ایران از بازار گاز منطقه حذف‌شدنی نیست

ایران از بازار گاز منطقه حذف‌شدنی نیست

اداره کل روابط عمومی وزارت نفت به گزارش «وزارت نفت بی‌تفاوت به بازار صادرات گاز/ خطر حذف همیشگی ایران از بازار گاز همسایه‌های شرقی» توضیحاتی برای تنویر افکار عمومی ارائه داد و تاکید کرد: ایران از بازار گاز منطقه حذف‌شدنی نیست.

به گزارش پایگاه خبری عصرنفت، متن اداره کل روابط عمومی وزارت نفت به این گزارش که پنجم بهمن‌ماه ۱۳۹۸ در خبرگزاری فارس منتشر شد به شرح زیر است:

«خبرگزاری فارس اخیراً در خصوص سیاست‌های صادرات گاز کشور گزارش‌هایی منتشر کرده است که در پاره‌ای موارد پاسخ لازم در مورد ابهامات مطرح ارائه شد، اما متأسفانه خبرگزاری فارس بدون توجه به این توضیحات، با استمرار طرح این موضوع که ایران از بازار گاز منطقه در حال حذف شدن است و ارائه کدهایی که می‌تواند از سوی رقبا و طرف‌های قراردادی مورد سوءاستفاده قرار گیرد، به رویه خود ادامه می‌دهد. لذا به‌منظور آگاهی مخاطبان طرح دوباره توضیحاتی اجمالی در این خصوص اجتناب‌ناپذیر است.

در مصاحبه اخیر خبرگزاری فارس با کارشناسی که خود را متخصص و تحلیلگر در حوزه انرژی معرفی کرده است، ادعا شده که پیمانکاران ایرانی در دولت دهم قرار بوده وامی از سوی دولت ایران دریافت کنند تا خط لوله‌ای جهت دریافت گاز صادراتی ایران در خاک پاکستان احداث کنند و پس از این کار، از محل فروش گاز در پاکستان بازپرداخت وام و سود آن را انجام دهند که با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و صدارت مهندس زنگنه در وزارت نفت، جلوی این کار گرفته شده است. برای اطلاع این متخصص و تحلیلگر عزیز که ظاهراً مطلقاً هیچ آشنایی با سازوکارهای مالی و اجرای پروژه ندارند، باید گفت ایران در سال ۱۳۹۲ و در اوج تحریم‌های ظالمانه غرب و استمرار رشد منفی اقتصادی کشور و برخلاف نص صریح قرارداد امضاشده برای صادرات گاز به پاکستان، چرا باید از اساس هزینه ساخت خط لوله دریافت گاز را در خاک پاکستان متقبل می‌شد؛ که اگر می‌شد امروز ایشان و سایر همفکرانشان فریاد بر باد رفتن اموال بیت‌المال و باج گازی ایران به دیگران را سر می‌دادند.

ایران در خرداد ۱۳۸۸ یک قرارداد رسمی برای صادرات گاز به پاکستان به امضا رسانده است که تمامی موارد در آن ازجمله شرایط استنکاف طرف مقابل از دریافت گاز پیش‌بینی شده است، مسئله اینجاست که در یک قرارداد بلندمدت، علاوه بر تعهدات طرفین، ملاحظات متنوع دیگری نیز وجود دارد که تصمیم در مورد آنها فراتر از اختیارات وزارت نفت بوده و در سطوح بالای دولت باید در مورد آن تصمیم‌گیری شود. در قرارداد یادشده که مذاکرات برای رفع اختلاف‌های فی‌مابین ادامه دارد اصل بر حفظ قرارداد با رعایت منافع ملی و اصول حسن هم‌جواری است و با توجه به ملاحظات طرفین این فرآیند ممکن است تا حصول نتیجه موردنظر مدتی ادامه پیدا کند، اما معنای آن حذف ایران از بازار گاز پاکستان نیست. چه واردات این کشور از طریق ال‌ان‌جی دو برابر شود و چه خط لوله ساخته‌نشده تاپی، روزی روزگاری بتواند گاز ترکمن‌ها را به پاکستان بیاورد، تعهد طرف قراردادی برای دریافت گاز از ایران پابرجاست و البته ایران با رعایت منافع خود فروشنده و پاکستان نیز براساس نیاز خود، خریدار گاز ایران است.

نکته‌ای که یادآوری آن ضروری می‌نماید این است که سیاست کلان جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین دارنده ذخایر گاز جهان، جایگزینی حداکثری این سوخت پاک با سوخت مایع در داخل کشور است و پس از آن صادرات گاز با رعایت منافع ملی و با اولویت صدور آن به کشورهای همسایه نیز برنامه‌ریزی شده است. امری که وزارت نفت در سال‌های اخیر با توسعه پرشتاب میدان گازی پارس جنوبی و همچنین اجرای طرح‌های گازرسانی شهری و روستایی در داخل کشور از یکسو و از سوی دیگر پیشبرد مذاکرات قراردادی برای صادرات گاز به همسایگان برای تحقق آن تلاش کرده است که در همین زمینه صادرات گاز به عراق آغاز شده و مذاکرات قراردادی با کشور عمان نیز پیشرفت داشته است.

بدیهی است با رفع تحریم‌های ظالمانه جهان استکبار، شاهد روند جهشی در اجرای سیاست‌های صادرات گاز به سایر کشورهای منطقه و جهان خواهیم بود زیرا چه بخواهند و چه نخواهند ایران از بازار گاز منطقه و جهان حذف‌شدنی نیست.»