قیمت نفت در لای منگنه «شیل» و اوپک

قیمت نفت در لای منگنه «شیل» و اوپک
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی عصر نفت به نقل از رویترز، پس از انتشار گزارش‌هایی در مورد اینکه بیش از ۹۰ کاهش تولید از سوی اعضای اوپک انجام شده است، قیمت نفت در معاملات روز جمعه افزایش یافت.

بر اساس متوسط برآوردهای ۶ منبع ثانویه که اوپک برای رصد تولید از آنها استفاده می‌کند، عرضه نفت ۱۱ عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام بر اساس توافق به ۲۹٫۹۲ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است یعنی ۹۲ درصد تعهد خود را انجام داده‌اند.

آژانس بین‌المللی انرژی ، یکی از ۶ منبع اوپک، گفت این کاهش‌ها در ماه ژانویه برابر با ۹۰ درصد کاهش توافق شده در تولید است که بسیار بیش از ۶۰ درصد همکاری اعضای اوپک در توافق سال ۲۰۰۶ است. «برخی تولیدکنندگان نظیر عربستان به نظر می‌رسد که بیش از رقم مورد نیاز کاهش داشته‌اند.»

نفت برنت دریای شمال با ۱٫۰۷ دلار کاهش بشکه‌ای ۵۶٫۷۰ دلار فروخته شد. بالاترین رقم این تنوع نفت در روز گذشته برابر با ۵۶٫۸۸ دلار بود.

نفت خام آمریکا نیز با ۸۶ سنت افزایش بشکه‌ای ۵۳٫۸۳ دلار معامله شد.

اعلام یک افزایش دیگر در تعداد دکل‌های فعال نفتی آمریکا در بعدازظهر روز جمعه مانع از بالا رفتن بیشتر قیمت ها شد. بیکر هیوز اعلام کرد حفاران آمریکایی در هفته منتهی به ۱۰ فوریه ۸ دکل نفتی دیگر را فعال کردند و مجموع دکل‌های فعال این کشور به ۵۹۱ دکل رسید که بیشترین تعداد از اکتبر ۲۰۱۵ به شمار می‌رود.

فیل فلاین، تحلیلگر بازار در مورد نفت آمریکا گفت: «از دیدگاه روانشناسی، نفت خام آمریکا باید با قیمت ۵۴ دلار بسته شود اما تعداد دکل‌ها احتمالا این امر را اندکی بعید کرد.»