کاهش آثار تحریم های نفتی با اعتماد به بخش خصوصی

کاهش آثار تحریم های نفتی با اعتماد به بخش خصوصی

چهاردهمین همایش سالانه اتحادیه اوپکس،‌ بعد از ظهر امروز با حضور «لعیا جنیدی»‌ معاون حقوقی رئیس جمهوری «‌امیرحسین زمانی نیا»‌ معاون امور بین الملل وزیر نفت و اعضای هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت،‌گاز و پتروشیمی در هتل ارم تهران برگزار شد.

لعیا جنیدی در چهاردهمین همایش سالانه اتحادیه اوپکس با اشاره به اینکه این جمع نشانی از فعالیت و تلاش و دوباره ساختن است، ادامه داد: به یاد آوردن دوباره زندگی و تلاش ارزش مضاعفی دارد.

معاون حقوقی رییس جمهوری در این همایش با اشاره به اینکه اقتصاد سالم، اقتصادی است که دولت به بخش خصوصی اعتماد کند، گفت: اعتماد به بخش خصوصی آثار تحریم ها را کاهش می دهد و کشور در امان می ماند.

وی افزود: نقش تنظیم گر برای دولت منوط به این است که بخش خصوصی جدی و قوی داشته باشیم‌.

جنیدی تاکید کرد: در همه جای دنیا امروز اقتصادهای جهان به این فکر رو آورده اند که شامل پذیرش بخش خصوصی و نقش تنظیم گری دولت است.

معاون حقوقی رییس جمهوری با اشاره به اینکه ممکن است در مواقعی بازار با شکست مواجه شود، گفت: برای جلوگیری از این مشکل، در کنار فعالیت آزاد بازار باید به دولت اجازه داد در مواردی به عنوان تنظیم گر وارد عمل شود.

وی افزود: اقتصاد سالم اقتصادی است که دولت به بخش خصوصی اعتماد کرده و عمده اقتصاد را به مردم واگذار کرد و دولت در مقام ناظر مطمین شود قواعد بازار اجرا می شود.

جنیدی با اشاره به اینکه این نیاز در ایران بیش از سایر نقاط دنیا است، ادامه داد: تحریم های یک جانبه و نامشروع چالش بزرگی است که این اقناع مضاعف را ایجاد می کند که کار باید به بخش خصوصی واگذار شود.

وی گفت: هر قدر به بخش خصوصی اعتماد کنیم اقتصاد کشور بیشتر در امان می ماند. حتی در کشورهایی که با تحریم های ثانویه آمریکا مواجه هستند آسان تر است که با بخش خصوصی ایران کار کنند.

معاون حقوقی رییس جمهوری تاکید کرد: میزان فعالیت بخش خصوصی در نفت و پتروشیمی مشخص شود و بدانیم چند درصد این صنعت در دست بخش خصوصی است.

وی افزود: اگر دستگاه مرتبط ما که همان وزارت نفت است، این برداشت را نداشته باشد که بخش خصوصی قوی وجود دارد، باید فعال شود تا فعالیت های صنعت نفت را به بخش خصوصی بسپارد تا جایگاه تنظیم گر دولت به خوبی ترسیم شود.

جنیدی گفت: معاونت حقوق آمادگی دارد در تعامل با وزارت نفت و بخش خصوصی این موضوع را پیش ببرد.

وی با بیان اینکه اینکار پیش شرط هایی لازم دارد، ادامه داد: تقویت نقش بخش خصوصی باید در بستر بورس انجآم شود تا شفافیت و اعتماد به وجود آید.

معاونت حقوقی رییس جمهوری تاکید کرد: از همین رو باید واگذاریها به صورت بلوکی و از طریق مذاکره انتخاب آحر باشد و نقطه ثقل واگذاری ها بر بانک ها و موسسات مالی قرار نگیرد.

وی گفت: البته باید توجه شود که شبه دولتی ها نمی توانند از آثار تحریم کم کند بلکه اینکار توسط بخش خصوصی قابل تحقق خواهد بود.

جنیدی افزود: همچنین باید در مقررات گذاری، اجرا و حل اختلاف باید دولت نهاد مستقل و بی طرفی ایجاد کند تا موفق باشد.

شکایت همسایگان شرقی از کیفیت فرآورده های نفتی ایران

معاون امور بین الملل وزیر نفت گفت: همسایگان شرقی نسبت به کیفیت فرآورده های صادراتی ایران شکایت دارند که این موضوعی نگران کننده است.

