کرونا خرید نفت آسیا از عربستان را کاهش داد

کرونا خرید نفت آسیا از عربستان را کاهش داد

ویروس کرونا بر فروش نفت خام عربستان سعودی، بزرگترین صادر کننده نفت جهان تاثیر گذاشته است.

به گزارش عصرنفت به نقل از بلومبرگ، حداقل سه پالایشگاه نفت در آسیا نفت خام کمتری از عربستان نسبت به آنچه برای ماه مارس برنامه‌ریزی شده بود، دریافت می‌کنند. ویروس کرونا به تقاضای نفت آسیب رسانده است.

 دو شرکت چینی در قراردادهای بلندمدت خود با آرامکوی عربستان مقادیر کمتری درخواست داده اند. شیوع ویروس کرونا در چین باعث کاهش تقاضا و پایین آمدن فعالیت پالایشگاهی در کل این منطقه شده و قیمت نفت را پایین آورده است.

کاهش مقدار سفارش های  خرید نفت نشان می دهد ویروس کرونا بر فروش نفت خام از بزرگترین صادر کننده نفت جهان تأثیر گذاشته است. عربستان سعی می‌کند برای متعادل کردن بازار،کشورهای عضو ائتلاف اوپک و متحدانش را به کاهش بیشتر تولید تشویق کند. با قرنطینه شدن شهر ها در چین و لغو شدن پرواز های جهانی، فدرال رزرو آمریکا اعلام کرد شیوع این ویروس یک خطر برای اقتصاد آمریکا و جهان است.

از ۶ پالایشگاهی که بلومبرگ آنها را بررسی کرده، دو شرکت ۱۰ درصد خرید خود را از عربستان برای ماه مارس کاهش داده‌اند. یک شرکت دیگر هم مقادیر کمتری نفت در این ماه خریداری خواهد کرد. عربستان از یک پالایشگاه خواسته نفت بیشتری نسبت به قرارداد خریداری کند ولی این تقاضا رد شده است. سایر پالایشگاه ها به مقدار معمول برای ماه مارس نفت سفارش داده اند.

پس از اینکه خریداران چینی در هفته گذشته تحویل محموله های نفتی را به تأخیر انداخته یا حتی لغو کردند، بسیاری از این نفت به مناطق دیگر پیشنهاد شد. محموله هایی از نفت اسپوی روسیه، نفت سبک بصره عراق و نفت لولای برزیل برای تحویل آماده بودند. شرکت بهارات پترولیوم هند اعلام کرد پیشنهادهایی برای برخی محموله ها از دریای خزر و آمریکای شمالی در این هفته داشته است.

پالایشگاه های چین مقدار نفتی را که به سوخت تبدیل می‌کنند، ۱۵ درصد کاهش داده اند و احتمالاً در هفته های آتی این مقدار بیش از این پایین می آید. پالایشگاه های دولتی و خصوصی این کشور هفته گذشته ۲ میلیون بشکه در روز نفت کمتری پالایش کرده اند.