فناوری «بلاکچین» در تجارت بین المللی

فناوری «بلاکچین» در تجارت بین المللی
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی عصر نفت، فناوری بلاکچین تضمین می کند که محموله های تجاری قابل دستکاری یا جعل نخواهد بود و شفافیت و نظارت را در چرخه عرضه افزایش می دهد و سطح اعتماد را به طور بی سابقه ای ارتقا می دهد. مجمع جهانی اقتصاد در این گزارش به این نکته می پردازد که تجارت مبتنی بر بلاکچین در جهان واقعی کارایی دارد یا خیر؟

تجارت بین المللی تحت فشار است. نگرانی های تشدید شده به واسطه اوضاع جهانی پناهجویان و تهدیدات تروریستی منجر به افزایش کنترل های مرزی شده و این اقدامات هزینه دارد. هر بازرسی کالا، هر توقف در طول زنجیره عرضه، زمانبر است و موجب افزایش قیمت می شود. این به کسب و کار و مصرف کنندگان نیز آسیب می زند. کسانی که در تجارت بین المللی سهم دارند، چه تولید، خانه های تجاری، شرکت های حمل و نقل یا بانک ها، به دنبال راه هایی هستند تا این شرایط را تسهیل کرده و هزینه و زمان را کاهش دهند.

فناوری بلاکچین می تواند کمک کند. این فناوری تضمین می کند که محموله های تجاری قابل دستکاری یا جعل نخواهد بود و شفافیت و نظارت را در چرخه عرضه افزایش می دهد و سطح اعتماد را به طور بی سابقه ای ارتقا می دهد. این بدان معناست که دولت ها می توانند بهتر از شهروندان حفاظت کنند، شرکای تجاری را نیز می توانند مطمئن باشند که اسناد تجاری واقعی است. مصرف کنندگان می توانند کیفیت و یا محل تولید کالاها را بررسی کنند و بانک ها می توانند زمان پردازش را کاهش دهند.

به لطف بلاکچین، همه نوع اطلاعات قانونی، مالی و مربوط به کالا قابل دسترسی خواهد بود. این حتی به طرف های تجاری با کمترین سطح اعتماد نیز به راحتی امکان می دهد تا مبادلات تجاری را انجام دهند. با افزایش سرمایه گذاری و آزمایش، بلاکچین می تواند اطلاعات محرمانه را مخفی کند تا از منافع شرکای تجاری حمایت کند، برای مثال اطلاعات قیمت گذاری.

آیا در جهان واقعی کارایی دارد؟ بارکلیز نخستین مورد از تجارت مبتنی بر بلاکچین را در سپتامبر ۲۰۱۶ میلادی گزارش داده است. این مبادله مالی، تجارت ۱۰۰ هزار دلار پنیر و کره بین شرکت تعاونی مواد غذایی اورنوای ایرلند و شرکت بازرگانی سیشلز را تضمین کرده است. این روند -از صدور مجوز اعتبار اسنادی که معمولا بین ۷ تا ۱۰ روز طول می کشد- را می توان به کمتر از ۴ ساعت کاهش داد. بانک های دیگر نیز به دنبال بررسی روش های فناوری بلاکچین هستند که بتواند روندهای چرخه عرضه را بهبود بخشد. در آگوست ۲۰۱۶ کنسرسیوم بانکی R3CEV  گزارش داد که ۱۵ عضو آن به یک قرارداد جدید مالی پیوسته اند که پروتکل توزیع را آزمایش می کند. در ماه آگوست نیز بانک آمریکاHSBC  و سازمان توسعه سنگاپور اعلام کردند که یک برنامه کاربردی بلاکچین ایجاد کرده اند تا صدور اعتبار اسنادی را ارتقا دهند تا روند مبادلات مالی بین بانک ها، صادرکنندگان و وارد کنندگان تسهیل شود.