«امیرحسین زمانی نیا » نیز در این همایش با بیان اینکه رگولاتوری فراتر از اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت و گاز و پتروشیمی است، ادامه داد: رگولاتوری یک نهاد حاکمیتی است.
وی افزود: آیا در ایران با در نظر گرفتن عدم شفافیت ها و فساد می توانیم از رگولاتوری فراتر از دولت و بی طرف صحبت کنیم؟
زمانی نیا تاکید کرد: رگولاتور حاصل مقطعی از توسعه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی است که امیدوارم به ان جایگاه رسیده باشیم.
معاون وزیر نفت گفت: در چالش های بین المللی نه شما و نه وزارت نفت نمی توان کاری کرد اما در مورد چالش های داخلی باید به دنبال راه حل باشیم.
به گزارش ایرنا، وی با بیان اینکه همسایگان شرقی نسبت به کیفیت فراورده ها شکایت دارد، افزود: این شکایت ها بیشتر شده و این موضوع باعث نگرانی است.
زمانی نیا با اشاره به اینکه صادر کنندگان شبیه تیم حمله هستند ، ادامه داد: باید به صادرات به ترکیه فکر کرد و روی این کشور به عنوان بازار صادراتی تمرکز کرد.
وی گفت: ظرفیت های داخلی ما بسیج شده و کارها با تمام توان در حال انجام است.
معاون وزیر نفت افزود: با حمایت صندوق توسعه ملی، طرح های توسعه ای در غرب کارون و فرزاد انجام خواهد شد.

سهم بخش خصوصی در اقتصاد نفتی کاهش یافته است

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی گفت: در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات مختلف، ‌نقش دولت در صنایع بالادستی نفت افزایش داشته و از همین رو سهم بخش خصوصی نه تنها افزایش پیدا نکرده بلکه شاهد کاهش نقش این بخش نیز هستیم.

«حمید حسینی»  ادامه داد:‌ اما اکنون مردم خریدی را انجام می‌دهند که امیدوار باشند در آینده آن کالا گران شود.

وی افزود: ‌دقیقا مشکل اقتصاد ایران نیز این است که امکان پیش‌بینی آینده وجود ندارد.

حسینی با بیان اینکه دولت یازدهم با برنامه توانست برجام را محقق کرده و تورم را کاهش دهد، ‌ تاکید کرد: ‌اما دولت دوازدهم تنها بحران‌ها را فرو نشاند و برنامه‌ای نداشت که این امر صدمات جدی به بخش خصوصی وارد کرده است.

وی گفت: برای کنترل شرایط، دولت در صنایع بالادستی نفت و گاز وارد شده و سهم بخش خصوصی نه تنها افزایش پیدا نکرده بلکه شاهد کاهش نقش این بخش نیز هستیم.

سخنگوی اتحادیه اوپکس چالش دیگر بخش خصوصی را تحولات بازار انرژی عنوان کرد و افزود:‌ در دنیا، انرژی‌های فسیلی با برق در حال جایگزینی است و افزایش یک میلیون بشکه‌ای تولید نفت شیل نیز هر ساله بر اقتصاد صادرکنندگان نفت فشار می‌آورد.

وی مشکل دیگر را قوانین IMO دانست و گفت:‌ این قوانین علاوه بر آنکه باعث کاهش قیمت نفت خام ترش در دنیا می‌شود، ‌قیمت نفت کوره تولیدی ایران را نیز کاهش خواهد داد تا آنجا که قیمت نفت کوره با سولفور بالا به ۳۸۰ دلار در هر تن رسیده و این در حالی است که نفت کوره با سولفور ۰.۵ درصد ۶۴۰ دلار قیمت‌گذاری می‌شود.

به گفته حسینی عمده میادین نفتی ایران، ‌دارای نفت سبک و ترش است و از همین رو تحولات بازار به ضرر ایران خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه بازارهای منطقه‌ای یکی از مزیت‌های ایران به شمار می‌رود، ادامه داد: ‌اما در این زمینه نیز خوب عمل نکرده‌ایم و در آخرین مورد می‌توان به امضای قرارداد خرید گاز کویت از قطر اشاره کرد که می‌توانست بازار مناسبی برای گاز ایران باشد.

حسینی چالش منطقه‌ای دیگر را خط لوله روسیه به ترکیه دانست و گفت: ‌این خط لوله نیز می‌تواند بازار دیگر ایران را تحت تاثیر قرار دهد.

وی به چالش‌های داخلی مانند پیمان‌های ارزی و گواهی منشا اشاره کرد و افزود: ‌با وجود بورس و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ‌ این کنترل از سوی وزارت نفت بی‌معنا است.    

عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی تاکید کرد:‌مالیات بر ارزش افزوده نیز نقدینگی بنگاه‌های صادراتی را تحت فشار قرار می‌دهد و در حالی که واردکنندگان از این مالیات معاف هستند اما کاری برای صادرکنندگان به عنوان تامین‌کنندگان اصلی ارز انجام نمی‌شود.

وی به لزوم ایجاد رگولاتور مستقل اشاره کرد و گفت: قرار است وزیر نفت جلسه‌ای با اعضای هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی داشته باشد.