آیا اروپایی ها به همکاری با ایران ادامه می دهند؟

آیا اروپایی ها به همکاری با ایران ادامه می دهند؟
خبر گزاری روسی اسپاتنیک نیوز بعد از مصاحبه هایی که با مقامات اروپایی بعد از جلسه اقتصادی دنیا در سنت پیترزبورگ انجام داده بود نوشت: اروپایی ها به دنبال یافتن راهی هستند تا ضمن ادامه همکاری اقتصادی با ایران از جریمه های امریکا هم مصون بمانند.

خروج امریکا از توافق هسته ای ایران و کشورهای صنعتی باعث شد تا عدم پایبندی رییس جمهوری فعلی این کشور به توافق های جهانی بیش از پیش به موضوع رسانه های دنیا تبدیل شود. در برخی از رسانه ها در مورد بی اعتمادی به امریکای ترامپ صحبت شده است و برخی دیگر با سیاست های او همراهی کرده اند. از طرف دیگر اروپایی ها بارها تاکید کرده اند که علیرغم پیمان شکنی امریکا بازهم در توافق می مانند اگرچه بارها اذعان کردهاند که این کار بسیار دشوار است و سختی های زیادی دارد.

حال که امریکا از توافق خارج شده است و مقامات این کشور بارها به عنواین و دلایل مختلف به خط و نشان کشیدن برای ایران پرداخته اند، این سوال در ذهن فعالان اقتصادی پیش آمده است که تا کجا می توان به ادامه همکاری شرکت های اروپایی با ایران اطمینان داشت؟ آیا شرکت های اروپایی بازار ایران را تحت فشارهای اقتصادی و جریمه های کلان امریکا رها می کنند یا اینکه به تعهد خود پایبند می مانند؟

خبر گزاری روسی اسپاتنیک نیوز در روز گذشته از عدم تمایل اروپایی ها برای همراهی با ترامپ سخن گفته است. این نشریه بعد از مصاحبه هایی که با مقامات اروپایی بعد از جلسه اقتصادی دنیا در سنت پیترزبورگ انجام داده بود نوشت: اروپایی ها به دنبال یافتن راهی هستند تا ضمن ادامه همکاری اقتصادی با ایران از جریمه های امریکا هم مصون بمانند. یکی از این راه ها ایجاد یک بلوک اقتصادی مجزا است که به شرکت ها اجازه دهد با واحد پولی یورو با ایران کار کنند و عدم استفاده از دلار باعث می شود تا فشار تحریم های دلاری امریکا مانع از همکاری انها با ایران نشود. یک راه دیگر این است که شرکت های کوچک تری که پروژه هایی در امریکا ندارند تنها به کار در قاره آسیا و اروپا مشغول هستند، وارد بازار ایران شوند. در آن صورت دیگر جریمه از طرف امریکا معنایی ندارد.

از طرف دیگر امانویل ماکرون رییس جمهوری کشور فرانسه اخیرا در یکی از مصاحبه های خود گفت که شرکت های فعال در کشور فرانسه و اغلب کشورهای اروپایی شرکت هایی خصوصی هستند و خودشان در مورد کار با ایران یا عدم همکاری با ایران تصمیم می گیرند. به نظر می رسد او با این اظهار نظر تلاش کرد تا نقش دولت در تصمیمات اقتصادی شرکت ها را کمرنگ کند و گناه قطع همکاری با ایران را نه بر دوش دولت که بر دوش شرکت های خصوصی بگذارد.

این خبر گزاری روسی در ادامه از شمار زیاد شرکت های اروپایی که فعلا به همکاری با ایران ادامه داده اند نوشت. طبق این گزارش هم اکنون ۳۸ شرکت فرانسوی در ایران کار می کنند و این کشور بالاترین میزان همکاری با ایران در میان کشورهای اروپایی را دارد. شمار شرکت های آلمانی فعال در بازار ایران ۳۵ شرکت اعلام شده است که اغلب در بخش های صنعتی با ایران همکاری دارند. هم اکنون ۲۱ شرکت ایتالیایی، ۱۶ شرکت بریتانیایی، ۸ شرکت سوییسی، ۷ شرکت اسپانیایی و ۶ شرکت دانمارکی در ایران مشغول هستند که البته یکی از این شرکت های دانمارکی شرکت بیمه maersk بود که بعد از انتشار خبر احتمال وضع تحریم های اقتصادی جدید علیه ایران، هزینه های همکاری با ایران را زیاد ارزیابی کرد و از بازار ایران خارج شد.

درادامه این گزارش آمده است که هم اکنون ۶ شرکت نروژی، ۶ شرکت متعلق به کشور چک،۵ شرکت هلندی، ۴ شرکت متعلق به کشور سوید، ۲ شرکت اتریشی و در نهایت دو شرکت متعلق به کشور فنلاند با ایران همکاری می کنند و چهار شرکت هم از کشورهای کوچک اروپای شرقی به همکاری با ایران مشغول هستند.

با وجود اینکه این آمارها امیدوار کننده است ولی  نمی توان چندان به تداوم همکاری آنها با ایران چشم دوخت زیرا بسیاری از شرکت ها از قبیل توتال که رسما اعلام کرده است پروژه تازه ای در ایران نمی گیرد و شرکت زیمنس که برای ادامه همکاری تردید دارد، در واقع زمزمه های خروج از بازار ایران را آغاز کرده اند. حال باید دید ایران در مواجه با این شرایط اقتصادی چه طرحی دارد و چگونه به این بد عهدی کشورهای غربی پاسخ می دهد.

 منبع: دیپلماسی ایرانی