواهیم داشت، در حوزه دانش فنی، کاتالیست و تجهیزات نیز باید حرکت شتابان داشت.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه یکی از نگرانی‌های صنعت پتروشیمی کشور عبور از گاز طبیعی و به همان ترتیب متانول است که دانش فنی PVM از سوی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی انجام شده است، تصریح کرد: این طرح در سال ۹۹ در اسلام‌آباد غرب با سرمایه‌گذاری ۵۵۰ میلیون دلار و در سه بخش گاز به متانول، متانول به پروپیلن و پروپیلن به پلی‌پروپیلن و مشتقات آن آغاز خواهد شد.

محمدی با اشاره به اینکه در کل دنیا ۳۳.۵ میلیارد دلار بازار کاتالیست داریم که ۵۴ درصد آن وابسته به صنایع پالایشی و پتروشیمی است، افزود: بازار کاتالیست کشور ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیارد دلار است که ۲۵۰ میلیون دلار آن سهم پالایش و پتروشیمی است.

وی با بیان اینکه از ۴۰ گروه کاتالیستی صنعت پتروشیمی تاکنون ۱۶ گروه ایرانی‌سازی شده است، اظهار کرد: ۹ گروه دیگر نیز تا سال ۱۴۰۰ تجاری‌سازی خواهد شد و بقیه نیز در حال تحقیق و توسعه هستند.

استقلال در تجهیزات ثابت صنعت پتروشیمی

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با تأکید بر اینکه در تجهیزات ثابت صنعت پتروشیمی تقریبا به نقطه خودکفایی و استقلال رسیده‌ایم، ادامه داد: باید باور کنیم که داخلی‌هایمان می‌توانند و سازندگان ضمن تولید محصول و دانش باید باور کنند و صنعت پتروشیمی باید این باورپذیری را در خود ایجاد کند.

وی درباره توسعه کلان صنعت پتروشیمی تصریح کرد: بیشتر وقت ما در صنعت صرف تولید و افزایش ظرفیت حجمی شده است و باید به سمت توسعه پایدار، تاب‌آور و با ارزش افزوده بالا حرکت کنیم و نباید به وضع موجود اکتفا کنیم و صنعت را باید به یک صنعت پایدار هوشمند تبدیل کنیم.

محمدی با اشاره به اینکه هم‌اکنون سعی می‌شود پروژه‌هایی در صنعت تعریف شود که با پروژه‌های گذشته متفاوت‌تر است، گفت: روند توسعه صنعت در کشور عالی است. هم‌اکنون ظرفیت تولید محصول پایه در کشور ۲۳ میلیون تن است که این رقم با جهش دوم و سوم در سال ۲۰۲۵ با ۱۲۶ درصد رشد به ۵۵ میلیون تن می‌رسد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۶۴۰ میلیون تن محصول پایه در کشور تولید می‌شود که به ۸۱۰ میلیون تن در سال ۲۰۲۵ می‌رسد و حدود ۲۷ درصد رشد خواهد داشت، ادامه داد: روند رشد ایران نسبت به دنیا بسیار بهتر است و ظرفیت خیلی خوبی داریم، اما باید نگاهمان به نوع توسعه صنعت باشد و به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر حرکت کنیم.

پس از عربستانیم

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه ایران با تولید ۲۳ میلیون تن محصول پایه هم‌اکنون در میان کشورهای منطقه در صنعت پتروشیمی دوم و پس از عربستان است، گفت: در سال ۲۰۲۵، تولید عربستان به ۴۳ میلیون تن می‌رسد، در حالی که ایران به ۵۵ میلیون تن خواهد رسید و رتبه نخست محصولات پایه پتروشیمی را کسب خواهد کرد.

وی با تأکید بر اینکه باید از تک‌محصولی به سمت تنوع‌بخشی محصولات با ارزش افزوده بالا حرکت کرد، گفت: باید مسیر توسعه دنیا را نیز رصد و مطابق با آن سرمایه‌گذاری کنیم.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه سرمایه‌گذاری کور در صنعت تقریبا از این به بعد به گوشه‌ای رانده می‌شود و ما باید دنبال توسعه با هوشمندی کامل باشیم، اظهار کرد: با توجه به برنامه‌هایی که در وزارت نفت انجام شده ما به این سمت در حال حرکت هستیم.

محمدی گفت: هم‌اکنون در سه مگاپروژه‌ای که در حال تعریف در صنعت پتروشیمی هستیم، تعداد خوراک را به‌صورت ترکیبی متنوع کنیم و چند برابر آن محصول تولید کنیم.

سهم ۳۵ درصدی ماهشهر از کل تولید پتروشیمی کشور

به گزارش شانا، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی نیز در ادامه آیین بهره‌برداری از فاز دوم پتروشیمی تخت جمشید، سید امید شهیدی‌نیا اظهار کرد: این طرح نماد استفاده حداکثری از توان داخلی در حوزه فناوری و ساخت است.

وی با اشاره به استمرار جریان توسعه صنعت پتروشیمی در منطقه ماهشهر افزود: این منطقه ظرفیت تولید ۲۶ میلیون تن محصولات پتروشیمی را دارد که سهم ۳۵ درصدی از صنایع پتروشیمی کشور را شامل می‌شود.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ادامه داد: ۲۴ طرح در حوزه صنایع بالادستی، میانی پایین‌دستی و تکمیلی در این منطقه فعال است که بخشی از این طرح‌ها برای نخستین بار در کشور اجرا خواهند شد که می‌توانند ظرفیت و تنوع تولید را افزایش دهند.

شهیدی‌نیا با تأکید بر اینکه اجرای طرح توسعه منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی به جدیت دنبال می‌شود، گفت: دریافت مجوزهای مربوطه در حال پیگیری است و امیدواریم این امر مهم به‌زودی محقق شود.

فاز دوم پتروشیمی تخت جمشید امروز با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری و بهزاد محمدی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی به بهره‌برداری رسید. هدف از طراحی و ساخت این طرح تولید سالانه ۵۵ هزار تن «پلی بوتادین رابر»، ۲۰ هزار تن لاتکس، پنج هزار تن «اس‌تی‌پی» و ۱۸ هزار تن «پلی بوتادین رابر» گرید Hips است. تولید پتروشیمی تخت جمشید در صنایع تکمیلی پتروشیمی به ویژه برای تأمین مواد اولیه صنایع تایر و لاستیک‌ استفاده می‌شود.