پتروشیمی‌ها تا نیمه دی‌ماه ۶ میلیارد دلار در سامانه نیما عرضه کرده‌اند

پتروشیمی‌ها تا نیمه دی‌ماه ۶ میلیارد دلار در سامانه نیما عرضه کرده‌اند

دبیرکل انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی گفت: پتروشیمی‌ها به همه تعهدهای خود برای عرضه ارز صادراتی عمل کرده‌اند،‌ به گونه‌ای که از ابتدای امسال تا پایان هفته گذشته (۱۴ دی‌ماه) مبلغ ۶ میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار ارز توسط پتروشیمی‌ها به چرخه اقتصادی کشور عرضه شد.

احمد مهدوی ابهری امروز (شنبه، ۱۵ دی‌ماه) با تشریح جزئیات عرضه ارز حاصل از صادرات پتروشیمی در چرخه اقتصاد کشور افزود: از مبلغ ۶ میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار عرضه شده، حدود ۶۵۰ میلیون دلار مربوط به پیش از راه‌اندازی سامانه نیما و ۶ میلیارد دلار نیز پس از راه‌اندازی سامانه نیما بوده است.

وی افزود: پیش‌بینی شده که پتروشیمی‌ها در سال ۹۷ حدود ۱۲ میلیارد دلار صادرات داشته باشند که تاکنون حدود ۸,۱ میلیارد دلار آن انجام شده است.

دبیرکل انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی اظهار کرد: صنعت پتروشیمی از صادرات انجام شده، تاکنون ۶ میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار را به چرخه اقتصاد کشور تزریق کرده و حدود ۱,۵ میلیارد دلار نیز برای خرید و وارد کردن تجهیزات، کاتالیست‌ها و کالاهای مورد نیاز هزینه شده است.

مهدوی ادامه داد: تا پایان امسال، ۴ میلیارد دلار دیگر صادرات پتروشیمی انجام خواهد شد که طبق تعهدها، ارز حاصل از آن به چرخه اقتصاد وارد می‌شود.

وی یادآور شد: به دلیل آغاز تحریم‌های آمریکا علیه ایران از آبان ماه، تلاش کردیم در نیمه نخست امسال تجهیزات و کالاهای مورد نیاز صنعت پتروشیمی را با سرعت بیشتری وارد کشور کنیم تا مشکلی در روند تولید رخ ندهد.

به گزارش ایرنا، دبیرکل انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی تصریح کرد: رئیس کل بانک مرکزی نیز در گفته‌های خود، عمل کردن پتروشیمی‌ها به تعهدها در عرضه ارز صادراتی را تایید کرده است.

مهدوی گفت: وزیر نفت نیز بر روند صادرات پتروشیمی و عرضه ارز آنها در سامانه ارزی نیما نظارت دارد.