افزایش یک میلیون بشکه ای تولید نفت ایران

افزایش یک میلیون بشکه ای تولید نفت ایران
  • طلا، سکه و ارز
۰
+-

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت:

ظرفیت تولید نفت ایران یک میلیون بشکه افزایش پیدا خواهد کرد

خبرگزاری فارس: ظرفیت تولید نفت ایران یک میلیون بشکه افزایش پیدا خواهد کرد

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: هدف از طرح‌های توسعه نفتی در منطقه خوزستان، افزایش ظرفیت یک میلیون بشکه‌ای تولید نفت ایران است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، غلامرضا منوچهری معاون امور مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت ایران امروز در مراسم امضای تفاهم‌نامه مطالعات ۳ میدان نفتی و گازی بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت هلندی ـ انگلیسی شِل با اشاره به اینکه پس از برداشته شدن تحریم‌ها از جانب کشورهای ۱+۵ و سازمان ملل، شرکت ملی نفت ایران به سرعت ظرفیت‌های گذشته خود را بازیابی کرد، گفت: هم‌اکنون تولید نفت ایران به روزانه ۴ میلیون بشکه رسید و براساس برنامه‌ریزی انجام شده، طبق توافق اوپک، قبل از نوروز به میزان درخواست شده اوپک می‌رسیم.

وی با اشاره به اینکه شرکت ملی نفت ایران و کارکنان صنعت نفت، توانایی خود را نشان دادند، گفت: کشور ما توانست در دوران تحریم‌، عملیات توسعه فارس جنوبی را به خوبی انجام دهد که مصداق بارز آن راه‌اندازی فازهای ۱۲، ۱۵ و ۱۶، ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی است.

وی با اشاره به راه‌اندازی فازهای ۲۰ و ۲۱، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ و ۱۳ و ۱۴ تا پایان سال آینده گفت: ظرفیت تولید گاز ایران هم‌اکنون از پارس جنوبی ۴۶۰ میلیون مترمکعب است که تا پایان سال تولید گاز پارس جنوبی به ۵۲۰ میلیون مترمکعب می‌رسد و این روند ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه حجم عظیم ذخایر هیدروکربوری ایران نیازمند سرمایه‌گذاری گسترده است، گفت: این یک امر ضروری است به طوری که شرکت‌های ما به دنبال جذب سرمایه‌گذاری از طریق شرکت‌های خارجی هستیم که در کنار جذب سرمایه، انرژی روز نیز به ایران خواهد آمد.

وی با اشاره به اینکه پس از برداشته شدن تحریم‌ها شرکت‌های بین‌المللی استقبال خوبی از سرمایه‌گذاری در ایران کردند، ادامه داد: تاکنون ۱۵ MOU یادداشت تفاهم امضا شده و ۱۲ MOU دیگری در آستانه امضا قرار دارد. یکی از این موارد، موافقت‌نامه کاری فاز ۱۱ پارس جنوبی است که اخیراً بین ایران و یک کنسرسیوم بین‌المللی امضا شد.

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اطلاعات منتشرشده توسط شرکت بریتیش پترولیوم BP انگلیس گفت: مجموع ذخایر نفت و گاز ایران در دنیا رتبه اول را به خود اختصاص داده است که بر این اساس، نیازمند سرمایه‌گذاری بین‌المللی برای برداشت حداکثری از این ذخایر هستیم.

وی با اشاره به موافقت‌نامه‌ای که امروز امضا شد، گفت: شرکت شل سابقه طولانی در ایران دارد و یک شرکت بزرگ نفتی است که هم پایین‌دست و هم در بالادست تجربه کاری دارد. این شرکت ۲ ماه پیش تفاهم‌نامه‌ای را با شرکت ملی پتروشیمی امضا کرد و هم‌اکنون نیز شاهد امضای این تفاهم‌نامه با شرکت ملی نفت هستیم.

وی با اشاره به اینکه میادین آزادگان و یادآوران به تنهایی حدود ۶۷ میلیارد بشکه نفت در جا دارد، گفت: میزان قابل استحصال نفت به ضریب بازیافت بازمی‌گردد.

منوچهری با اشاره به فعالیت شرکت ملی نفت چین و شرکت ساین‌اوپک برای آزادگان شمالی گفت: در حال حاضر فعالیت آنها در حد ریکاوری اولیه است و ضریب بازیافت برای این میادین را ۵٫۵ تا ۶ درصد اعلام کردند که برای شرکت ملی نفت ایران قابل پذیرش نیست.

وی با اشاره به اینکه براساس توافق صورت‌گرفته با برخی از شرکت‌های ایرانی، کار توسعه برخی از میادین به شرکت‌های ایرانی داده خواهد شد، به فارس گفت: با ۵ شرکت ایرانی مذاکرات جدی خود را انجام دادیم و توافقات اولیه با این شرکت‌ها صورت گرفته است.

منوچهری ادامه داد: برای توسعه میدان آزادگان به غیر از شرکت شل، با شرکت‌هایی از ژاپن، چین و توتال فرانسه مذاکراتی کرده‌ایم که باید در آینده مشخص شود، آیا کار توسعه به صورت مناقصه خواهد بود، یا یک کنسرسیوم کار توسعه‌ای این میدان را انجام خواهد داد.

وی ادامه داد: آزادگان و یادآوران بیش از ۱۰ درصد از کل ذخایر ایران را در خود اختصاص داده‌اند که هریک درصد ضریب بازیافت در این میادین ۳۵ میلیارد دلار برای ما ارزش افزوده دارد.

وی ادامه داد: متوسط ریکاوری در این میادین ۲۵، ۲۶ و ۲۷ درصد است که با یک سرمایه‌گذاری مناسب می‌توانیم ضریب بازیافت را در این میادین افزایش دهیم.

وی در پایان با اشاره به اینکه باید از حضور شرکت‌های بین المللی در ایران نهایت استفاده را کرد، خاطرنشان کرد: باید در زمینه حفاری‌های افقی و پیچیده نیز ورود پیدا کنیم که من از شرکت‌های خارجی تقاضا دارم، پس از راه‌اندازی دفاتر خود در ایران، از فارغ‌التحصیلان نخبه ایرانی نیز استفاده کرده تا بتوان در این معادله هم ما برنده باشیم و هم شرکت‌های خارجی.

وی اظهار کرد: با فعالیتی که در میادین نفتی خوزستان انجام شده است، هدف ما افزایش یک میلیون بشکه‌ای ظرفیت تولید نفت است که انتظار داریم این هدف محقق شود.