این تنها بانک ها نیستند: مائرسک، بزرگترین خط کشتیرانی کانتینری جهان، در یک طرح ابتکاری مشارکت کرده است، با استفاده از تخصص بلاکچین از دانشگاه آی تی کپنهاگ تا موجودی محموله های خود را دیجیتالی کند. این به اصطلاح "حواله های کشتی" نیاز به مقدار زیادی کاغذ دارد. یک محموله گل سرخ از کنیا به رتردام می تواند به حجم زیادی کاغذ نیاز داشته باشد. هزینه مدیریت آن نیز شاید بیشتر از هزینه حمل و نقل کانتینرها باشد. هدف مائرسک بهینه کردن جریان اطلاعات است به طوری که شفافیت در چرخه عرضه افزایش یابد.

غالبا زمانی که خرید انجام می شود، خریداران نمی دانند کالایی که سفارش داده اند، از کجا آمده یا حتی نمی دانند از کجا بارگیری شده است. با بلاکچین، مصرف کنندگان می توانند از هر گام در این روند مطلع شوند. در این روند می توان به چرخه دقیق عرضه کالا دسترسی پیدا کرد. برنامه کاربردی مودوم از سوییس با استفاده از بلاکچین به دریافت کنندگان دارو اطمینان می دهد که داروهای ارسال شده در دمای قابل قبولی در جریان انتقال قرار داشته اند.

شهروندان نگران هستند که کاهش موانع مرزی، و توافقنامه های تجاری، خطر تروریسم  و تجارت غیرقانونی را افزایش می دهد. فناوری بلاکچین می تواند ستون اصلی یک سیستم مورد اعتماد را تامین کند، و هر چیزی را شفاف نماید، خواه یک محصول باشد، از طرف فروشنده یا مسیری که برای رسیدن به خریدار طی می کند. مصرف کنندگان و ناظران، می توانند هر چیزی را از طریق کانال مورد اعتماد و قانونی بلاکچین، رهگیری کنند. ترخیص کالا نیز می تواند با استفاده از این فناوری، بهینه شود. طرف هایی که از این فناوری استفاده می کنند می توانند به سرعت و کارایی زیاد کالای خود را ترخیص کنند در حالی که دیگران با بازرسی های سختی روبرو هستند.

سوابق تغییرناپذیر از یک معامله –از مواد خام تا جایی که کالا تولید می شود، تا توزیع، نگهداری تعمیر و بازیافت- پایه و اساس جدیدی از اعتماد است. اطلاعات مربوط به مالکیت، منشا، اصالت و قیمت در بلاکچین دیده شده است. سابقه محصول دیجیتال به وسائل کوچکی در چرخه عرضه مرتبط شده و امنیت هر چیزی را از روندهای تولید تا کنترل کیفیت، تضمین می کند. این هزینه انطباق را کاهش می دهد، یعنی پایبندی به قوانین و مقررات. علاوه براین، درهایی را برای جایگزینی شیوه های کنونی برچسب زنی برای حمایت از حقوق مصرف کنندگان باز خواهد کرد و روند ترخیص کالا را تسریع می کند. مصرف کنندگان و سازمان های حمایت از مصرف کننده و مقام های گمرک، اطلاعات لازم برای تصمیم گیری درباره خرید کالاهای مختلف را در اختیار خواهند داشت تا اجازه دهند کالایی از مرز عبور کند یا جلوی آن را بگیرند.

بلاکچین این پتانسیل را دارد تا به استاندارد طلای جدیدی در تجارت تبدیل شود. ولی ابتدا، همه کشورها باید فناوری جدید را قبول کنند. موانع فنی وجود دارد که باید بر آن غلبه کرد. اول پروتکل بلاکچین برای تامین امنیت تجارت جهانی و تولید استفاده می شود و همه مصرف کنندگان باید به آن اعتماد داشته باشند. قابلیت های فنی برای مدیریت مبادلات بسیار بزرگ باید افزایش یابد و هزینه نگهداری پروتکل نیز باید کاهش یابد. شرکت های معمولی و افراد باید به اقتصاد ماشین به ماشین متصل شوند. مدل مسئولیت تجارت انجام شده بلاکچین باید مورد بازنگری قرار گیرد آن طور که با مدل های فعلی متفاوت است. بلاکچین می تواند برای تقویت اعتماد در جهان پیچیده امروزی کمک کند، به شهروندان و دولت ها اعتماد تازه ای در زمینه مبادله جهانی کالاها بدهد.

منبع: مجمع جهانی اقتصاد