غول های نفتی کم بازده شدند!

غول های نفتی کم بازده شدند!

کاهش تولید نفت اوپک به موج تجارت شرکت های بزرگ نفتی پایان داد.

به نظر می رسد، موج خرید و فروش نفت در بازار که سود شرکت هایی نظیر شل و بی پی را از اواسط ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ افزایش داده بود، رو به پایان است.

به گزارش خبرآنلاین، بی پی روز سه شنبه اعلام کرده که میزان سود تجارت این شرکت در سه ماهه چهارم سال کاهش داشته است، به طوری که آمار سودآوری این شرکت در سه ماه سوم افت شدیدی را نشان می دهد. سود شرکت در سه ماه سوم سال ۲۰۱۶ حدود ۹۳۳ میلیون دلار بوده که درمقایسه با سال گذشته حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است. این در حالی است که شل هفته گذشته اعلام کرده بود که سود شرکتش روندی کاهشی داشته است.

به همین ترتیب، کاهش تجارت نفتی باعث شده شرکت های بزرگ نفتی اروپایی با مشکل رو به رو شوند؛ در حالی که آن ها چنین اتفاق را پیش بینی نکرده بودند. دو شرکت بزرگ نفتی شل و بی پی حدود ۲۰ درصد از تجارت نفتی جهان را در اختیار دارند.

به گفته مدیر عامل بی پی این شرکت تنها چهارماه عملکرد ضعیفی در تجارت داشته است. بی پی اعلام کرده که این شرکن سال گذشته به دلیل حکم دادگاه مربوط به حادثه خلیج مکزیک، حدود ۷۰ میلیون دلار در تجارت عقب افتاد.

از طرف دیگر تاجران نفتی در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ افت قیمت های سال گذشته را جبران کردند و سود تجارت خود را افزایش دادند. ولی چون قیمت ها در این زمان در بازار پایین ترین حد از قیمت ذکر شده در قراردادها بود، لذا سود شرکت ها روندی کاهشی داشت. البته این قیمت ها پس از توافق اوپکی ها و روسیه برای کاهش تولید در بازار بدست آمد. به طوری که در حال حاضر قیمت نفت خریداری شده و قیمت نفت اعلام شده برای فروش در قراردادهای آتی با یکدیگر تنها ۰.۵۲ دلار تفاوت دارد. این در حالی است که تفاوت این قیمت ها در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ به ۱۲ دلار نیز رسیده بود.

تمام پیش بینی ها در بازار نفت حکایت از آن دارد که امسال روند قیمتی که در قراردادها طی شده کمتر از قیمت خرید خواهد شد. در همین راستا کارشناسان معتقدند که سرمایه گذاران با ابهام، تشویش ها و تعلیق های مربوط به سیاست های امریکا دنبال می کنند و با وجود آنکه تولیدکنندگان اوپک و غیر اوپک در حال کاهش عرضه تولید خود مبتنی بر تعهدات قبلی هستند، ولی قیمت شاخص قیمت نفت خام برنت ممکن است بین ۵۲ تا ۶۵ دلار در هر بشکه در نوسان باشد؛ به عبارتی افزایش چندانی تا یک مدت در بازار مشاهده نکنیم.