فروش کاغذی، مقدمه توسعه تجارت طلای سیاه/نفت سایر کشورها را در بورس تهران می‌فروشیم

فروش کاغذی، مقدمه توسعه تجارت طلای سیاه/نفت سایر کشورها را در بورس تهران می‌فروشیم

کارشناس حوزه بورس نفت با اشاره به اینکه به نظر می رسد وزارت نفت، استراتژی منسجمی در تجارت نفت ندارد، گفت: با وجود اینکه قدمت تجارت نفت در ایران، حدود ۵۰ سال است، اما همواره در ادوار مختلف در پایین ترین سطح تجارت نفت فعالیت کرده است، به عبارتی دیگر همواره به خام فروشی نفت کشور پرداختیم و توسعه چندانی مطابق با شرایط بین المللی در این بخش نداشته‌ایم.

وی افزود: ما بر اساس نیازهای بین المللی در بخش تجارت نفت عمل نکردیم و همیشه توان داخلی ما مستقل از دنیا نبوده است؛ به این معنا که در مسیر ایجاد زنجیره ارزش گام جدی برداشته نشده و این موضوع، مربوط به دوران کنونی نیست و دامنه آن متوجه کل دوران شکل گیری تجارت نفت در ایران است.

این کارشناس بورس نفت با بیان اینکه در بحث بازاریابی برای فروش کالاهای خود نیز دچار مشکل هستیم، ادامه داد: در شناسایی بازارهای آینده خود به شدت ضعف داریم؛ به خصوص اینکه با توجه به محدودیت های وزارت نفت در حوزه تجارت طلای سیاه، به نظر می رسد این وزارتخانه بیشتر مایل به خام فروشی نفت به مشتریان خارجی است تا اینکه نسبت به فراوری آن در داخل کشور تمرکز یابد.

به گفته مردانی، در حوزه تجارت نفت آنچه موجب انسجام استراتژیک می شود، حرکت در مسیر زنجیره ارزش است. امروز در کشور محور مطالعات بر اساس استراتژیک بودن نفت است در حالیکه به جرات می توان گفت نفت، یک کالای ژئوپلتیک است؛ به همین دلیل است که بیشتر تاثیرپذیر است تا اینکه تاثیرگذار باشد.

وی اظهار داشت: اگر بخواهیم در حوزه تجارت نفت فعال شویم، باید کانونی با هدف پیوست بخش صنعت و بازارهای مالی فعال شود که مقدمه آن بورس نفت است. باید علاوه بر فروش فیزیکی نفت در بورس، فروش کاغذی نیز داشته باشیم؛ به عبارتی دیگر باید بتوانیم عموامل موثر بر قیمت نفت را در درون کشور تعریف کنیم.

این کارشناس حوزه بورس نفت در گفتگو با مهر، خرید و فروش نفت کشورهای دیگر در بورس نفت را یکی از گام های موثر در راستای کارآمدتر شدن بورس نفت و تجارت نفت عنوان کرد و گفت: درجه باز بودن تجارت، گشایش شرایط واردات و صادرات آن است. البته توان داخلی در این حوزه بسیار مهم است، اینکه بتوانیم جذابیت ایجاد کنیم در صنعت نفت به انجام فعالیت دقیق ما باز می گردد.

وی معتقد است که ایران هنوز در نقاط استرتژیک صنعت نفت خود یا وابسته بوده یا توانایی ندارد؛ ضمن اینکه علاقه ای به استفاده از توان داخلی وجود نداشته است؛ به این معنا که می‌توان گفت یکی از مهم ترین دلایل راه اندازی پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس، را می توان راهکاری برای مدیریت مصرف میعانات گازی تولیدی کشور دانست که صادرات در دوران تحریم با چالش مواجه شده بود.