الجزایر احتمالا تا ۱۰ سال آینده دیگر صادرکننده نفت نخواهد بود

الجزایر احتمالا تا ۱۰ سال آینده دیگر صادرکننده نفت نخواهد بود

کاهش صادرات انرژی الجزایر آنقدر شدید بوده که احتمالاً این کشور طی یک دهه آینده دیگر یک صادرکننده نفت خام نخواهد بود.

به گزارش بلومبرگ، صادرات انرژی الجزایر رو به کاهش است و باعث مشکلات بیشتر اقتصادی این کشور عضو اوپک و تکرار احتمالی تظاهرات گسترده‌ای می‌شود که دو سال پیش رئیس جمهور را سرنگون کرد.

این کشور آفریقایی تلاش می‌کند به صادرات نفت و گاز خود که شاهرگ اقتصاد این کشور است، ادامه دهد. سالها سوء مدیریت و نبود سرمایه‌گذاری به اقتصاد این کشور آسیب رسانده است. کاهش صادرات انرژی این کشور آنقدر شدید بوده که احتمالاً الجزایر طی یک دهه آینده دیگر یک صادرکننده نفت خام نخواهد بود.

قیمت نفت خام برنت برای اولین بار طی یک سال گذشته به بیش از ۶۰ دلار در هر بشکه رسیده است ولی طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول، این قیمت هنوز هم کمتر از نصف قیمتی است که الجزایر برای متعادل کردن بودجه خود به آن نیاز دارد. الجزایر به نفت بشکه‌ای ۱۳۵ دلار نیاز دارد تا بتواند اقتصاد خود را نجات دهد و این رقم بالاتر از تمام کشورهای دیگر عربی است.

صادرات نفت خام و گاز طبیعی مایع الجزایر هرکدام ۳۰ درصد در ۲۰۲۰ کاهش یافت. همین روند در سال جاری میلادی هم ادامه یافته است. فروش نفت الجزایر در ماه گذشته تنها ۲۹۰ هزار بشکه در روز بود یعنی ۳۶ درصد کمتر از ماه دسامبر و پایین ترین رقم از ۲۰۱۷٫

الجزایر و سایر اعضای اوپک سال گذشته توافق کردند تولید نفت خود را پایین بیاورند. کل تولید اوپک یک افزایش نسبی در ماه ژانویه داشت ولی هنوز هم پایین‌ترین رقم از ۲۰۰۲ است.

 صادرات گاز الجزایر هم کاهش داشته و تولید این کشور در ۲۰۱۹ به پایین‌ترین رقم طی یک دهه گذشته رسید. الجزایر در همین حین به خاطر افزایش جمعیت، سوخت بیشتری در نیروگاه‌های برق داخلی می‌سوزاند بنابراین چیز زیادی برای صادرات باقی نمی ماند.

 شرکت نفت دولتی الجزایر اعلام کرد قصد دارد صادرات گاز را در سال جاری میلادی ۲۵ درصد افزایش دهد. تلاش‌های قبلی این شرکت برای افزایش تولید انرژی  به خاطر تغییر مداوم مدیریت متوقف شده بود. مدیرعامل این شرکت ۴ بار در ۲ سال گذشته تغییر کرده است و این تغییرات، مدیریت بخش انرژی این کشور را سخت کرده است.