کیفیت بنزین هیچ مشکلی ندارد/جلوگیری از ورود ۲۰محموله به کشور

کیفیت بنزین هیچ مشکلی ندارد/جلوگیری از ورود ۲۰محموله به کشور

رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: کیفیت بنزین هیچ مشکلی ندارد و گزارش‌های سازمان ملی استاندارد و وزارت نفت صحت آزمایش‌ها را تأیید می‌کند.

نیره پیروزبخت ۹ مهر ۹۸ در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: مطابق با قانون هوای پاک، مسئولیت سنجش کیفیت بنزین با سازمان حفاظت محیط زیست است و سازمان ملی استاندارد براساس قانون به عنوان همکار وارد پروسه سنجش کیفیت بنزین می شود.

کیفیت بنزین مورد تائید است

رئیس سازمان ملی استاندارد اظهار داشت: این همکاری در قالب قانون وجود دارد ولی براساس تقسیم کار، سازمان محیط زیست باید مرجعیت تأیید کیفیت بنزین را اعلام کند.

به گفته وی، سازمان ملی استاندارد هنوز اطلاعات منتشر شده از سوی برخی آزمایشگاه ها در مورد عدم وجود کیفیت بنزین را دریافت نکرده چرا که تنها سه آزمایشگاه مورد تأیید ما است. به این معنا که پژوهشگاه استاندارد متعلق به سازمان ملی استاندارد، آزمایشگاه ما در استان هرمزگان و آزمایشگاه مرتبط با پژوهشگاه صنعت نفت کار کنترل و پایش کیفیت بنزین را انجام می دهند.

پیروز بخت تصریح کرد: نباید فراموش کرد که نحوه برگزاری آزمون نمونه‌برداری، خود نمونه و ظرف نمونه‌برداری در نمره آزمون کیفیت بنزین بسیار موثر است و باید همه شرایط را لحاظ کرد تا بتوان به صورت قاطعانه گفت که کیفیت بنزین مورد تأیید بوده یا نه.

وی افزود: در مورد بنزین حق را به وزیر نفت می دهم چرا که هر از چند گاهی موضوع عدم کیفیت بنزین مطرح می شود در حالی که سازمان ملی استاندارد ایران کاملاً تلاش کرده تا کیفیت بنزین را منطبق با استانداردها مورد سنجش قرار دهد و خود ما یکی از منتقدان کیفیت بنزین در سال ۹۲ بودیم. ضمن اینکه هوای تهران نیز بهتر شدن کیفیت بنزین را تأیید می کند.

ماجرای اختلاط گندم چه بود؟

پیروزبخت در ادامه با بیان اینکه بر مبنای استانداردهای ملی، تولیدات داخلی و واردات را کنترل می کنیم، اظهار داشت: واردات را به سبب مقررات خاص خود پیش خواهیم برد ولی اختلاف براساس ضوابط فنی با وزارت جهاد کشاورزی در حوزه اختلاط گندم وجود دارد که منجر به گله مندی دست اندرکاران شده است.

رئیس سازمان ملی استاندارد ادامه داد: تاکنون تغییری در استانداردهای مرتبط با اختلاط گندم رخ نداده و البته باید الک دو در ۲۰ برای گندم استفاده شود. این درشرایطی است که در استانداردهای جدید کدکس بین المللی غذایی و کشاورزی، این استانداردها سخت گیرانه تر شده است.

وی همچنین خبر داد: سازمان ملی استاندارد با تمرکز بر کیفیت محموله‌های وارداتی، طی ماههای گذشته از واردات ۲۰ محموله وارداتی به کشور که عمدتا مواد غذایی بود، جلوگیری کرده است.

استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در خصوص استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی، با بیان اینکه مطابق مصوبه شورای عالی استاندارد در ۲۶ اسفند پارسال، مقرر شد این سازمان برنامه های خودروسازان در زمینه این استانداردها را دریافت کند، گفت: قرار است تا همراه با برنامه های وزارت صنعت، گزارشی برای شورای عالی استاندارد تنظیم شود.

وی ادامه داد:‌ این شورا تا یک ماه آینده تشکیل جلسه خواهد داد و پس از آن مطابق تصمیم شورا مشخص خواهد شد که چه خودرو یا خودروهایی باید از چرخه تولید حذف شوند؛ اما از آنجایی که به دلیل تحریم ها، مشکلاتی در تهیه برخی مواد و قطعات و اجرای برخی استانداردها وجود دارد، چرخه خروج خودروها از خط تولید نیز به‌تدریج اتفاق خواهد افتاد.

به گزارش مهر، پیروزبخت گفت: مطابق آمارها، خطای انسانی ۷۰ درصد دلیل تصادفات رانندگی را تشکیل می دهد، ۲۳ درصد سهم استاندارد نبودن جاده ها است و تنها هفت درصد به استاندارد نبودن خودروها بر می گردد؛ بر این اساس ابتدا باید در زمینه رانندگی افراد فرهنگ سازی شود؛ ضمن اینکه در کمیسیون ایمنی راه ها، مدام روی موضوع استاندارد جاده ها بحث می شود و مسئولیت آن با وزارت راه و شهرسازی است، استانداردهایی در این زمینه تدوین شده، وزرات راه ملزم به رعایت آنهاست و سازمان استاندارد هم نظارت عالی بر رعایت آنها دارد.