طرح پایان خام‌فروشی نفت در دستور کار مجلس قرار گیرد

طرح پایان خام‌فروشی نفت در دستور کار مجلس قرار گیرد

نائب رئیس فراکسیون ولایی مجلس طی نامه‌ای به رئیس مجلس تصریح کرد: همزمان با آغاز تحریم‌های نفتی، فراکسیون ولایی مجلس طرحی برای پایان خام‌فروشی نفت کشور را تهیه کردکه باید سریعا در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گیرد.

به گزارش قارس، محمد دهقان نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی، طی نامه‌ای از رئیس مجلس شورای اسلامی، درخواست کرد، طرح فراکسیون ولایی برای «پایان خام‌فروشی نفت» در دستور کار مجلس قرار گیرد.

متن کامل این نامه به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر لاریجانی

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

سلام علیکم؛

همانطور که استحضار دارید تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ سالروز خروج آمریکا از توافق برجام است و رئیس‌جمهور این کشور در تاریخ مذکور (۸ می ۲۰۱۹ میلادی) تصمیم نهایی در مورد پایان یافتن معافیت ۸ کشور دنیا از تحریم نفتی ایران را اعلام خواهد کرد. این در حالی است که وزارت نفت هیچ برنامه منسجمی در این زمینه ندارد و مقامات اصلی وزارت نفت راجع به ناتوانی خود در فروش نفت و عدم پاسخگویی برخی کشورها به تلفن وزیر و القای بن‌بست بودن مسیر در جامعه سخن می‌گویند.

اگر وزارت نفت از سال ۱۳۷۶ یعنی از زمان تصدی آقای زنگنه بر این وزارت، به سیاست‌های کلی نظام و نظر کارشناسان توجه می‌کرد و با پرهیز از خام‌فروشی، بخشی از درآمد نفت را صرف احداث پالایشگاه می‌کرد، امروز تحریم آمریکا هیچ اثری بر اقتصاد کشور نداشت. اکنون که معلوم شده است سیاست عدم احداث و توسعه پالایشگاه‌ها، یک سیاست اشتباه در دو دهه اخیر بوده است، باید هر چه سریع‌تر در آن تجدیدنظر انجام گیرد.

جنابعالی می‌دانید که آخرین پالایشگاه نفت ساخته شده در کشور، پالایشگاه بندرعباس در سال ۱۳۷۶ بوده و با روی کار آمدن آقای زنگنه، روند پالایشگاه‌سازی در ایران متوقف شده است. پس از آن، تنها یک پالایشگاه با نام «ستاره خلیج‌فارس» به پیمانکاری قرارگاه خاتم‌الانبیاء در کشور احداث شده که خوراک آن، میعانات گازی است. در پاییز سال گذشته همزمان با آغاز تحریم‌های نفتی، فراکسیون ولایی مجلس همزمان و در همکاری با کمیسیون انرژی، در چندین جلسه به بررسی طرحی برای پایان خام‌فروشی نفت در کشور پرداخت که در این طرح پیشنهادهایی از جمله «تنفس خوراک» و «مجوز صادراتی فرآورده‌ها» مطرح شد. طرح مذکور سپس در کمیسیون انرژی مجلس به تصویب رسید و اکنون در نوبت صحن علنی قرار دارد.

انتظار می‌رود با مدیریت جنابعالی، ضمن قرار دادن طرح مذکور در اولویت صحن مجلس، در راستای مقابله با تحریم‌های آمریکا، اقدام مناسب به عمل آید. علاوه بر طرح مذکور، طرح‌های کارشناسی دیگری نظیر «تخفیف پلکانی در بورس نفت»، «توسعه پترو پالایشگاه‌ها» و «بهینه‌سازی مصرف سوخت» می‌تواند تهدیدات مربوط به تحریم نفت را به فرصت طلایی برای رونق اقتصادی کشور تبدیل کند.