مازاد عرضه، مانع رشد قیمت نفت در ۲۰۲۰ می‌شود

مازاد عرضه، مانع رشد قیمت نفت در ۲۰۲۰ می‌شود

مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی گفت، انتظار می رود در نیمه نخست سال، مازاد عرضه یک میلیون بشکه ای در بازار نفت مانع از رشد قیمت ها شود.

به گزارش عصرنفت به نقل از رویترز، فیث بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی گفت، انتظار می رود در نیمه نخست سال، مازاد عرضه یک میلیون بشکه ای در بازار نفت مانع از رشد قیمت ها شود.

وی در حاشیه نشست مجمع جهانی اقتصاد گفت، نمی توان انتظار داشت که «در وضعیت عادی» قیمت ها رشد قابل توجهی را شاهد باشد، اما تحولات غیرمنتظره ای نظیر افزایش بی ثباتی در عراق می تواند معادلات را بر هم بزند.

عراق، دومین تولید کننده بزرگ عضو اوپک، در روزهای اخیر شاهد درگیری میان پلیس و معترضان بوده است.

وی در خصوص نگرانی های اصلی متوجه بازارهای انرژی در سال ۲۰۲۰ گفت، ما شاهد مازاد عرضه انرژی در بازارهای نفت و گاز هستیم به همین دلیل است که اتفاقات اخیر از جمله ترور سردار ایرانی و ناآرامی های لیبی قیمت های جهانی نفت را به میزان قابل توجهی افزایش نداده است. ما همچون نشست سال گذشته داووس، شاهد قیمت ۶۵ دلاری نفت هستیم، اما خیلی نباید مطمئن بود. نگرانی هایی در مورد حوادث عراق وجود دارد. دومین موضوع نگرانی، تغییرات اقلیمی است که در مرکز بحث ها قرار دارد. بخش انرژی در قلب تغییرات اقلیمی قرار گرفته است. بنابراین نحوه تطبیق بخش انرژی با تغییرات اقلیمی برای شرکت های انرژی یک موضوع کلیدی است.

وی همچنین پیش بینی کرده که میزان تقاضا برای نفت به ویژه از سوی بازارهای نوظهور حدود یک میلیون بشکه در روز افزایش یابد. وی در عین حال پیش بینی کرد که عرضه نفت از سوی کشورهای غیر عضو اوپک و به ویژه آمریکا، برزیل، نروژ و گویان بیش از ۲ میلیون بشکه افزایش یابد.